close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: Afslaan bij aansluiten luchtmassameter

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V Zetec

Nu al een tijdje een probleem (dag na aankoop!) met de escort.

Het begon zo: Zaterdags auto gekocht en rit naar huis verliep goed! Zondag getankt en vervolgens richting winkelcentrum (koopzondag). Auto stilgezet, maar we waren te vroeg, dus auto weer gestart en vanaf toen was het voorbij. Auto loopt heel even en slaat dan af, net alsof hij verzuipt. ANWB gebeld en deze heeft toen de LMM stekker losgehaald, waarna de auto perfect bleef lopen en rijden. Ook de LMM nog schoongemaak en weer aangesloten maar auto slaat binnen twee seconden weer af, ook bij vol gas. Conclusie, LMM kapot.

LMM van autosloop geprobeerd, maar nog steeds niks. Nieuwe LMM gister erop gezet, maar nog steeds hetzelfde resultaat!

Volgens mijn Autotechnisch Zakboekje, werkt de LMM met een hittedraad, welke zichzelf na het uitschakelen van de auto, even 'schoonbrand'. Waarschijnlijk wordt dit geschakeld dmv een relais... zou het kunnen zijn dat dit relais blijft hangen? Iemand bekend met dit probleem? Weet iemand welk relais ik hiervoor moet hebben, of wat voor spanningen ik moet meten aan de stekker van de LMM?

alvast bedankt,

Rick

Geplaatst door

Rcgzantvoo (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lmm niet 100% zeker te zeggen dat het kapot is
neem je de draad van de lmm los dan loopt de motor op noodprogramma
dus hij negeert wat hij binnen krijgt en geeft vaste waardes naar buiten
zo heb je minder vermogen, storing lmm en boven de 3500rpm komt hij dan meestal ook niet uit

eerst uitlezen en kijken welke storing er in zit is misschien het beste kan zijn dat de bedrading niet goed is van de lmm
waarschijnlijk ergens kortsluiting dit omdat de computer denkt dat hij maximaal in kan spuiten omdat er heel veel lucht binnen komt
dit is niet waar en daardoor verzuipt hij. of contact opnemen met vorige eigenaar en samen probleem oplossen
meeste mensen zijn dan nog schappelijk in en zullen je wel een deel willen hebben

Vorige 'eigenaar' hoef ik niet op te rekenen.... eerste week al veel problemen met de auto gehad (uitlaat eronderuitgevallen, bobbel in de band of slag in de velg na oppompen banden(nog niet naar gekeken).. Zal vanavond eens ff de stekkers van de computer lostrekken en inspuiten met contactspray. Misschien helpt het iets.

Heb gister de bedrading nagelopen van de LMM tot in het rechtervoorscherm. Daar zag ik geen beschadigingen of iets dergelijks. Ook nog even de massa opgeschuurd, maar hielp ook niets. De LMM is nieuw dus daar ligt het niet aan.
De bougies zijn mooi koffie-bruin en het verbruik is (zonder LMM ) 1:12,5. Ook heb ik geen vermogensverlies gemerkt. Stationair en boven de 3500 toeren loopt de motor keurig.

Wie o wie kan me helpen..?

Rcgzantvoo 0

14 jaar

Zojuist de knippercodes uitgelezen mbv een lampje. Nog even mijn storing.

wanneer ik de LMM aansluit valt de motor uit.

Foutcodes mbv knippercode tijdens contact:

33: EGR ging niet open/reageert niet tijdens test of (als het een geheugencode is) ging niet open (kan dus tijdens contact zijn of nog een oude storing in het geheugen)

157: Luchtmassameter (MAF-sensor) is/was laag of ge-aard (zal hier wel iets mee te maken hebben...)

167: Geen gasklep positiesensor verandering tijdens "goose" test (eigenlijk een code voor wanneer motor loopt)

Mijn vermoeden gaat dus uit naar de LMM (code 157) aangezien het net lijkt of de motor verzuipt/stikt wanneer ik deze aansluit, zal de sensor wel een verkeerde spanning naar de ECU sturen.

Welke spanningen moet ik meten aan de stekker van de LMM wanneer de auto op contact staat?

alvast bedankt,

Rick

Rcgzantvoo 0

14 jaar

Iemand nog enig idee... de auto is inmiddels afgekeurd vanwege een te hoge CO waarde (logisch als de LMM niet zit aangesloten...) Wat moet ik voor uitgaand signaal meten bij de LMM?

Rcgzantvoo 0

14 jaar

moeilijk te zeggen,omdat dit een variabele spanning is. het zal zo ongeveer rond de 1,5 volt bedragen... als je er lucht doorheen blaast,zal de spanning veranderen.

