close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Af en toe lege accu: Mondeo 2001 2.0 Benzine Automaat

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Beste Ford Orakels,

Bij deze mijn probleem.

Afgelopen jaar een Mondeo 2.0 automaat benzine samen met de vriendin gekocht.
Auto heeft altijd naar tevredenheid gewerkt: fijne auto, geen gedonder.
Auto wordt door haar gebruikt voor voornamelijk korte ritjes.

Een paar maanden geleden stond de accu een keer plat. Ik dacht toen bij mijzelf: er worden te veel korte stukje gereden, accu kan niet opladen.
De voorganger, het laatste model escort kon dit echter wel, maar goed, nieuwe techniek, meer verbruikers aan boord, een langere rit af en toe moest helpen.
Ik heb de auto vervolgens af en toe een langere rit gegeven.

Het probleem bleef echter bestaan.
Uiteraard eerst de rijstijl van de vriendin aanspreken want aan de auto kan het niet liggen :)
Goed, na een tijd goed gebruik van de startkabels in combinatie met een draaiende cougar ernaast blijft het probleem bestaan.

Vriendin is het zat dus vriendlief ziet zichzelf met het kinderzitje naar de cougar togen.
Vriendin en zoon in de betrouwbare cougar, vriendlief overgeleverd aan de willekeur van elektronica.

Duss..... eerste gedachte...
zekeringen trekken. Als de auto de storing heeft terwijl de zekeringen getrokken zijn... dan kan het niet aan dat circuit liggen.

Eerst de centrale deurvergrendeling (Rechts achter portier doet af en toe wat koppig)
Daarna Stoelverwarming
Electrische stoelverstelling
Verstelbare spiegels (ontdekt dat dan de kilometer en toerenteller ook ophouden)
De klok
Audio (Ontdekt dat de audio ergens anders aan verbonden is)
Airco, Airco diode, Airco relais,
12 V aansluiting
Trekhaak zekering
Electrische ramen

Helaas, probleem nog steeds niet opgelost.
Wat me stoort is de willekeur. Na twee weken de auto niet gebruikt te hebben, startte het kreng perfect.Na een ritje op en neer naar Luik (La Nocturne.. geen aanrader) 150 km heen... paar uur door de stad wandelen (bij kaarslicht) en 150 kilometer terug... volgende ochtend... leeg.

Deze week. In de ochtend.. Hot kisses van de cougar... daarna rijden. Geen vertrouwen in starten op het werk.
Toch starten. Naar Arnhem (90 km).. na 4 uur... leeg.

Als een auto in 4 uur een net geladen accu leegtrekt... dan is er wat aan de hand.
Dat is geen lekstroompje meer.

Ook wat gebeld en hier rondgekeken. Wat er overblijft lijkt het volgende:
achterruitrelais, dynamo en eventueel startmotor.

Dat achterruitrelais gaat er morgen uit... als ik hem vind, het voorraamverwarmingsrelais ook.... na het demonteren en laden van de accu uiteraard.
Volgens de garage is het onwaarschijnlijk dat het de dynamo betreft, dit zou een "altijd storing" opleveren.

Als ik hier wat rondlees lijkt het opeens best mogelijk.

Is er een simpele manier om de dynamo te ontkoppelen van het stroomcircuit.
Met simpel bedoel ik, 's ochtends even voor het naar het werk rijden aansluiten... op het werk loskoppelen... werken... aansluiten ... rijden... loskoppelen .. aardappelen

De dynamo heeft trouwens een laadstroom van rond de 12.5 volt wat in mijn ogen wat aan de lage kant is, echter.. de accu wordt wel geladen.
De accu heb ik ook vervangen, de oude was in de basis goed uit de meting gekomen maar liet af en toe een broccoli groeien.

Graag uw advies over mogelijke oorzaken en hoe ze op te sporen of andere oorzaken uit te sluiten.
Ik ben onderhand bijna in staat om het apparaat voor de eerst vriendelijk en genadig ogende goederentrein te parkeren....

Geplaatst door

Nitrohoss (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ben je dan naar een autoelektricieen geweest om een en ander door te meten naar behoren?

voyager 0

9 jaar

laadspanning van 12,5 volt is veel te laag
moet zo rond de 13,5-14volt zijn
zet je licht eens aan en je achterruitverwarming en ga dan de laadspanning nog maar eens meten
deze zal nu nog veel lager zijn
dus dynamo is waarschijnlijk stuk

Boordspanning kan je zelf controleren.
Even dit filmpje bekijken.
http://m.youtube.com/watch?v=lxVLe9RYIOg
als hij in deze modus staat, kan je hem ook starten, dan moet hij naar 13-14v te gaan.

Mansie 10

9 jaar

[quote=Nitrohoss]Beste Ford Orakels,

De dynamo heeft trouwens een laadstroom van rond de 12.5 volt wat in mijn ogen wat aan de lage kant is, echter.. de accu wordt wel geladen.[/quote]
12,5 V is in dit geval de spanning (geen stroom, stroom is in ampère) die je meet ook als de motor uitstaat, bij een goed geladen accu meet je 12,6 à 12,7 V bij niet draaiende auto.
De laadspanning moet zoals gezegd +/- 14 V zijn, maar dan weet je nog niet hoeveel ampère er in de accu loopt.
Waarschijnlijk dus de dynamo kapot of een van de verbindingen.

Gr,

Hendrik

Hendrik4290 0
badge

9 jaar

Probleem nog op kunnen lossen>

Hi Siem,

Ja het problem is opgelost middels een nieuwe dynamo.
Het probleem bleek in een deel van de dynamo te zitten. In een bepaalde positie maakte deze een brug waardoor er flinke lek ontstond in contact uit situatie. Dit betekende dat deze brug de ene keer wel, de andere keer niet gemaakt was als de auto geparkeerd was.
Het verklaarde ook de schijnbare willekeur waarmee de accu wel of niet werd leeggetrokken.
Het was ook een situatie die niet met diagnose apparatuur te achterhalen is.

Nieuwe dynamo heeft het probleem bij mij opgelost.

Groeten,

Chris

Nitrohoss 0

7 jaar

Oke, bedankt voor je feedback.

Siem

Hallo Chris,

Siem heeft namens mij contact gezocht in verband met het accu probleem. Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Peter

qwertyuiop 0

7 jaar

Beste Siem en Chris,

Ik had dus hetzelfde probleem en inderdaad na een nieuwe dynamo geen last meer gehad. Super en hartstikke bedankt!

Groetjes,
Peter

qwertyuiop 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.