dag allemaal,
ik heb een probleem met een ford ka:
wanneer je een constante snelheid rijd en het gas los laat blijft de auto deze snelheid rijden, als je dan de koppeling intrapt valt het toerental meteen terug naar stationair toerental. Als bv 70km/h rijdt en afremt tot bv 50km/h en geen gas geeft blijft hij 50km/h rijden, tijdens het remmen heb je niet het gevoel dat de motor tegenwerkt.
Het maakt geen verschil of de motor warm of koud is, ook buitentemperatuur of nat of droog weer maken geen verschil
De gasklep sluit goed en is gereinigd, ook de kanalen van en naar de stappenmotor zijn schoon ook de afdichtingen zijn aanwezig en in goede staat.
de stappenmotor en gaskleppositiesensor zijn al vervangen, ook heb ik de modificatie aan de stekker van de gaskleppositiesensor al uitgevoerd. de auto heeft laatst een grote beurt gehad waarbij filters, bougies + kabels vervangen zijn en de kleppen zijn gesteld.
Voordat de stappenmotor is vervangen was het probleem dat de auto afsloeg als je de koppeling intrapte.
Het probleem waarvoor de gaskleppositiesensor + stekkermodificatie is uitgevoerd, is dat de motor veel toeren ging maken als je de koppeling intrapte en het gas los liet
Heeft er iemand nog een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?
mvgr Dick Wouters
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dick,
Is normaal een gekend probleem bij deze wagens. Koppel de batterij 10 minuten af en de elektronica zit terug "uit de knoop". Opgepast dit is een probleem dat ik soms nog meemaak. Bij hjou kan het wel degelijk iets anders zijn, maar toch proberen jo!!!!!!!
Jan
hmmm dit type motor heeft niet de 2 zwarte motorstekkers die achter de motor aan schutbord zitten want die zorgden voor een overgangsweerstand.
je hebt verder alles al wat bekend is bij de Ka gedaan....vreemd
Heb je idd al het KAM geheugen gereset ? 3A zekering even paar minuten eruit.
meestal is ndit inderdaad een kwestie van de stekkers goed reiningen op het schutbord
Deze auto heeft wel de 2 zwarte stekkers tegen het schutbord en deze zijn uiteraard goed gereinigd. volgens Auto Data zou ik op de GPS sensor tussen pos. 2 en 3 in de stationairstand 290 ohm moeten hebben, maar dit is in gemonteerde positie veel hoger, ruim 1k ohm maar, wanneer de motor loopt geeft dit een spanning van 0,9 volt op pos. 2 van de gps stekker en ook aan de motor ecu, dit lijkt mij een goede waarde. volgas is de spanning ongeveer 4,7 volt. heeft er iemand waarden van een Ka die wel goed is (voltage op positie 2 van de gps en de weerstand tussen 2 en 3 niet alle gegevens in auto data zijn 100% betrouwbaar.)?
de gps sensor heeft niet gemonteerd een weerstand van 250 ohm tussen 2 en 3 maar moet iets verdraaid worden om te passen op het asje van de gasklep, deze lijkt niet vervormd te zijn.
Je Moet De Tps Sensor Op 0,7 Volt Zetten Dmv Datalogger
En Eventueel De Stekker Van De Km Losgooien Wil Ook Wel Eens Helpen.
Suc6
18 jaar
ik heb ook ford ka met hetzelde probleem .vervangen gaskleppositiesensor,stekker modificatie,stappenmotor stationair, snelheidssensor ,gasklephuis gereinigt,2 zwarte stekkers vervangen en doorgesoldeert ,div maal gerest probleem blijft.groet rob
Ik heb precies hetzelfde verschijnsel, dezelfde onderdelen vervangen als hierboven, spanning is afgeregeld op 0,7V. Dit probleem is opgetreden na vervanging van de luchtomloop servo.
Treedt alleen op als de auto rijdt ( heeft dus iets te maken met vacuum of onderdruk ), stilstaand valt het toerental na veel gasgeven en loslaten direct terug.
Dus afremmen op de motor is er niet bij, voor de rest een pittige goedrijdende auto.
Wie is er intussen verder meegekomen.?
17 jaar
Tikte de motor erg voordat je de kleppen hebt gesteld? Klinkt net als tikkende kleppen? Ik heb een keer meegemaakt dat het einde motor betekende...
17 jaar
ik heb ook een ka waarvan het gas bleef hangen heb de gaskleppositieschakelaar vervangen modificatie aan de stekker auto liep toen goed alleen als hij nu koud is en je geeft gas dan valt hij uit
uitlezen schijnt een crime te zijn bij een ford
16 jaar
Had dit probleem ook met Ford Ka (1.3 / 1998); opgelost door de zekeringen nrs 4 + 20 (3 en 12 ampere - hebben met motormanagement te maken, zie instructieboekje) er 10 minuten uit te halen, even het contact omzetten en weer uitzetten en weer terug te plaatsen. Hierdoor is de computer weer "uit de knoop". Dit dus eerst doen voordat "het ford stekkersetje op schutbord te solderen", stappenmoter te vervangen, gasklephuis vervangen etc.
16 jaar
Mensen, het betreft hier een vraag uit 2006. We mogen aannemen dat na 2 jaar het probleem opgelost is. Reageren na 2 jaar heeft dan ook weinig zin meer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar