close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Afslaan stationair en ploffen uitlaat

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: zetec se, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Hallo sinds vanmiddag problemen met mijn ford focus.
Al je afremt niks aan de hand maar zodra je echt even stil gaat staan slaat motor of probeert wanhopig net te blijven lopen.
Toerenteller schommelt tussen 400 en 900.
Uitlaat ploft wat ook als je toerental wat hoger houdt merk ik onregelmatigheden.
Geen foutcodes alleen in het zelftestgedeelte in dashbord ik krijg DTC: d262 en d073
Stappenmotor net schoongemaakt en bougies vervangen, geen oplossing nog, morgen bobine.
Wie heeft er tips?

Nog een vraag : wat zit er voor sensor recht in de cilinderkop tussen bougies 2 en 3 ? onder kleppendeksel?
Ik zag dat deze wat krokant was als ik door bougiegat tuurde.

Geplaatst door

C.Jonker (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien dat dit niet mag en dan alvast mijn excuus.
Maar al jarenlang gebruik ik problemcar voor mijn eigen problemen of om anderen te helpen.
Maar sinds de nieuwe problemcar krijg ik nergens geen antwoorden meer op.
Wat ik ook plaats de bekende mensen blijken compleet afwezig .
Ik zie dat ook bij anderen.
Hoe kan dat?
Is het niet meer vindbaar? of is problemcar een aflopende zaak?

C.Jonker 0
badge

6 jaar

Beste C.Jonker,
problemcar is zeker geen aflopende zaak....er wordt continu gewerkt aan verbeteringen en uitbreidingen van het forum.
De meeste leden reageren (gelukkig) alleen wanneer zij het probleem herkennen en een eventuele oplossing hebben.
Immers, als je het probleem niet herkend heeft het geen zin om te reageren..?
We zijn er dus wel...

Om op het probleem van dit topic terug te komen: Die foutcodes die je hebt uitgelezen kan ik alleen vinden op het internet en op een ford forum had men het over het uitvallen van de dashboard (code D262).
Ik vind deze codes niet terug in Autodata.
Wat betreft die krokante sensor, zit die dan in de cilinderkop in een cilinder zodat je hem kan zien door een bougiegat..?
Volgens een lid van een ford forum geeft code D073 aan "overheating engine"...dus misschien die sensor defect?

Sensor is hoogst waarschijnlijk temperatuursensor cilinderkop, Vraag mij af wat 'krokant' is bij een sensor. Overigens, het afslaan en niet stationair willen draaien wil nog wel eens duiden op een versprongen distributieriem; of niet goed afgestelde..... Zie je andere post.

atte 10
badge vip badge

6 jaar

Denk dat de meeste van ons dagenlijks online zijn en hij of zij alleen antwoorden geven waar men iets aan heeft. doe een compressie test en controleer de dr , een tantje mis kan rare dingen doen.
En inderdaad als een en hetzelfde persoon vaak online is en steeds een andere auto, word ik persoonlijk stiller. Dit is een persoonlijke keuze.

Groet Johan

Distributie is recent vervangen idd.
Maar als je hem zelf op toeren houdt loopt ie mooi op lichte plofjes na.
Heb ook voldoende vermogen...
Auto staat nu bij een diagnosespecialist.. hij zag ook geen codes

C.Jonker 0
badge

6 jaar

Dat ploffen en variabel toerental , duid op een verkeerd geplaatste DRiem

Dat dacht ik ook maar als ie een tand verkeerd staat door verkeerde procedure , want dat kan heel makkelijk bij deze blokken loopt ie dan zo afschuwelijk ?
Zolang ik rol blijft ie op 1000 toeren...kom ik tot stilstand dan twijfelt ie en valt dan terug..klimt weer op,,,motor kreunt en steunt...ploft ratelt enz...of slaat gewoon af.
Ik zal het vermelden bij hem dat ie dat controleert als eerste.

C.Jonker 0
badge

6 jaar

Auto staat al een aantal dagen bij een diagnose specialist.
Kan niks vinden.
Relatie tussen nokkenassensor en krukas was goed en daaruit gecloncudeerd dat timing goed was?
Gasklephuis gereinigd.
Ik vraag me af of het niet iets simpels mechanisch is...maar daar lijkt geen kennis van te zijn.
Wat mag ik verwachten van een diagnose?

C.Jonker 0
badge

6 jaar

Van een diagnose specialist mag je verwachten dat hij diagnose kan stellen op het gebied van motormanagement en eventuele andere modules, zoals ABS, ESP, versnellingsbak, bodycontrol, etc.
Hoe de kennis op mechansisch gebied is, is de vraag.
Je zegt zelf al dat volgens hem de relatie tussen nokkenas en krukas goed is...maar is dat ook zo, is dit werkelijk gecontroleerd of de distributietiming goed staat?

Hans4040 1290
badge vip badge

6 jaar

Brandstofdruk gemeten?

misschien al lang gecontroleerd hoor, maar hoe is de basis zoals compressie en eventueel een cilinderlektest?

Nou hij heeft geen compressie gemeten, hij zegt brandstofdruk is ok..geen lektest en geen mechanische controle van distributie omdat ze niet beschikten over de juiste plaat en borgpen voor deze blokken.
Daarom zeg ik is diagnose tegenwoordig alleen electronisch ?

C.Jonker 0
badge

6 jaar

bij ons niet, diagnose omvat alles, te beginnen bij de basis. wordt vaak vergeten onder t mom van zal wel goed zijn, maar is o zo belangrijk.

Hij heeft nu een scheur ontdekt in het uitlaatspruitstuk, erg klein maar kan een oorzaak zijn.
Vreemd want lamdawaardes zijn goed.
Morgen gaat de boel er af, verder gaat ie een flush doen want volgens hem kan er ook een klep niet goed sluiten enz......
tja...

C.Jonker 0
badge

6 jaar

Door middel van de juiste metingen is de mechanische staat van de motor goed te bepalen zonder dat alles uit elkaar gehaald wordt.

Of een mechanische controle van de distributie zin heeft wanneer de verhouding tussen krukas en nokkenas sensor goed is hangt van de montage positie en het aantal nokkenas sensoren af.

Als ie bij een specialist staat dan kan die vast wel bepalen of de meting voldoende uitsluitsel geeft of niet. Verder mag je er vanuit gaan dat een diagnose specialist goed weet hoe het mechanisch allemaal in elkaar steekt, anders kan hij immers geen diagnose stellen.

Wat wel raar is, je geeft aan dat er geen compressiemeting is uitgevoerd. Dit staat toch vrijwel bovenaan op het lijstje bij deze klachten. Kan ook zijn dat dat wel gedaan is, maar dat je dat niet weet door miscommunicatie.?

Inmiddels een week verder en volgens mij is het eindelijk opgelost.
Het uitlaatspruitstuk is inmiddels lekvrij.
De uitlaatnokkenas stond 1 tand a 9 graden verkeerd , was alleen te zien na montage blokkeergereedschap.
Bij het proefdraaien viel oliedruk weg.
Carter gedemonteerd en bleek het overdrukventiel te zijn, in het verleden heeft er iemand aan lopen vijlen en nu begaf ie het en blokkeerde de boel.
Pomp vervangen door en nieuwe.
Geen schades kunnen ontdekken.
Motor geflushed.
Ik ga hem morgen ophalen en de oude onderelen bespreken.

C.Jonker 0
badge

6 jaar

Auto opgehaald.
Op een klein toerentaldipje na bij afremmen en terugschakelen loopt auto mooi nu.
Nog een weekje rijden na de flush en nog eens olie verversen.

Bedankt allen ..

C.Jonker 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.