close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Transit Connect 2010: 3 x Distributie gebroken Connect motorcode P9PB Bj 2 x 2009 1 x

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDci 66 kw P9PB

Ik heb een groot probleem. Ik zal het proberen uit te leggen en wie weet kan iemand mij helpen . Ik heb een bedrijf gespecialiseerd in kleine bestelauto's waaronder de Ford Transit Connect. Daar heb ik op dit moment een groot probleem mee.

Ik heb afgelopen half jaar reeds 3 complete motoren moeten vervangen ( 2 x 2009 en 1 x 2010 Motorcode P9PB 66 kw 1.8 Tdci Alle dealeronderhouden ex Alphabetlease auto's/ex TNT). Zover wij nu kunnen constateren zijn alle 3 de onderste riemen aangevreten door de olie. Volgens mijn monteur is de motor hetzelfde als voorheen, alleen zaten er voorheen tandwielen met een ketting voor de onderste riem. Bij deze motorcode is gekozen om een rubberen riem ( ipv ketting ) door de olie te laten lopen. Ik heb een collega die ook reeds hetzelfde heeft meegemaakt. Auto's hadden allemaal onder de 100.000 km gereden en waren 3 tot 4 jaar oud. Ik heb reeds de motors vervangen maar wordt toch wel heel erg bang om deze auto's te verkopen/inkopen ( heb er nog 4 op voorraad met deze motorcode ) en wil natuurlijk mijn klanten die reeds in een Connect met deze Motorcode rijden gaan waarschuwen als ik exact weet wat de oorzaak is en of er definitieve oplossing is. Uiteindelijk als dit een structureel probleem lijkt wil ik natuurlijk Ford aansprakelijk stellen en een terugroep actie eisen.

Nu heb ik een aantal vragen:
1 Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen ?
2 Weet iemand of de bouwjaren 2011 t/m 2013 dezelfde motoren ( zelfde motorcode )gebruiken of dat de bouwjaren erna een andere motorcode hebben maar toch een riem die door de olie loopt?
3 Is de riem met poelie weer om te bouwen naar ketting met tandwielen ?
4 Bij wie in de Ford Organisatie moet ik zijn om een eerlijk antwoord te krijgen en constructief aan een oplossing te werken. Misschien kent U iemand ?
5 Zijn er mensen die ervaring hebben hoe je een geval als dit juridisch kan aanpakken
6 Andere tips die mij een oplossing kunnen brengen ?

Het geld aan al deze reparaties ben ik inmiddels toch kwijt, maar ik heb er ongeveer nog 60 verkocht die hetzelfde zouden kunnen hebben. Ik wil voor die klanten met een degelijk voorstel komen zodat ik weloverwogen een advies kan uitbrengen wat te doen.

Alle hulp is welkom omdat ik vanuit Ford totaal geen medewerking krijg en alles wordt afgewimpeld als pech. In mijn optiek is het na 3 keer geen normale pech meer maar een structureel probleem . Wij gaan nu een aantal auto's met dezelfde motorcode zowel ex TNT alswel geen ex TNT open maken en de riemen vervangen om te kijken hoe die zijn.

gr Raymond van Lieshout

Geplaatst door

raymondoss (0)
badge

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

FORD Nederland
Amsteldijk 216, Amsterdam


Auto-importeurs

020-5044504


Ik zou daar je vraag eens neerleggen want dit kan aardig in de papieren lopen zo.
Bij een dealer zijn ze toch niet bevoegd om hier iets over te vertellen c.q. toezeggen.

Bedankt voor je reactie

Heb gisteren direkt dit nummer gebeld , wordt je door verwezen naar Ford Dealer. Daar ben ik reeds geweest en die zeggen jajajaj raar,vreemd enz. Maar vervolgens doen ze niets. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd want de dealer verwijst je weer naar Ford Nederland. Er wordt niet serieus mee omgegaan. Terwijl ik het gewoon wil oplossen maar vooral wil weten wat ik er in de toekomst aan kan doen en wat ik aan de bestaande klanten moet communiceren. Heb er de afgelopen jaren een dikke 60 verkocht met dezelfde motorcodes. Zijn dat rijdende probleemauto's of heb ik pech gehad met deze 3. Ford Nederland heeft de informatie en de gegevens van de motoren en kan mij helpen. Maar die doen dat tot nu toe niet. Ik weet hoe veel verschil het maakt als je de juiste personen met beslissingsbevoegdheid aan kan.

