close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: airco/koelventilator motortemperatuur

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,0 TDCI 85kw

Koelventilator slaat niet aan.
Airco werkt onvoldoende, pomp werkt wel en vulling is goed.
Als de motor landurig loopt, zonder rijwind, loopt de temperatuur te hoog op maar de ventilator slaat niet in
Wie kan mij informeren hoe ik kan controleren of de ventilator goed is, kan ik deze doorverbinden? Hoe controleer ik de schakelweerstand die er voor zit?
Alle zekeringen zijn heel.
Ik ben niet in het bezit van uitleesapperatuur.

Groet,
Piet

Geplaatst door

P.Broekema (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

storing zit in bedrading aan de ventilator wie weet hoe de verbinding aan de ventilatormotor los moet/kan ?

Piet

P.Broekema 0
badge

15 jaar

Bij die laatste types Mondeo (2004-2006) zit er een koelventilator met moduul op (zodat de koelvan met variabele snelheid kan draaien), deze gaan wel eens stuk en zijn alleen compleet te vervangen.

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

of druk sensor kapot. Kijk of hij geen kabelbreuk heeft.

pjal123 0

15 jaar

[quote=pjal123]of druk sensor kapot. Kijk of hij geen kabelbreuk heeft.[/quote]
Dan zal de compressor niet inschakelen en dat doet hij volgens ts wel.

Doktor 0
badge

15 jaar

Jawel, dat doet hij op zijn lage druk, je ventilator springt op zijn hoogste stand op de hogedruk beveiliging in.
Je hebt een lage druk beveiliging, als er geen gas meer inzit, mag de compressor niet meer ingaan. Je hogedruk beveiliging moet er voor zorgen dat je ventilator op de hoogste stand aangaat, en je compressor uit blijft, zodat de druk niet verder kan oplopen. De eerste stand van de ventilator kan op twee manieren bediend worden, of direct met inschakelen airco aan, of met een tweede drukschakelaar op druk, b.v. 4-7 bar.
Dus via je drukschakelaar kun je meten of hij word aangestuurd. Als je het goed wil doen, even een meterset eraan hangen zodat je ziet met welke druk je aan het werk bent.

pjal123 0

15 jaar

[quote=pjal123]Jawel, dat doet hij op zijn lage druk, je ventilator springt op zijn hoogste stand op de hogedruk beveiliging in.
Je hebt een lage druk beveiliging, als er geen gas meer inzit, mag de compressor niet meer ingaan. Je hogedruk beveiliging moet er voor zorgen dat je ventilator op de hoogste stand aangaat, en je compressor uit blijft, zodat de druk niet verder kan oplopen. De eerste stand van de ventilator kan op twee manieren bediend worden, of direct met inschakelen airco aan, of met een tweede drukschakelaar op druk, b.v. 4-7 bar.
Dus via je drukschakelaar kun je meten of hij word aangestuurd. Als je het goed wil doen, even een meterset eraan hangen zodat je ziet met welke druk je aan het werk bent.[/quote]
pffff, ff uitleggen:
bij deze Ford gaat de compressor EN de koelfan draaien op het moment dat er een lage druk (min 1.7bar) aanwezig is!(zo zit dit systeem nu eenmaal in elkaar).
De compressor gaat aan (zoals ts meldt) dus wordt de lagedrukschakelaar bedient en zou de koelfan moeten gaan draaien(traploos in eenlage snelheid), alleen zit daar nu de storing, in de koelfan, moduul of bedrading, niet in de lagedruk sensor.
Op het moment dat de druk oploopt zou de koelfan harder moeten gaan draaien.
Als de motortemp. oploopt gaat de koelfan ook harder draaien.

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

Allen bedankt voor het meedenken en de voorgestelde oplossingen.
Na enig zoek en meetwerk bestaat bij mij het vermoeden dat de bedrading aan de koelvanmotor onderbroken is.
Er zijn verschillende type combinatie's module/ koelvan in omloop.
Bij deze auto zit één van en een redelijk grote module t.h.v. het midden van de van.
Dit type is alleen compleet te bestellen, dus van, module en behuizing.
Probleem van de defecte bedrading aan de vanmotor komt volgens dealer vaker voor.
Heb dan ook maar de hele zaak besteld. Na montage zal ik verslag doen van het resultaat.

Thanks
Piet

P.Broekema 0
badge

15 jaar

Nieuwe set gemonteerd, +/- 45 minuten werk en ruim € 300,- verder functioneert alles weer als nieuw.
Nu constateer ik dat de koplampsproeiers niet functioneren. Wie heeft de gouden tip voor een mogelijke oplossing.

Groet,

P B

P.Broekema 0
badge

15 jaar

[quote=P.Broekema]Nieuwe set gemonteerd, +/- 45 minuten werk en ruim € 300,- verder functioneert alles weer als nieuw.
Nu constateer ik dat de koplampsproeiers niet functioneren. Wie heeft de gouden tip voor een mogelijke oplossing.

Groet,

P B[/quote]
Licht aanzetten........
Anders meten op de drukpomp voor de koplampsproeiers of er wel spanning op komt als er gesproeit wordt.

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.