Ford Focus: auto kwam niet meer op toeren ,motor sloeg later af

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 tddi

hallo allemaal,
gisteren reed ik met mijn focus, die de dag ervoor nog een apk met roetmeting had gehad de snelweg op.
Op een gegeven moment leek het alsof hij niet meer reageerde op gas geven, dit werd steeds erger en ik stopte om te kijken of er misschien een band van de aanhanger vastgelopen was en daardoor de boel afremde.
zodra ik stopte sloeg ook de motor af. ik kontroleerde de aanhanger en zag niets vreemds, ook de moter starte weer meteen en leek weer goed op gas te reageren.
Ik ben dus weer verder gereden, maar binnen minuten trad hetzefde probleem weer op, motor had geen vermogen meer en reageerde nauwlijks op gas geven,na intrappen van de koppeling sloeg hij af. tijdens het uitrollen kon ik de moter na enkele pogingen weer starten waarna er weer een 500 meter gereden kon worden .Geen enkel waarschuwingslampje ging branden, motertemperatuur was wel iets hoger als normaal maar niet in rode gebied.
dit scenario herhaalde zich keer op keer totdat ik eindelijk van de snelweg af kon en een parkeerplaats vond.
Ik opende de moterkap en rook een lucht van verbrande olie, ook het expansievat zat vol met koelvloeistof en er borrelde lucht naar boven.
Uiteraard de anwb gebeld toen die gekomen waren waren was het niveau in het expansievat weer normaal, ook de verbrande olielucht was verdwenen, en de auto starte zonde mankeren en liep gewoon heel mooi.
De monteur heeft nog de kodes uitgelezen maar er was niets opgeslagen.Hij vond verder geen aanknopingspunten voor een diagnose en heeft me naar huis gesleept met de aanbeveling de garage te laten testen of de koppakking nog heel is.
Nu is mijn vraag eigenlijk, voordat ik maandag naar de garage ga kan iemand mij nog tips geven waarop ik ze bij de garage kan wijzen, want als de koppaking inderdaad kapot is hoe verklaar je dan de lucht van verbrande olie?
vast bedankt voor het meedenken Ruud

update: ik heb de auto net 20 minuten stationair laten draaien totdat de tempmeter op half stond.
Er komt geen warme lucht uit de ventilatie binnen in de auto hoewel de stand op max stond, ook begint het koelwater in het expansievat ongeveer 3 cm te stijgen, verder is er geen beweging van koelwater in het expansievat te zien.

ergees

Geplaatst door ergees (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Postie (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je toevallig ook naar je temp meter gekeken? Als de kachel niet warm word is er geen circulatie.
Als de motor dan te heet word slaat deze vanzelf af.
Zou best kunnen zijn dat je waterpomp dan defect is. (Schoepen los van de as)

ergees (0), 14 jaar geleden

@postie :bedankt voor je reaktie,
de temperatuur meter tijdens het stilvallen op de snelweg stond veel hoger dan normaal, maar niet in het rood.
ook gingen er geen waarschuwingslampjes branden ook niet van het motormanagment.
ik begin ook te denken dat het de waterpomp is, ik zou daar zelfs nog garantie op kunnen hebben omdat die er nog geen jaar inzit en door officiele ford garage in het buitenland(polen) is vervangen, tegelijkertijd met het vervangen van de distributieriem.

ergees (0), 14 jaar geleden

de diagnose is gesteld, inderdaad was de waterpomp kapot(en dat na nog geen 5000 km!)
geluk bij ongeluk is dat ford, omdat het hier een europese garantie op onderdelen betreft een groot deel van de kosten op zich neemt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.