Enige weken geleden is bij onze Mondeo 2.0 TDCI van 2006 de complete frictie en druklager vervangen. Daarna hebben we problemen gehad met een gescheurde turboslang en nu zijn we aan het volgende toe...
De auto viel tijdens rijden soms uit, meestal in linkerbochten. Na een paar keer is de auto volledig uitgevallen en was er totaal geen spanning in de auto. Massakabel naar bak en carrosserie nagekeken en beiden leken goed gemonteerd. Auto was compleet spanningsloos terwijl de accu voldoende spanning had. Auto naar huis vervoerd op ambulance.
Volgende dag auto weer geopend en tot onze grote verassing stond er weer spanning op het hele systeem en was de auto gewoon te starten. We hebben er nog niet mee gereden uit angst weer stil te komen te staan. Bij opening van de zekeringkast in de motorruimte, naast de accu, valt op dat een van de grote relais warm is. Omruilen van dit relais met een gelijk relais maakt geen verschil. Het lijkt of er sluiting over het relais staat?
Als de auto nu gestart wordt, blijven het ABS lampje en het lampje van de handrem branden. Maar gezien deze voorgeschiedenis denk ik niet dat dit veroorzaakt wordt door een probleem met het remsysteem, maar een elektrisch probleem. Heeft iemand suggesties?
Zou het mogelijk zijn dat er een sluiting zit onder de zekeringkast in de motorruimte? Zit hier nog een massa aansluiting die mogelijk niet goed is? Wordt deze kast losgemaakt / uitgebouwd bij het vervangen van het druklager en de frictie? Alle suggesties zijn welkom...
Roelof
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou toch de plus en min aansluitingen nogmaals goed controleren , ook de accu aansluitingen.
Vanochtend aansluitingen nogmaals gecontroleerd. Accu er uit, accubak verwijderd, massa aansluitingen los gehaald, schoon gemaakt alles weer teruggebouwd. Helaas zonder resultaat...
Wat opvalt is dat af en toe het relais van de koel ventilator heet aanvoelt. Ook slaat de koelventilator niet aan als bij stilstand de airco wordt ingeschakeld. Zojuist liet de km-teller na starten streepjes ipv cijfers zien. Duidt toch op een massa probleem... Kan het een massamprobleem van de PCM zijn? Waar zit die PCM?
9 jaar
Ik zoek het toch een slechte verbinding, in bedrading, het is gekomen na demontage van de versnellingsbak dus ik zou het daar zoeken, even een 4 punts meting doen
accuklemmen goed vast?
Massa kabel op bak kan er wel goed uitzien, maar zou deze toch even loshalen en schoonmaken. Je kan eventueel ook spanningsval meten tussen accu en motorblok.
Dank voor de tips. Net e.e.a gemeten, maar een vierpuntsmeting kan ik helaas noet doen met mijn simpele multimeter...
Accuspanning is 12,6V. Bij draaiende motor 14,5V. Er is geen spanningsverschil te meten tussen het blok en de accu. Ook op andere massapunten is geen verschil te meten tussen accu en carrosserie.
Inmiddels is het motormanagement lampje er ook bij aangegaan. Na starten branden nu dus motor management, ABS en waarschuwingslampje (uitroepteken).
Denk dat het uitlezen en/of proffessional wordt die hiermee verder moet...
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar