Ford Mondeo: Automaat trilt licht bij 70 km/h

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: FMBA

Goedeavond.

Ik heb een Ford Mondeo 2.0 TDCI 130PK Ghia uit 11-2005 gekocht uitgerust met automaat.
De kmst. is 255K en het probleem is als ik rond de 70km/h rij voel ik een lichte trilling,maar als de automaat verder opschakelt is het weg.
Wat zou dit kunnen zijn en welk merk automaat gebruikt Ford?

maximaal

Geplaatst door maximaal (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

maximaal (0), 9 jaar geleden

Ik heb nog eens uitgebreid getest wanneer het probleem zich voordoet.
Als ik de automaat in de handbediening zet en handmatig schakel dan schokt de automaat bij 1800toeren in alle versnellingen.
Geef ik gas bij dan is het weg.
Dus het doet zich voor als de motor 1800 toeren draait in iedere versnelling

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Goedemiddag,

Hier zit een Jatco Bak onder.
Komen er foutcodes naar voren ?
Hoe is het onderhoud van de automaatbak ?

maximaal (0), 9 jaar geleden

Ik heb deze auto pas sinds een week.
De bak zou onderhoudsvrij zijn ,maar is mij niets van bekend.
Er is nog niks uitgelezen.
Heb wel het gevoel dat het steeds beter word, auto heeft lange tijd stil gestaan bij autobedrijf.

Zou een bakspoeling ook kunnen of kan ik beter door blijven rijden?

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Laat er eerst serieus naar kijken. Wanneer je net de auto hebt gekocht grote kans dat de verkopende partij van het euvel af wist.
Onderhoudsvrij zijn automaatbakken sowieso niet!
Nu kan je nog gemakkelijk de koop terug draaien straks wanneer je al een spoeling hebt gedaan wordt het steeds lastiger.

Eerst diagnose en dan verder kijken

maximaal (0), 9 jaar geleden

Ik heb vandaag contact gehad met automaatrevisie bedrijf en die zeiden dat ik met 100km/h op cc moest gaan rijden en als naald van toerenteller trilt zou koppelomvormer slecht zijn.

De bak schakelt perfect, alleen trilling is hinderlijk.
Zal morgen eens stukje rijden en kijken of naald beweegt.

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik snap wat de revisie bedrijven vertellen.
Mocht dit het probleem zijn adviseer ik je om toch te kijken om de koop ongedaan te maken inplaats van te kijken om het gericht te repareren.
De trilling zal dan namelijk uit de L-up komen terwijl de L-up wordt aangestuurd door het kleppenblok!
Bij een auto met 255.000 km mag je verwachten dat er al slijtage in de bak aanwezig is en lijkt het mij niet verstandig om alleen de koppelomvormer te vervangen.

Hopelijk heb je wat aan dit advies.

maximaal (0), 9 jaar geleden

Hoi David,

Heb de test uitgevoerd en voel geen trillingen bij constante snelheid op cc.
Het doet zich alleen voor bij accelereren vanuit lage toerentallen.
Bij 1700/1800 toeren trilt hij,als er constant gereden wordt niet.

Heb de auto gekocht zonder garantie en wil de auto eigenlijk niet kwijt.
Maandag ga ik langs autrans in Tilburg voor diagnose.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

255k met een automaat is een heel eind,dat draait bijna altijd op volledige revisie uit als er wat mee is.

maximaal (0), 9 jaar geleden

Ik ga maandag naar Autrans en hoor ik wel wat het oordeel is.
Dan horen jullie het ook.

Ff update: Heb via onderdelenzoeker een uitvraag gedaan voor een andere automaat en heb een aanbieding gekregen voor een automaat € 950,- met kmst. van 122.000 km met 3 maanden garantie.
Weet niet of dit een goede optie zal zijn, want tja je kunt er niet inkijken en ook deze kan na 3 maanden problemen gaan geven.
Een complete automaat revisie gaat richting € 2500,-?

