Ford escort: 1.6 16v Koude motor verzuipt, slaat dus af en is moelijk te

Bouwjaar: 1993

Hey mensen ..

Ik heb een escort clx 1.6 166 dohc efi (zetec??) slaat af als hij koud is en dan lijkt ie nogal verzopen. Na lang door starten met vol gas begint ie weer te lopen .....en hi ruikt dan nogal naar benzine


de temperatuur blijft laag (tot net boven het wit met rijden)
en de tank lijkt nogal vacuum te zuigen als ik de dop eraf haal

ik heb de gasklep potmeter al vervangen en de tempsensor doorgemeten (weerstands meting met draaiende mtotr en de weerstand neemt af als de motor warmer word)

aan de olie kan het denk ik niet liggen de vraagbaak heeft het over 15w40 .....

Ik kan trouwens ook de zelftest stekker niet vinden .... iemand een tip of foto misschien ???
thnx alvast!

duhh

Geplaatst door duhh (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Het bekende ZETEC probleem. Door te dikke olie blazen de stoters op dus de kleppen sluiten niet goed. Gebruik 5W40 of 0W40 volsynthetische olie en je probleem is over.

duhh (0), 18 jaar geleden

in de vraagbaak staat dus gewoon 15w40 bij -10 tot plus 40 graden celcius zelfs 20w40 en die min 10 is het volgens mij nog niet ......... te dunne olie lijkt me ook niet verstandig .... evengoed gewoon dunere olie gebruiken |??

bastiaan43 (0), 18 jaar geleden

Fred, ford heeft speciaal voor deze motoren 5w30 in de verkoop
Je kan ook 5w30 van valvoline nemen,ook goed
Ik heb met mijn escort het zelfde probleem gehad 5w30 erin en oke al jaren gr Bas

duhh (0), 18 jaar geleden

tja ik lees ook dat dat niet voor motoren van voor 96 geld ......... maar ik zal `s een potje van die olie halen ...


de auto loopt zo`n 1:8 dus ik denk zelf dat er toch echt meer aan de hand is ......

bastiaan43 (0), 18 jaar geleden

Fred zet er dan gelijk een nieuwe thermostaat in van 92 graden om te zien of die temperatuur wat omhoog gaat want dat is natuurlijk ook belangrijk voor je benzine verbruik en het functioneren van de motor.
En wat betreft die olie mijn Escort is van januari 95 en met die 5w30 er in prima! succes! Bas

duhh (0), 18 jaar geleden

Ik heb net de thermostaat vevangen ... de oude was duidelijk stuk (sloot niet meer af ) nu hopen dat de motor sneller warm word waardoor de olie wat dunner word....... morgen kan ik het pas weer proberen want dan is ie pas weer echt koud

de temp. meter in het dashbord gaat tenminste netjes naar het midden toe !! :)

duhh (0), 18 jaar geleden

heb vandaag de stationair regelklep schoon gemaakt met remreiniger uitgespoten maar het probleem blijft nog bestaan ....

Als hij uit gevallen is is hij duidelijk verzopen ..!
als ik de temp. sensor bij de radiateur doorverbindt (de computer laten denken dat de motor warm is) dan start ie meteen ... dan krijgt hij minder benz. anders krijg ik `m alleen aan na hel lang door-starten met volgas

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Die temp sensor in de radiateur bedoel je? zodat de vin gaat draaien.
Die heeft niets met het MMS te maken,de temperatuur sensor voor het MMS zit in de cilinderkop.

Hans

duhh (0), 18 jaar geleden

Ik had begrepen dat die in de cilinderkop voor de temp. meter in het dashbord was ... er zit er ook nog 1 in het thermostaathuis ... zou die dan voor het mms zijn ??

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

De zender voor de temp.meter heeft een aansluiting.
Die voor het MMS heeft twee aansluitingen.

Hans

duhh (0), 18 jaar geleden

Ik heb er vandaag een blikje klepstoter reiniger ingegooid ... hoop dat dat helpt .. wil er nog geen te dunne olie ingooien ..

gerwim234 (0), 18 jaar geleden

door de te dikke olie blijven je kleppen openstaan oliedruk in de cyl.kop is koud te hoog ford heeft hiervoor een modificatie in de vorm van overdrukklepje in de cylinderkop onder de inlaat nokkenas. 5w30 olie is een must voor deze motor

duhh (0), 18 jaar geleden

het klinkt net als een diesel als ik `m start met koude motor ... zou het iet kunnen zijn dat de klepstoters versleten zijn ??? of geeft dit een ander beeld ?? en is er misschien een site oid waar ik wat info kan vinden over de nieuwe olie specieficatie ???

fordman3106 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik heb meer als 4 jaar ford ervaring, luister maar eens naar deze heren en gooi er maar 5w30 in. Bij ons doen we in elke Ford 5w30 op galaxy na.

duhh (0), 18 jaar geleden

Ik ben vandaag maar eens zo "eigenwijs" geweest om de olie te vervangen voor ... jawel 5w30 en heb meteen ook het olie filter vervangen ... er stond ahterop de jerry can met speciale ford goedkeuring .... ben benieuwd vandaag leek het wat beter ... morgen maar`s kijken als ie helemaal goed koud is ...

SWONNIE (0) PRO, 18 jaar geleden

volgens mij heb je een wel heel hoog verbruik (1:8), laat hem eens uitlezen, werkt de lambdasonde wel goed? Dan willen ze ook graag in hoog verbruik gaan en is je motor eigenlijk constant aan het verzuipen, dit wreekt zich dan bij de volgende koude start.
vr.gr.

duhh (0), 18 jaar geleden

de olie lijkt de oplossing !!!

het verbruik is door de dunnere olie en een goede thermostaat terug gewrbracht naar 1:10 a 1:13 dus dat is al een heel stuk beter !!! misschien dat ik `m binnen kort alsnog 1 x laat uitlezen ....

iedereen bedankt !!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.