HEEFT IEMAND EEN NUMMER RECHTSTREEKS VAN IEMAND DIE IETS KAN BETEKENEN VOOR MIJ, ZODAT IK VOORBIJ DIE vermoeiende "KLANTEN"service van Ford ben.

gr Raymond

raymondoss 0
badge

10 jaar

Ben je bovag lid?
Of wellicht in het bezit van een goeie rechtsbijstand?
Wellicht dat één van beiden iets kan betekenen, telefoontjes die door een jurist gepleegd worden hebben meestal iets meer draagkracht.

Bedankt voor je bericht. Ik heb de Bovag inmiddels ingeschakeld. Komende week ga ik diverse Connects die wij op voorraad hebben open maken om de riemen te vervangen uit voorzorg en natuurlijk vooral hoe de oude eruit komen. Ben Benieuwd. Ik laat het hier nog weten.

raymondoss 0
badge

10 jaar

ben erg benieuwd!

ik ook!

harlie 0
badge

10 jaar

Wij hebben door ziekte nu pas de eerste open. Dit is er een van het 2de model Connect 3-2009 wederom motorcode p9pb. 120000 km gereden, GEEN ex TNT. Riem vertoont ook scheurtjes en zou het 100% zeker wederom niet tot 250000 km of 10 jaar hebben volgehouden. Ik ga er komende weken in de rustige uren nog 2 open maken om het 100% zeker te weten. Wij zijn reeds een terugroep actie aan het voorbereiden om onze Ford Connect klanten van de afgelopen jaren in ieder geval de keuze te geven om de distributie set te vervangen. Blijf er gewoon kwaad over dat Ford Nederland niets doet. Ga ook zeker vragen aan klanten om richting Ford actie te ondernemen, dit is gewoon een productiefout. Niets meer en niets minder.
Normaal wordt altijd geadviseerd als er een olielekkage olie op de riem heeft gelekt om de riem te vervangen en hier zou hij door de olie moeten kunnen lopen. Ik zie geen verschil in materialen waarvan de riem is gemaakt.
BOVAG wil een brief opstellen op dit probleem aan te kaarten, laten we maar denken al kleine druk kan helpen.

Weet iemand toevallig of je deze motor terug kan bouwen naar een ketting.? De dealer hier in Oss zegt van niet. Wij twijfelen echter.

Ik houdt jullie op de hoogte.

raymondoss 0
badge

10 jaar

Korte Update. Komende week ga ik mijn klanten informeren zodat ze in ieder geval de keuze hebben om er iets mee te doen. Ik biedt ze tegen een netto prijs de reparatie aan. Ik heb inmiddels van 6 auto's de set gewisseld en alle riemen vertoonde vergaande slijtage. Ik blijf bij mijn standpunt dat het een ordinaire fout van fabrikant is. Ford ontkend. Jammer.
Bovag kan ook niet echt veel doen heb ik de indruk. Juridisch is het een lange weg om je gelijk te halen. Ik calculeer nu maar gewoon 500 euro extra als ik een Ford moet inkopen met deze motorcode of later. En ben op dit moment bezig met het waarschuwen van mijn klanten uit het verleden.

raymondoss 0
badge

10 jaar

vervelend verhaal, nog vervelender is dat je steeds tegen een muur loopt als je bij een importeur te raden gaat.
Kortom nu een hele boel werk waar je geen moer aan verdient, puur ter bescherming van je klant en je eigen vertrouwenswaardigheid.
Wens je veel success.

Korte update : inmiddels al enige tijd verder. Veel wijzer geworden. Het verschijnsel staat bekend als "wet belt". Afgelopen jaar door diverse mensen benadert met hetzelfde probleem en ook diverse mensen met flinke motorschades als gevolg van dit verschijnsel. Het schijnt te maken te hebben met het roetfilter waardoor hij blijft regenereren en er diesel bij je olie komt. Inmiddels duiken ook op de advertentiesites diverse Connects op met motorschade als gevolg van dit probleem. Van Ford zijde totaal geen reactie meer gehad. Heb het probleem aangekaart op de facebookpagina maar ook daar geen reactie. Naar het nu blijkt hebben alle Fords na 2010 dus ook met andere motorcodes deze distributie cassette ipv een ketting gekregen. Dus iedere Connect met een 1.8 TDCI loopt potentieel gevaar als ze zijn voorzien van een riem en niet van een ketting vanaf het laatste facelift model is die kans er groot. Vraag dit voor de zekerheid bij de Ford dealer na zodat je op tijd actie kan ondernemen. Zij kunnen aan de hand van het kenteken zien of er een ketting of een onderste distributieriem is gemonteerd. Niet te verwarren met de bovenste Distributieriem die iedere Connect heeft.
Ik denk dat de oplossing er in zit om de riem om de 100000 of 5 jaar te vervangen zodat je het probleem voor kan zijn. Overigens is dit niet waterdicht nadat ik vandaag een Connect zag staan met iets meer dan 50000 km op marktplaats met een gebroken distributie. Hopelijk hebben de lezers hier iets aan. Wij zijn nu aan het onderzoeken of we deze motoren weer om kunnen bouwen naar een met een kettingset.

