close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta: aanjager motor vervangen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V airco

Hallo,

de motor van de kachelaanjager rammelt enorm, en loopt zelfs bijna vast door zijn eigen resonantie.
Doordat hij al een tijd zwaarder gelopen heeft, is de 4 standen weerstand al doorgebrand. Hierdoor werkte alleen stand 4 nog.

Deze heb ik inmiddels vervangen.

De trommel welke aan de motor vast zit, is gebalanceerd. Ik gok erop dat het gewichtje eraf is gegaan, waardoor deze onbalans gekregen heeft.

Ik heb in dit forum al een how-to gevonden om bij deze motor te komen.
Deze persoon is het gelukt via het motorcompartiment.
Het gat in de plaat tussen motor en interieur was zo groot dat hij daardoor de motor kon verwijderen.
Zodoende begonnen aan deze klus. Maar. Het gat bij onze Fiesta is erg klein. Hier kun je de motor plus trommel (1 geheel) zien staan, maar verder kom je er niet bij.
Tevens kan de motor zeker niet door deze kleine opening. Daarbij kon ik ook niet zien hoe dit huis vast gezet is. Met schroeven, of met een klikverbinding?

Toen maar via interieur gekeken, maar dit leek me ook niet te doen.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Graag zou ik dus willen weten hoe deze motor vast zit, en natuurlijk hoe ik deze eruit kan krijgen.

Bedankt!

Geplaatst door

erik1978 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,
jammer dat er 0 reacties zijn gekomen op mijn vraag.

Voor degene die ook deze problemen hebben, wil ikzelf de oplossing posten.

Hoe krijg je de aanjager motor / kachelmotor eruit:

- dashboardkastje verwijderen
- hierachter zit de zekeringkast. 2 bouten losdraaien, en deze op de vloer vd auto leggen.
- links zie je nu een zwarte, verticaal gemonteerde, buis zitten. Deze zit met 1 schroef vast. Loshalen.
- helemaal bovenin kijk je nu tegen de zijkant aan van het kachelhuis. Deze zit met een aantal torx schroeven vast.
Dit allemaal los halen.
- bovenop het kachelhuis zit een witte arm, welke de ventilatie regelt (interieur of exterieur). Deze kan naar boven toe eraf geschoven worden.
- Ik kreeg de motor er nu niet uit geschoven... Hij zat te vast. De volgende stappen zijn als je dit probleem ook hebt:

- motorkap openen.
- achteraan zit het kunstof huis waardoor de lucht naar binnen komt. Deze zit vanaf het midden naar links, onder de voorruit gepositioneerd
- aantal moeren eraf draaien, en je kunt dit eraf nemen. Opletten. Beneden zitten ook nog moeren die wat lastig te bereiken zijn.
- nu zie je het gat in die plaat tussen de motor en het interieur. Hier kijk je dus tegen je kachelmotor aan.
- hand erin steken, en nu voorzichtig de motor naar links drukken. Het is handig als er ook nog iemand in de auto ligt om deze mee aan te pakken.
- voorzichtig drukken, en de persoon in de auto kan hem eruit nemen.

Succes!

Als ik dit verhaal (nu ik het eenmaal een keer gedaan heb) wederom zou moeten doen is dat plusminus 45 minuten werk.

PS:
De trommel van de aanjagermotor is niet gebalanceerd. Er zitten 2 lagers op deze motor met de as erdoorheen.
De lager aan de voorzijde vd motor (dus tussen motor, en trommel in) had teveel speling waardoor hij soms ging resoneren, en wat een enorme herrie in de auto veroorzaakte.

erik1978 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.