Goedendag.
Een tijd geleden heb ik de koppakking van mijn Escort vervangen. Alles ging vrij goed op een paar problemen na (schroefjes afgebroken etc.) kleine dingetjes die meteen konden worden verholpen. Zelfs de auto startte! Maar de motor liep niet helemaal goed. De nokkenas en krukas stonden niet goed afgesteld. Na een aantal keren proberen heb ik de boutjes van de nokkenas in de verkeerde volgorde aangedraaid en is de nokkenas gebroken. De nokkenas (Beide assen + klepbekers+ boutjes/bruggetjes om de nokkenassen vast te houden zijn vervangen. De auto heeft daarna nog 1 keer gelopen, weer niet helemaal goed. Hij moest nog een klein beetje bijgesteld worden, dat werd 'm waarschijnlijk "fataal".
De auto wilt nu helemaal niet meer starten. Het is een E-DIS-4 bobine, dat houd in dat het versturen van de vonken elektronisch is geregeld, en dat er een wasted spark is. Bij elke keer dat een "set" cilinders BDP komt, worden beide cilinders van de set ontstoken, er is dus een wasted spark aanwezig en geen mogelijkheid om de ontsteking af te stellen.
De bougies vonken, het zijn bougies waarvan je de elektrodeafstand niet kunt instellen, en wat ook niet hoeft.
De accu is helemaal leeg geweest, hij geeft op het moment 13,10/13,11 V aan na ongeveer 5 minuten met de startkabels. De startmotor draait, de nokkenassen en krukas draaien goed rond, de kleppen maken geen contact met de cilinders, alle bougies vonken, er is olie aanwezig, koelvloeistof, de accu functioneerd goed, maar de auto wilt niet aan slaan.
Het zijn hydraulische kleppen er valt dus niks aan af te stellen, alleen d.m.v de distributieriem.
Zou het bijvoorbeeld aan de BDP sensor kunnen liggen?
Als de BDP sensor kapot is, vonken de bougies dan wel of niet?
Weet iemand wat ik nog kan controleren? Ik ben in het bezit van een multimeter maar verder niks, geen stroboscoop/osciliscoop compressiemeter e.d.
Ik heb een diploma voor sterkstroom-installatie (monteur) dus ik kan op zich redelijk overweg met de multimeter en eventuele metingen.
*Edit
Een E-DIS-4 bobine is een vierkant blok waar 2 bobines in zitten. Cilinder 1+4 en 2+3 worden tegelijk ontstoken als de cilinder BDP staat. Er is geen rotor aanwezig, de Ohm waarde van de bougie-kabels is ook goed.
Ik heb een haynes boekje liggen met wat afstelgegevens en antwoorden op "De auto start niet, maar de startmotor draait wel". De antwoorden heb ik al gecontroleerd en deze zijn allemaal weggestreept.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat ik in je verhaal mis is krijgt de auto ook benzine?
Er is in ieder geval op dit moment niiks mis met de ontsteking want hij vonkt.
Blijft er over: benzine en weet je 100% zeker dat hij op tijd staat?
Ik heb het zelf nooit mee gemaakt maar hoor wel eens dat de hydralische klepstoters leeg zijn.
Dan zullen ze de kleppen ook niet bedient worden.
[quote=toezicht]Wat ik in je verhaal mis is krijgt de auto ook benzine?
Er is in ieder geval op dit moment niiks mis met de ontsteking want hij vonkt.
Blijft er over: benzine en weet je 100% zeker dat hij op tijd staat?
Ik heb het zelf nooit mee gemaakt maar hoor wel eens dat de hydralische klepstoters leeg zijn.
Dan zullen ze de kleppen ook niet bedient worden.[/quote]
Sorry ik vergeet af en toe wel eens wat, ik heb op een andere website een 8 pagina tellende discussie lopen vandaar.
De benzine word ook toegevoerd, de brandstofdruk bouwt op, en er komt ook benzine in de cilinder, maar deze word niet verbrand (Timing probleem denk ik dan, dat ligt het meest voor de hand).