Hopelijk komt Ford nog ooit met een officiele verklaring cq oplossing.

raymondoss 0
badge

9 jaar

wij hebben zeer veel van deze connectjes rondrijden
nog nooit een gebroken riem meegemaakt
de connect bij jullie had dus een probleem met het roetfilter zoals je al zei
het is dus geen constructie fout van ford
vandaar dat er bij ford ook niets bekend is
veel merken zijn overgegaan naar riemen die in de olie draaien
dat heeft meerdere voordelen
ook de riemen van de 3 cilinder ecoboost motoren draaien in de olie

wat wel heel belangrijk is is om de juiste olie erin te stoppen
met verkeerde olie gaat de riem ook kapot

Nee de mijne had geen probleem met het roetfilter. Ford steekt zijn kop in het zand over dit probleem. Als een enkeling dit heeft is er niets aan de hand, ik zou willen dat het waar is. Ik heb altijd graag Connects verkocht omdat ik er altijd over te spreken ben geweest. Echter ik heb de teller tot dit moment op 7 kapotte motoren staan, en gisteren zag ik dat er ook nog 3 kapotte Connects op marktplaats stonden. Dus het probleem wordt langzaam groter. Ik reken dit Ford zeker wel aan omdat zij zeggen dat de riem pas na 10 jaar of 250000 km vervangen hoeft te worden. Nu is mijn ervaring met de 7 stuks die ik uit voorzorg heb vervangen en de 7 kapotte motoren dat ze dat meestal niet halen.
Ford moet op zijn minst de mensen waarschuwen die niet veel op de snelweg rijden dat zij een verhoogd risico lopen vanwege het regeneratie proces om een roetfilter te reinigen tijdens korte ritten niet wordt afgemaakt. Hierdoor blijft de computer extra diesel inspuiten die uiteindelijk langs de zuigers bij de olie wordt geperst. Dat is mijn gedachte hierover.
Ik ben blij voor U dat U dit probleem met al uw Connects niet heeft en hoop dat dat blijft voor U. Ik schrijf hier puur uit eigen ervaring en wat een lezer er verder mee doet is zijn zaak.
Ik ben er in ieder geval niet voor dit systeem, heeft me helaas al veel geld gekost !!

raymondoss 0
badge

9 jaar

ze rijden dus allemaal korte stukjes met een diesel?
juiste olie en op tijd vervangen?
wij zijn er zeer tevreden over

Kan ik niet zeggen of ze veel of weinig kilometers rijden omdat ik natuurlijk niet weet hoe al die mensen met hun auto hebben gereden. Maar dat wil toch niet zeggen dat als je veel korte stukjes rijdt dit ineens acceptabel zou moeten zijn. Ik spreek mijn vermoedens uit omdat ik heel erg graag zou willen weten waar het aan ligt. Maar diverse auto's die kapot zijn gelopen zijn gewoon DEALER onderhouden auto's die op tijd hun beurten hebben gehad met de juiste specificaties. Dan mag hij gewoon niet kapot lopen. Mensen hebben gewoon onderhoud volgens het boekje uitgevoerd.
Maar nogmaals ik ben erg blij voor je en hoop dat je heel erg tevreden blijft over Ford. Ben ik ook altijd geweest alleen nu niet meer. Maar blijf jij gewoon je olie vervangen met de juiste specificatie dan zal het met jouw Connects best goed komen Tenminste dat hoop ik voor je. Ik wil de Connect ook niet afbranden want het is verder een goede auto alleen dit is een probleem wat natuurlijk niet goed is te praten.
Ik schrijf hierboven mijn ervaringen op. Bij 1 auto zou ik zeggen dat kan toeval zijn maar met in totaal 14 auto's + de 3 die nu op Marktplaats staan praat je niet meer over toeval.
Feit is : Diverse kapotte Connect motoren niet alleen in Nederland maar ook Europees. Heb inmiddels ook Engelse en Belgische Dealers gesproken die bekend zijn met deze motorschade. ( google maar eens op "WET BELT " ) Wat mij steekt is dat ik voor enkele van mijn klanten dure reparaties als garantie heb moeten oplossen ( om nog maar niet te spreken van alle andere gedupeerden ) terwijl diverse mensen van Ford net als jij het probleem blijven wegschuiven terwijl het er toch echt is. Ik heb de distributie niet anders gemaakt, dat heeft toch echt Ford gedaan. . Voorheen was er nooit iets loos toen er nog gewoon een ketting in zat. Verder is de motor hetzelfde!!!. En na de verandering met de Set die door de olie loopt wel. Lijkt me dan ook heel duidelijk waar het probleem zit. Ik voel bij jou overigens heel sterk dat je niet onpartijdig bent, want een ander zou het fijn vinden om hiervoor gewaarschuwd te worden. Bij jouw krijg ik echter weer dat gevoel dat ik bij de hele Ford organisatie heb. Zeg maar dat het probleem er niet is dan is het er ook niet. Echter de ongeveer 15000 euro's die het mij reeds heeft gekost zijn zo echt als het maar zijn kan.
Maar nogmaals ik ben blij voor je dat jij er heel tevreden over bent. Hopelijk blijft dat zo voor U.

raymondoss 0
badge

9 jaar

heb net op cursus bij ford het in de groep gegooit,en er was niemand bekend met jouw verhaal
en er zaten monteurs bij van zeer grote dealerbedrijven

raymondoss heeft er meer dan 60 verkocht 3 al met riemprobleem dealer onderhouden , natuurlijk maakt hij zich zorgen fordmannetje , denk je eens in zijn positie in , hij heeft een probleem en daar is deze site ook voor , alle kennis is op deze site aanwezig theorie en praktijk , ik verwacht van jullie deskundig advies aan raymondoss daar zijn we voor ! fordspecialisten .

thorpe 0
badge

9 jaar

mee eens
maar oplossing is al lang gegeven(diesel bij olie door fout regeneren)
dus doorblijven zeuren over heeeeeel veel foute connects heeft geen zin
hij kwam zelf trouwens met het antwoord
einde discussie voor mij.

@ Fordmannetje ik ben blij dat jij klaar bent met je discussie, ik vindt hem weinig toevoegen. Jij spreekt volgens mij vanuit Ford om het probleem te bagatelliseren. Ik ben overigens blij dat je reactie iets is aangepast door de moderator, want "het zit gewoon tussen je oren " opmerking sloeg natuurlijk nergens op. En dat regeneren waar jij het over hebt is niet de oplossing maar de oorzaak volgens sommige kenners. Had ik maar een oplossing dan had je geen last van mij hier.

On Topic : er vanuit gaande dat de riembreuk komt door het regenereren ( die oorzaak is mij door verschillende "specialisten "aangedragen ) van de roetfilter, volgens mij wordt dat niet doormiddel van een lampje o.i.d aangegeven zodat je weet dat je zo'n programma moet afmaken. Ik weet dat dit bij bijvoorbeeld Opel en Fiat wel wordt aangegeven door een knipperend gloeispiraaltje. Dus je kan de mensen ook niet vertellen dat ze het programma moeten afmaken want ze weten naar mijn mening ook niet wanneer hij aan het regenereren is.

Weet iemand of je software matig een aanpassing kan doen zodat hij niet meer regenereert ? Zoja zal je het roetfilter moeten verwijderen anders gaat die waarschijnlijk dicht zitten.

raymondoss 0
badge

9 jaar

Vorige week 2 Connect's klantenauto's terug ingeruild omdat de motoren kapot waren gelopen ( Code P9PB ). Beide de onderste riem wederom kapot. We gaan er nu een proberen terug te bouwen naar het systeem met ketting ( heb er een motor bijgekocht van voor 2009 puur om te kijken of het allemaal is terug te bouwen is naar het systeem met ketting aandrijving ) . Beide klanten hadden mijn brief ontvangen, echter had hun eigen garage de riem vervangen. Jammer echter dat ze alleen de bovenste hadden vervangen en nu dus alsnog de onderste kapot is gedraaid. Heb het 2 x in mijn brief aan mijn klanten vermeld dat het vooral juist om de onderste riem gaat. 1 x 140000 km ( 2009 ) en 1 x 160000 km ( 2010 ).
Ik laat hier nog weten hoe het afloopt met de ombouw en wat de exacte kosten van dit ombouwen zijn met nieuwe onderdelen.

raymondoss 0
badge

9 jaar

Roetfilter is natuurlijk wel gewoon te verwijderen, softwarematig is deze uit te programmeren.
Als een klant mij verzoekt dit te doen dan haal ik zelf het roetfilter leeg en vervolgens laat ik een chiptuner komen die het filter uitprogrammeert.
Dan regenereert de auto dus ook niet meer.
De EGR klep is dan in één moeite ook meteen uit te programmeren en af te sluiten.