Is spannend wat de diagnose zal zijn morgen.

maximaal (0), 9 jaar geleden

Ik ben vanmorgen bij Autrans geweest in Tilburg en we hebben samen een proefrit gemaakt. Eerlijk gezegd was ik niet onder de indruk van de deskundigheid van de medewerker. Eerst opperde hij dat het de brandstofpomp of iets met de motor en niets met automaat.
Toen we terug waren op de zaak moest ie eerst iemand gaan bellen en zei dat de koppelomvormer vervangen kon worden voor €1300,- en zou dan 65% kans hebben dat het weg zou gaan. Volledige revisie zou € 1500,- meer gaan kosten. Ik ben dus niks wijzer geworden want 65% kans voor €1300,- zegt mij niks. Ben doorgereden naar van Achten transmissie in Deurne en die gaf me het advies om een bakspoeling uit te voeren en dan had ik 95% kans dat het opgelost zou zijn.
Dus ga nu eerst bakspoeling doen en kijken wat dit opleverd.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Waarschijnlijk is de auto voor dit probleem weggedaan.

maximaal (0), 9 jaar geleden

Dat begrijp ik ook wel, daar was de prijs ook naar.
Gaat erom om hem weer ff mee te laten gaan.
Jammer dat alle revisiebedrijven alleen meteen beginnen over complete revisie terwijl ze moeten bellen en zelf met auto hebben gereden.
En om € 1300.- te betalen voor 65% kans dat zou niemand doen wel?
Ik weet ook wel als ik €2500,-/3000,- neertel dat hij gereviseerd is.
Ik wil alleen maar zeggen dat het mij tegenvalt dat er geen duidelijke diagnose uit is gekomen vanmorgen.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Het is gewoon simpel,bak heeft 250.000km gedraaid,is mechanisch op.
Dat wist de vorige eigenaar al,die heeft de auto hierop weggedaan.
Nu ga jij weer het wiel opnieuw uitvinden en kom je achter dezelfde conclusie.
Als de prijs er naar is,dan laat je em reviseren toch?.
Bij dit soort km standen gaat een revisiebedrijf geen garantie afgeven of iets half doen.
Bak is gewoon mechanisch aan zijn eind,alleen wil jij er niet aan.
Misschien met een halfbakken oplossing lukt het je om er 50.000km bij te draaien,met de ergernis van een niet goed schakelende bak.
Je denkt een koopje te hebben gedaan en daarna denk je dat de reparatie aan de bak ook een kleinigheidje is.
Er is een duidelijke diagnose:reviseren.

maximaal (0), 9 jaar geleden

Er komt volgende week een revisiebak onder.
Trillen was wel minder geworden na de spoeling ,maar niet helemaal weg.
Eerst een glycol test uit laten voeren,want deze bak zit op warmtewisselaar denk ik?
Weet niet of dit persé nodig is,want atf wat eruit kwam tijdens spoeling gaf niet indruk dat er kvs bij zat.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Glycol test zou ik zeker doen om problemen in de toekomst te voorkomen.

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Een glycoltest is zeker geen verkeerd initiatief.
Glycol in een automaatbak van een Ford Mondeo is alleen niet een bekend euvel.

Hou ons op de hoogte ben benieuwd wat ze tegenkomen en hoe ze het oplossen.

maximaal (0), 9 jaar geleden

Ik heb vandaag de uitslag gekregen van de glycoltest.
Geen glycol in de ATF,dus dat is goed nieuws.
Dat er wel glycol gevonden zou gaan worden bij een Ford Mondeo was hoogst onwaarschijnlijk werd me verteld,maar controle is beter dus heb ik toch test gedaan.

Wordt vervolgd

maximaal (0), 9 jaar geleden

Even een update.

Ik heb een automaat weten te bemachtigen met 118K uit een schade auto die stond in België tegen de franse grens aan.
De auto had achterschade en kwam uit 2006.
Automaat gewisseld en de auto schakelt weer als een nieuwe.
Zijdezacht haha en ik ben nu echt helemaal blij met deze auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.