Om het er maar even bij te zetten, de uitlaat is niet verstopt, de bougies vonken, de bobine werkt goed, misschien dat de accu niet genoeg stroom levert om een *goede* vonk te creeren (Lijkt me sterk). De startmotor werkt, de dynamo werkt, de hele verlichting e.d in de auto werkt, de relais zijn niet kapot, de zekeringkast is niet kapot. Ik zou dan zeggen dat de BDP sensor misschien kapot is, maar dan zouden de bougies ook niet vonken(Is mij verteld).
Het is een 16-klepper en het lijkt mij dan ook erg sterk dat alle 16 kleppen leeg zijn.
Ik hoor af en toe wel eens plofjes uit de luchtfilter komen, en de nokkenassen duwen in principe de kleppen open. Als ik de cilinder BDP heb staan, merk ik bijvoorbeeld dat ik de nokkenassen niet rond kan draaien, omdat een klep tegen de cilinder aan komt, ze functioneren dan (denk ik) wel naar behoren in grote lijnen.
Ik ben allang blij dat ik geen bougies hoef te verbuigen, kleppen moet stellen en dat soort dingen haha.
Ik zit nog een beetje met een vraag rond het openen van de kleppen 4graden voor of na BDP.
Als ik bijvoorbeeld de nokkenassen goed zet, dan staat van cilinder 1 of 4 de inlaatklep strak op de klepstoter (dat bekertje waar de tuimelaar tegenaan duwt :-), zo bekend ben ik nog niet met te termen). Dat houdt in dat de inlaatklep niet 4 graden na BDP word geopend maar in principe op 0graden(BDP). Als ik dan de krukas 4graden zou verdraaien met de klok mee (De kant op hoe de motor draait), dan zou de klep wel 4graden na BDP openen.
Zeg ik dat goed?
Er valt met de nokkenassen echt niks verkeerd te doen, je steekt een ijzeren staaf in de zijkant en je bent er klaar mee. De krukas is echter een beetje aanprutsen, er staan 2 merktekens op de krukaspoelie. Dit zijn merktekens die lijken op een zaagsnede, maar ze zijn wel origineel.
Het is vrij lastig om te bepalen waar de merktekens naar moeten wijzen, zo zitten er las-naden/pers-naden van de oliebak in de buurt, als een van de merktekens daarop zou moeten staan, welke zou het dan moeten zijn?
De merktekens zitten vrij vlak bij elkaar, in een hoek van 45graden zo even uit mijn hoofd.
Even "tussendoor", als iemand weet waar ik een gradenschijf kan halen zou ik dat graag willen weten.
*Edit
Typfouten
Dubbele tekst
Duidelijker
16 jaar
bdp sensor is niet defect omdat je bougie vonkt. Onsteking kun je na mijn idee als goed afvinken.
Maar dan lees ik iets raars!!!
ik hoor af en toe wel eens plofjes uit de luchtfilter komen.
Dit wijst op een verkeerde afstelling van de distr. riem. Er is een verbranding in het inlaat kanaal.
Als ik de cilinder BDP heb staan, merk ik bijvoorbeeld dat ik de nokkenassen niet rond kan draaien, omdat een klep tegen de cilinder aan komt, ze functioneren dan (denk ik) wel naar behoren in grote lijnen.
Dit is iets heel raars!! Als je de motor nog kunt starten dan denk ik nu dat er enkele kleppen krom zijn.
Als de riem op tijd staat kan hij nooit of te nimer een zuiger raken want dan loopt de boel kapot.
Wat je nu moet doen is compressie meten of een lektest.
Dit zul je beide niet hebben.
Ik denk dat het afslepen wordt een kleine kans om te controleren of de timing goed staat is wel een beetje een boerenmanier. Je draait de bougie uit de 1 cilinder en steek er een schroevendraaier in draai dan langzaam aan de motor tot de schroevendraaier op zijn hoogste punt staat. Dit zie je direct omdat hij meteen gaat zakken kijk nu of je met je puntjes van de krukastandwiel een streep kunt vinden.
Nu moet de nokkenas de kleppen van de 4 cilinder indrukken (tuimelen) dus er gaat een klep dicht en een gaat open. Als dat zo is dan is mijn mening dat er je compressie of een lektest moet doen.