Het is natuurlijk niet de gebruikelijke weg, maar als je de levensduur van een kwetsbaar riempje ermee verlengt is er weldegelijk iets voor te zeggen.

Hallo Raymondoss.

Bedankt voor je advies.
Net voor een collega ook de distributieriem vervangen. Hij heeft een Connect en was en beetje geschrokken door jou verhaal.
Motor maakte in eens veel lawaai. En hij dacht de riem zou breken. Uiteindelijk bleek de waterpomp stuk te zijn en heeft deze motor een ketting gecombineerd met een riempje appart voor de brandstofpomp.
Dit betrof een 1.8 TDCI R2PA motor. Ik had het probleem dus niet met een 2e riem maar hartelijk dank voor jou advies.

Groet Jasper

j_brandweer 0
badge

9 jaar

geachte Raymondoss,

ik lees van uw problemen op de ford connect betreft de riemen die in de olie draaien.
ik heb een cursus van gates bijgewoond waar deze riemen werden besproken en uitgelicht.
wellicht kunt u contact opnemen met Gates België waar deze producten worden ontwikkeld en getest, zij kunnen in werkelijkheid aansprakelijk worden gesteld voor geleden schade indien blijkt dat hun product niet naar verwachting functioneren en dat is wat er bij u scheelt ivm de te korte levensduur van de riem denk ik zo.
bij deze avond cursus was het hoofd engeneering en development aanwezig en deze deed alleen maar probleem gevallen onderzoeken.
de avond was zeer leerzaam vooral het thema “life of engine” waarbij er gebruik word gemaakt van natte distributieriem systemen en de verwachte levensduur.
hier werd ons verteld dat peugeot als life of engine 180.000 en vw 250.000 aangaf echter is dat nog steeds niet uw aantal geregistreerde km in praktijk.
ik raad u dan ook aan via hen een onderzoek te laten starten naar de oorzaak van uw problemen, de gemonteerde riemen in uw wagen komen zeeeeeeer waarschijnlijk uit hun productie faciliteit en zij hebben er dan ook alle baat bij U hierbij te steunen.

persoonlijk vind ik het verhaal van regenereren wat de oorzaak zogenaamd verklaart van de scheurtjes een mooi verhaal, maar berust het ook op enige logica ???.
als ik het verhaal goed begrijp zou tijdens het regenereren brandstof bij de olie komen wat tot deze scheurtjes zou leiden , dit zou ook betekenen dat er bij het regenereren een onvolledige brandstofverbranding zou plaatsvinden met als gevolg condensatie/neerslag van de brandstof tegen de cilinderwand waardoor bij iedere zuigerbeweging er in theorie diesel bij de olie terecht zou komen en natuurlijk ook automatisch verdunning van de olie in het carter. ???????
dat betekend dat extra ingespoten brandstof tijdens de uitlaatslag niet mee ontbrand en het regeneratieproces niet werkt, of niet voldoende met als gevolg een verstopt roetfilter.(was dat ook bij uw probleemgevallen het geval?)
dan rest ook de vraag hoeveel brandstof er dan wel niet bij de olie komt (moet komen) wat deze scheurtjes mogelijk veroorzaakt, en zo ja, als de brandstof wel daar voor verantwoordelijk is, is er dan te weinig of helemaal geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat de motorolie bij gebruik van een natte riem, diesel/brandstofsporen kan bevatten.
immers dieselolie kan ook verdampen dus de verdunning van de motorolie hoeft niet altijd zichtbaar te zijn, sporen en residu van dieselolie in de motorolie dan natuurlijk wel, dan rest echter de vraag of deze eventueel achtergebleven sporen van diesel wel voor zo een grote schade aan de riemen verantwoordelijk kan zijn.
vragen en vraagtekens die wij als monteur niet zomaar kunnen beantwoorden maar die wel degelijk zullen moeten worden onderzocht om tot een zo juist mogelijke diagnose te komen, om dit in de toekomst uit te kunnen sluiten bij meerdere toepassingen van natte riem systemen.

tbpot 0
badge

9 jaar

November 2018 connect 2009 170 000 km riem gebroken P9PB motor op tijd oliewissel gehad kleppen krom

Augustus 2010 connect 2010 145 000 km riem gebroken P9PB motor klep door de zuiger kan ook niet even pan eronder uit want zit met onderblok .

autohenk 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.