auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: airco of krukaspoelie

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Ik heb een lawaaiprobleem als ik de airco aanzet, het lijkt op een slecht lager van de aircocompressor, deze heb ik ondertussen vervangen voor een gereviseerde compressor, echter het geluid bleef.
Gisteren de multieriem eraf gehaald en de auto gestart, geluid blijft het zelfde als ik de airco aan doe.
Verschillende keren getest en geluisterd, maar geluid lijkt toch echt van de airco te komen. (toeval?)
Er zit een dubbele krukaspoelie op voor twee riemen, nu is mijn vraag kan het ook aan deze poelie liggen?

Je ziet niets vreemds aan de poelie en het lijkt mij niet maar ik heb verschillende berichten gelezen dat de krukaspoeli ook slecht kan zijn.

Wie weet raad. ik heb al wel een nieuwe afspraak gemaakt met de aircoboer om samen te kijken naar het probleem.

Ik hoop dat iemand het probleem herkend en met een slim antwoord komt.

Met vriendelijke groet,

Alwi

Geplaatst door

Alwi (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gisteren de multieriem eraf gehaald en de auto gestart, geluid blijft het zelfde als ik de airco aan doe.

dit klopt volgens mij niet
geen riem is ook geen draaiende compressor dus dan zou het geluid toch wegblijven

tevens zijn ook de rest van de lagers gecontroleerd
spanrol, looprol, waterpomp (volgens mij zat deze ook met multieriem aangedreven, dynamo, stuurbekrachtingspomp (tenzij het al vol elektrisch is)

alleen bij peugeot met de eerste 2.0diesel komt dit probleem vaak voor
daar gaat op den duur de rubber slijten van de krukaspoelie
deze gaat eerst flink zichtbaar spelling vertonen als alles draait (ook airco aan dus)
daarna draait hij rond zonder iets aan te drijven

Werner,

Bedankt voor je reactie, het is zo bij Ford dat de krukaspoelie twee riemen heeft. 1 voor je multiriem en de andere alleen voor de compressor. zodoende kun je ook zaken uitsluiten.

Alwi 0

13 jaar

heb je toen ook de multieriem van de airco eraf gelaten
want als de compressor niet draait dan zal het geluid dus ook niet van de compressor afkomen
maar ergens anders van

Gisteren de multieriem eraf gehaald en de auto gestart, geluid blijft het zelfde als ik de airco aan doe.

heb je neer gezet en snap en niet
zonder riem kan hij ook geen geluid weergeven dus moet het iets anders dan airco zijn
je kunt hem wel aan en uit zetten maar zal weinig doen dan alleen de koppeling activeren en deactiveren

Werner,

OP de krukas zit een poelie met twee loopvlakken naast elkaar, 1 voor je multiriem ( dynamo,waterpomp, enz...) en 1 voor je airco (klein riempje) dat is niet bij alle auto's zo maar wel bij een focus 2.0 van 2005.
Dus wanneer je de multiriem van deze poelie afhaalt kun je het riempje welke je compressor aandrijft laten zitten. zo kun je horen dat de airco lawaai maakt, en uitsluiten dat het probleem in je spanner,waterpomp,dynamo, enz zit.

Er zitten dus twee riemen op een dubbel uitgevoerde krukaspoelie.

Alwi 0

13 jaar

oh zo dacht dat je net andersom had gedaan
de aircoriem er af gehaalt en rest laten zitten
als je dit had gedaan dan weet je zeker dat het in de compressor zit
vandaar dat ik vraagtekens kreeg met de zin
normaal haal je de riem af van het onderdeel dat je verdacht vindt
maar dit had je dus al gedaan en was een stap verder met uitsluiten dat de probleem niet rest van de multieriem zit


betreft het geluid van de compressor zou ik toch met mijn eigen orgen moeten horen
als je in staat bent op gelud op te nemen dan zou dit fijn zijn

op gereviseerde compressors zit ook garantie op
heb je het probleem al doorgemeld dat het zelfde probleem is
wil namelijk niet zeggen dat de compressor die gereviseerd is helamaal probleem vrij is

Wat je moet doen is het volgende.
Je moet de filter droger hangt direct met zijn metalen beugels op het chassis, deze moet je losmaken, en er rubber ringen (ik gebruik doorvoerrubbertjes)
tussen de ophangingspunten plaatsen.

De leiding die achter de koplamp zit (vanaf Filter/droger), heeft ook een beugel naar het chassis, deze moet je doorzagen (de beugel alleen dan he :), die vervalt dus. Waarschijnlijk ben je dan van het probleem af.

antig01 0
badge

13 jaar

bedankt voor de reactie,

Is het zo dat je ervaring hebt met dit probleem bij de ford Focus?
Ik heb ook het advies gekregen om de druksensor te vervangen in de hogedrukleiding. zegt jou dit iets?

Alwi 0

13 jaar

Het probleem is opgelost, ik heb het filter vervangen voor de zekerheid en het systeem gespoeld en opnieuw afgevuld. Het nieuwe filter was uitgevoerd met rubbers op de montagepunten in tegenstelling tot het oude filter. Welke ijzer op ijzer zat gemonteerd.
Ik denk dat hier het probleem in zat.

Bedankt voor de reacties.

Alwi 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.