[quote=toezicht]bdp sensor is niet defect omdat je bougie vonkt. Onsteking kun je na mijn idee als goed afvinken.
Maar dan lees ik iets raars!!!
ik hoor af en toe wel eens plofjes uit de luchtfilter komen.
Dit wijst op een verkeerde afstelling van de distr. riem. Er is een verbranding in het inlaat kanaal.
Als ik de cilinder BDP heb staan, merk ik bijvoorbeeld dat ik de nokkenassen niet rond kan draaien, omdat een klep tegen de cilinder aan komt, ze functioneren dan (denk ik) wel naar behoren in grote lijnen.
Dit is iets heel raars!! Als je de motor nog kunt starten dan denk ik nu dat er enkele kleppen krom zijn.
Als de riem op tijd staat kan hij nooit of te nimer een zuiger raken want dan loopt de boel kapot.
Wat je nu moet doen is compressie meten of een lektest.
Dit zul je beide niet hebben.
Ik denk dat het afslepen wordt een kleine kans om te controleren of de timing goed staat is wel een beetje een boerenmanier. Je draait de bougie uit de 1 cilinder en steek er een schroevendraaier in draai dan langzaam aan de motor tot de schroevendraaier op zijn hoogste punt staat. Dit zie je direct omdat hij meteen gaat zakken kijk nu of je met je puntjes van de krukastandwiel een streep kunt vinden.
Nu moet de nokkenas de kleppen van de 4 cilinder indrukken (tuimelen) dus er gaat een klep dicht en een gaat open. Als dat zo is dan is mijn mening dat er je compressie of een lektest moet doen.[/quote]
*Mep* dat is door de edit van mezelf een beetje erg verkeerd in de tekst gezet.
Daar wil ik mee zeggen dat de kleppen wel fatsoenlijk functioneren. Omdat ik niet in de kop kan kijken, zet ik de cilinder BDP en druk ik voorzichtig de kleppen in. Op een bepaald punt kun je niet verder duwen, dat betekent dat de klep tegen de cilinder aan komt en zijn "bewegende" werking doet (Goed funcioneren is een verhaal apart natuurlijk).
Plofjes in de luchtfilter/inlaatspruitstuk is idd een verkeerde timing, er word dus ontstoken terwijl de inlaatklep open is.
Dat met de schroevendraaier heb ik ook gedaan, ik weet alleen niet welk merkteken waar moet komen staan. Ik heb 2 merktekens op de poelie, en ik heb de persnaad/lasnaad van de oliebak.
Ook omdat, zoals ik heb gezegd, 4graden na BDP de inlaatklep open moet gaan volgens het boekje, vraag ik me af of ik de krukas niet 4graden later moet zetten of iets dergelijks.
Ik zou eventueel de nokkenassen goed kunnen zetten, en beide mertekens kunnen proberen. D.m.v. een sleutel draai ik even de krukas rond om te kijken of ik geen botsing heb. Als ik dat niet heb, kan ik proberen de auto te starten.
Dat lijkt me een goed idee, maandag komt er waarschijnlijk iemand kijken van het andere forum.
Een compressietest is misschien zelf nog wel uit te voeren, een compressiemeter is niet erg duur volgens mij.
16 jaar
gisteren iets gevonden?
De man is langs gekomen en heeft de auto aan een charger gelegd, omdat de accu leeg was.
Na het opladen van de accu heb ik hem proberen te starten zonder krukas-sensor. Na nog een keer even wachten heb ik hem proberen te starten met krukas sensor. Het verschil wat hij kon horen was minimaal, en hij wist wel zeker dat de sensor kapot was, alles zat voor de rest goed ingebouwd.
Het kan namelijk zo zijn dat de ECU op een noodprogramma loopt, een noodprogramma wat niet fatsoenlijk werkt omdat de ECU op default staat, die moet namelijk weer ingeleerd worden als de auto start.
Morgen ga ik naar de sloop om een paar nieuwe sensoren te proberen, ik zal het daarna hier updaten.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar