auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: Accu laad niet bij

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 Tddi

Hallo,

Sinds enige tijd heb ik een storing in mijn laad circuit. Het probleem is als volgt:

Na enige tijd rijden op de snelweg ging het accu lampje branden. Na een aantal km's vielen ook een voor een de indicaties op het dashboard weg. Als laatste viel de motor uit en stond ik op de vluchtstrook. De anwb trok al snel de conlusie dat het de dynamo moest zijn en ik werd versleept naar de dichtstbijzijnde garage.

Hier hebben ze de bekabeling doorgemeten ( ik weet niet precies welke ) maar werd goed bevonden. Ook hebben ze een nieuwe dynamo geplaatst maar dit had geen resultaat dus ik had verzocht om de oude dynamo weer terug te plaatsen. Ze hebben mij toen verteld dat er waarschijnlijk een storing zat in de pcm en dat ik de auto daar maar moest laten staan. Aangezien dit financiël niet mogelijk was had ik besloten om het er maar bij te laten en de auto op de een of andere manier naar mijn woonplaats te verplaatsen. Wonder boven wonder verdween de storing ineens en heb ik er dik twee maanden weer mee gereden.

na twee maanden verscheen de storing weer en heb ik besloten om zelf diagnose te stellen.
-Als eerste heb ik de accu spanning gemeten met contact uit(11,5V)
-vervolgens met contact aan (11,5V) geen verschil dus ( de auto heb ik gestart met startkabels.)
- dynamo bekabeling van drie polige stekker t/m pcm doorgemeten (geen breuk lage weerstand)
- Dikke voedingskabel van dynamo naar accu doorgemeten (geen breuk lage weerstand)
- Ook heb ik de drie massa's achter de linker koplamp (in rijrichting) schoongemaakt en op nieuw geplaatst.
- Dynamo laten testen en goed bevonden
- accu laten testen en goed bevonden
- accu polen zijn ook goed

de waarde's die ik op de drie polige stekker heb gemeten zijn
- rood (referentiespanning) gelijk aan accuspanning
-Blauw (feedback signaal) 5V (accu lampje brand)
- grijs (charging demand signal) 0,85V. Veel te laag dus. deze moet 2V, 8V of 12V zijn.

Toch nog even goed gekeken naar de stekker en als ik de grijze kabel een stukje uit de stekker trok, zag ik dat de isolatie opgezwollen was en heb geconstateerd na het strippen van het draadje er corrosie op de kern zat. Stekker en stuk bekabeling vernieuwd. Geen succes.

Kortom ik heb eigenlijk alles gecontroleerd wat je maar kan controleren maar de storing gaat niet weg. Ik ben bang dat de pcm de boosdoener is maar ik wou toch nog even kijken of mensen hier wat tips hebben. Weet iemand waar je als particulier een pcm kan laten testen trouwens in de buurt van almere?

Geplaatst door

ffocus90 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bij lopende motor moet er 12 v op de blauwe draad komen
deze draad gaat regelmatig stuk
heb al regelmatig deze draad vervangen

fordmannetje 0
badge

12 jaar

Is al wel weer een tijd geleden, maar kan me herinneren dat onder een kap de draden doorgeschuurd waren. Kap zit bij de gril, en draden lopen vanaf de kabelboom, evenwijdig aan de gril, omhoog naar de dynamo.

sjaak10918 0
badge

12 jaar

Het is al een hele tijd geleden maar de oorzaak was de stekker op de dynamo. De krokodillenbekjes waren uitgelubberd

ffocus90 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.