close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ka: auto loopt warm kachel geeft alleen koude lucht

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i

ondanks dat ik de waterpomp en de thermostaat en de koppakking heb vervangen en de kop heb laten vervangen loopt de auto warm (kookt) de fan slaat niet aan wel als de airco aanstaat de radiator wordt ook niet warm wat is het probleem kan iemand mij dit vertellen....

Geplaatst door

hst2007 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

sorry kop heb laten vlakken bedoel ik

hst2007 0

17 jaar

temperatuur sensor van de fan werkt die wel goed ? en heel belangrijk kan deze vrij draaien? wat er draait met de airco is NIET de koelfan die zit gelijk achter de radiateur.

gr paddo

paddo 0

17 jaar

volgens mij is dat wel de koelfan die draait want die zit achter de radiateur zoals jij beschrijft als ik de airco aanzet draait die gewoon maar zet ik hem uit stopt die. maar ook al draait die mijn auto loopt warm en dat is mijn grote probleem ben bang dat ik straks nog 1 keer de kop eraf moet halen. dat de koppakking er weer door gaat

hst2007 0

17 jaar

Ik lees weer veel te snel j eschrijft zelf het probleem al kachel blijft koud conclusie thermostaat blijft dicht en de radiateur word niet warm en de motor kookt snel. Het is ook logisch dat de fan het niet doet want de sensor zit in de radiateur gebouwd en voelt dus alleen koud zolang de thermostaat dicht blijft.

gr paddo

paddo 0

17 jaar

paddo bedankt ga morgen gelijk ff proberen zonder thermostaat
hopen dat de kachel dan aanslaat en dan ff nieuwe thermostaat kopen

hst2007 0

17 jaar

ik ga er wel vanuit dat je je vloeistof peil ook controleerd voordat je dingen gaat demonteren . was ik vergeten te melden in mijn vorige bericht.

gr paddo

paddo 0

17 jaar

Is je wAterpomp gewoon niet defect?? zodat je geen doorstroming hebt??
Als de thermostaat defect zou zijn moet ie wel op den duur warm worden.

Postie 0
badge

17 jaar

dat is inderdaad nog een optie Postie, ik ben van de goedkoopste oplossing uitgegaan en de simpelste om te controleren.Heb dit zelf namelijk al een keer gehad toen is de waterpomp vervangen en probleem kwam terug oplossing nieuw thermostaatje en reed weer zoals het hoord.

gr paddo

paddo 0

17 jaar

Volgens mij schreeft de topicstarter al, dat hij die had vervangen in bericht 1.

Ik denk eerder aan een verstopte radiateur ( kachel of gewone ) waardoor hij de doorstroming mist.

Groeten Marcel.

hellbat 0
badge

17 jaar

Misschien Iets voor de "profs"
Kun je bij de Ka een thermostaat ook verkeerd om plaatsen en dat die daardoor nooit open gaat ?

Hst2007 : wat doet je temperatuurmeter ?
en zekeringen etc van de koelventilateur al gecheckt ?

RaliasR 0

17 jaar

[quote=RaliasR]Misschien Iets voor de "profs"
Kun je bij de Ka een thermostaat ook verkeerd om plaatsen en dat die daardoor nooit open gaat ?

Hst2007 : wat doet je temperatuurmeter ?
en zekeringen etc van de koelventilateur al gecheckt ?[/quote]
die zekering zit in airco schema en die werkt naar behoren. het is niet mogelijk om de thermostaat verkeerd om te monteren zitten verschillende diktes aan de randen.temeratuur zender zit in het thermostaat huis dus theoretrisch zou deze op moeten lopen .

gr paddo

paddo 0

17 jaar

Even een misverstandje uit de wereld helpen: kachel zit in het circuit wat NIET door de thermostaat wordt geregeld. De thermostaat regelt slechts de doorstroming naar de radiator. Als de thermostaat dicht blijft dan werkt de kachel ALTIJD!

Combinatie warmlopen / koude kachel is 100% gebrek aan circulatie door lucht (koppakking!) of defecte waterpomp (schoepje los van as)

Paul

paulmichiel 0
badge

17 jaar

Profs? Kan er misschien sprake zijn van een verstopping in het blok zelf (en misschien dan ook kachelradiateur) door bv sludge oid ? En hoe zou je dat kunnen oplossen ?

Kachel wordt niet warm dus lijkt er in primaire koelcircuit al kennelijk geen doorstroming te zijn
en daarbij heeft Hakan de waterpomp + thermostaat al vervangen

Hakan : Koelvloeistof kookt . Is dat op basis van je temperatuurmeter of op zicht

RaliasR 0

17 jaar

de meest aanwijsbare oorzaak zou ik de kachelradiator vinden.

Dit is relatief makkelijk op te lossen, door de kachelslangen los te trekken achter de motor, bij het schutbord, en er met de tuinslang druk op te zetten, indien hij verstopt zit, zal er uit de andere slang weinig water komen.

Het blok zelf verstopt ?????, zeg nooit nooit, maar ik heb het nog nooit meegemaakt

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

let wel op er zit een eletriche kachelkraan op je schutbord en deze moet ook open staan om de kachelradiateur door te spoellen , het gebeurd veel dat deze el.kachelkraan kapotgaat , de zou wel de slangen achter de kraan los kunnen maken en zonder de kraan doorspoelen en evtw. even doorverbinden

alex drost 0
badge

17 jaar

alex, je bedoeld dus eigenlijk te zeggen, dat de kachel niet lucht, maar watergeregeld is, in dit geval, zou dus het wel of niet versopt zitten van de kachelradiateur geen deel uitmaken van het probleem, omdat het primaire koelcircuit BUITEN de kachel omloopt, of anders een bypass heeft.

Probleem zou dan in een andere hoek gezocht moeten worden.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

klopt helemaal

alex drost 0
badge

17 jaar

dus conclusie er zit iets verstopt buiten de kachel om blijft over radiateur of toch blok verstopt.

gr paddo

paddo 0

17 jaar

dat ligt eraan, ik weet niet wat voor uitvoeringsvorm van dev kachelkraan er gemonteerd zit. Als dit een simpele open/dicht klep is, dan zit het probleem waarschijjnlijk in de slangen ( verkeerd aangesloten,) of inderdaad een eventueel dubbele thermostaat die verkeerdom zit.

Indien het een zogenaamde bypasskraan is, die dus zowel in de aan als afvoer van de kachel zit, en tijdens sluiten van de kachelradiatuer een bypass openzet, zou ik deze eerst vervanger.

Nogmaals, een verstopping van het blok zelf, heb ik zelf nog nooit gezien, en lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

Kan een slechte dop van het koelvloeistofreservoir of een scheurtje in het reservoir
of en slechte aansluiting van de retourslangen aldaar er voor zorgen dat er geen vacuum wordt opgebouwd en daarmee geen goede doorstroming komt ? Wat zijn de ervaringen ?

RaliasR 0

17 jaar

De HCV (regelventiel van de kachel) wil bij vele Ford modellen nog wel eens kapot gaan dus zou kunnen als deze een bypass heeft.

Hans vK 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.