Ford Escort: accu of dynamo?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8

Accu meet bij stilstaande auto 12 komma nogwat.
Bij starten blijft hij rond 12 komma nogwat (dus geen 14,4V)
Auto start wel maar acculampje brand op dashbord.

Accu kapot or dynamo?

escort

Geplaatst door escort (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

dynamo

escort (0), 16 jaar geleden

bedankt voor het snelle antwoord

Postie (0) PRO, 16 jaar geleden

Kijk es even of er niet een oog bij je startmotor afgebroken is, dit komt wel eens voor bij de diesel.
Moet een rode kabel aan zitten

Boot (0) PRO, 16 jaar geleden

Kijk eerst of er misschien een losse spanningsregelaar gemonteerd is. (kost heel wat minder geld en werk als een complete dynamo)
Ook eerst slecht contact of draadbreuk uitsluiten natuurlijk.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

draadbruek werkt t lampje ook niet

escort (0), 16 jaar geleden

-> CARS&MOTORS
helaas je hebt verkeerd gegokt


de accu is vernieuwd door de ANWB en nu rijd hij weer super
(naar alle waarschijnlijkheid een niet meewerkende accu cel)

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

en nu laad hij wel meer als 12 v

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ach hij verteld iets en daar ga je op af(juiste info)
en ook met een rotte accu levert de dynamo 13,8 tot 14,4 volt
maar als je accu leeg is en je zet er een nieuwe in dan werkt alles weer(even)
dus we wachten af
ik gok nooit dus

escort (0), 16 jaar geleden

-> cars&motors

je hebt in dusverre gelijk!
de accu leverde na een tijdje weer onder de 12V. uiteindelijk bleek er een breuk te zitten in de kabel die van dynamo naar startmotor loopt.

maar goed ik mag toch hopen dat de ANWB kundig genoeg is om te weten waar ze over praten en diagnose kunnen stellen.
als een ANWB medewerker metingen verricht en zegt dat mijn accu niet meer te redden is ga ik ervan uit dat ik dit moet geloven, anders is het toch wel triest gesteld.

hoe dan ik ik rijd weer en bedankt voor de hulp

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Conclusie: als je maar 12 V meet ipv 13,8 V of meer dan is de dynamo het eerste waarnaar je moet kijken en niet de accu.

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

In de meeste accu/dynamo problemen wordt dit al beschreven.

Een ladende dynamo geeft 13.8 tot 14.4 volt af, een geladen accu is ruim 12 volt.
12.72 volt = accu 100 % vol
12.60 = 90 %
12.48 = 80 %
12.36 = 70 %
12.24 = 60 %
12.12 = 50 %
12.00 = 40 %
11.88 = 30 %
11.76 = 20 %
11.64 = 10 %
11.52 = 0 %

Deze spanning meten nadat de accu tot rust is gekomen, direct na een rit met ladende dynamo is de spanning wat hoger.

Voor een auto accu is het funest om volledig ontladen te worden, het is een start accu welke korte tijd een grote stroom kan leveren.

Dus proberen ervoor te zorgen dat ie nooit meer als een 1/4 leeg raakt voor ie weer opgeladen wordt.
Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.