maarten4874 0
badge

14 jaar

de lmm zou 12 volt moeten hebben bij ingeschakelde hoofrelais
op 2 draden
1 moet met 0.02ohm aan massa liggen andere op 0.05 aan plus (via hoofrelais )
dan gaan er 2 draden naar de computer die je moet meten
op de computer kabel zou het 9 en 50 moeten zijn
dit allemaal gegeven door vivid workshope data

ik zal even kijken in ford electirsche schema welke je exact moet hebben

edit:
heb even gekeken op je lmm moet je op 3 en 5 12 volt krijgen
3 is massa en als je 3 pakt en massa accu mag dit maar 0.02ohm weerstand geven
5 kun je alleen meten als de motor loopt (dan maar met stekker los)
deze mag maar 0.05ohm hebben
als het meer is mag wel maar niet teveel
spanning zal bij lopende motor tegen de 13.5volt moeten zitten
dus weerstanden zoals boven genoemd meten
spannin meten op 3 naar 5
spanning meten van plus naar min accu (tegelijkertijd )
verder kun je bedrading tussen 2(lmm) en 9 (ecu)
en 1 (lmm) en 50(ecu)
je zou een signaal kunnen bekijken tussen 1 en 2 maar zonder een scoop en zonder het idee wat voltage moet zijn schiet je hier niks mee op

maar doe eerst het bovende dan kunnen we altijd nog zeggen waar het probleem ligt

Denk even niet te moeilijk in eerste instantie, kijk even naar de klep van de carterventilatie onder het uitlaatspruitstuk, deze gaan veel stuk, lekt er geen vaccuumleiding achter de motor, meet even de 4 gassen op en bekijk het resultaat dan zie je of hij arm of rijk staat, lekkage is of slechte verbranding, zo kom je veel verder op een eenvoudige manier, en het eerste bericht van truckowner is ook belangrijk, stationair zonder lmm kun je ook dit doen.

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

Zojuist ff gemeten (met mijn doe-het-zelf multimetertje :( tis niet anders helaas ) over 3 en 5 staat 12V en bij lopende motor 13,8V.
Tussen 3 en de Min meet ik 'zo goed als ik dat kan meten' geen weerstand. Tussen 5 en de Plus ong 15 Ohm.

is dit de carterventilatie-klep? Dat zwarte ding op de foto:

[img]http://i301.photobucket.com/albums/nn48/...[/img]

Volgens mij en de garage lekt er geen vacuumslang. Wanneer ik de LMM aansluit bij lopende motor, valt de motor na 2 seconden uit met een diepe 'zucht' als bijgeluid. Heb ook de afdichting van de aanzuigbuis al gecontroleerd en deze is ook goed dicht.

Rcgzantvoo 0

14 jaar

Inderdaad als je voor de motor staat rechts onder het uitlaatspruitstuk, is een hot item

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

En als deze verstopt zit valt de motor stil? Een loopt de motor wel perfect of noodloop? ik zal m er morgen eens onder vandaan trekken en bekijken. Zit dat ding geschroefd?

Rcgzantvoo 0

14 jaar

Zojuist het klepje schoongemaakt. De auto loopt nu harder stationair dan ervoor, maar wanneer ik de LMM aansluit valt de auto weer uit. Als ik het gas helemaal open zet wanneer ik de stekker aansluit, wil de motor steeds optoeren maar valt dan weer stil, zie filmpje:

[url=http://s301.photobucket.com/albums/nn48/...][img]http://i301.photobucket.com/albums/nn48/...[/img][/url]

wat kan het nog meer zijn? ECU? Deze komt er als het goed is deze week eentje mijn kant uit....

hoop dat iemand me kan helpen...

Rcgzantvoo 0

14 jaar

heb je al na de lambda sensor gekeken
deze zit in de uitlaat kun je van boven af zien
deze regeld ook de mengsel samenstelling

gr dirk

dirk2269 0
badge

14 jaar

Door de garage zijn de LMM vervangen en de Lambda sensor nagemeten, ook de gasklep positiesensor is nagemeten. Alles blijkt goed te functioneren. Kat verstopt leek ze ook niet de oorzaak aangezien de auto zijn normale vermogen nog heeft. Ik denk zelf dat het m ergens bij de computer zit. Het is daar rechtsonder bij de passagierskant af en toe ook wat nat, waarschijnlijk omdat de accubak een beetje is weggeroest en het water daar ergens naar binnen kan lopen. Ik vind het echt zonde om de auto weg te moeten doen, aangezien de auto zelf in hele goede staat is, maar kom zo niet door de keuring en kan er ook niet veel voor terug krijgen op deze manier.

Rcgzantvoo 0

14 jaar

Als je aan het klepje zuigt of blaast moet hij afsluiten, zoniet vervangen

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

Klepje sluit goed! Ga morgen een andere ECU halen, mocht dit niet werken weet ik het ook niet meer.....

Rcgzantvoo 0

14 jaar

Geen juiste ECU hier op de sloperijen kunnen vinden, even een ander type geprobeerd maar dan start de auto helemaal niet meer. Kabels van Luchtmassameter naar de ECU doorgemeten en zijn niet onderbroken. Ook het signaal dat de massameter uitstuurt richting de computer klopt.

Rcgzantvoo 0

14 jaar

Vandaag een vervangende ECU binnengekregen. Deze meteen aangesloten en de auto loopt weer als een zonnetje MET aangesloten (inmiddels dus splinternieuwe) luchtmassameter. Morgen naar de APK en dan zal die toch goedgekeurd moeten worden.

Iedereen alvast bedankt voor de mogelijke oplossingen!

Groeten Rick

Rcgzantvoo 0

14 jaar

Zojuist naar de APK geweest en mijn uitlaatgas is weer 100%. Weer een jaartje APK op de cabrio!

groeten Rick

Rcgzantvoo 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.