Ford Mondeo: Bediening koppeling Mondeo

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDCI

Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit potentieel dure probleem.

2 Maanden geleden kon ik mijn Mondeo niet meer in een versnelling zetten met lopende motor. Vervolgens is het hydraulisch systeem van de koppeling ontlucht, en alles werkte weer prima.

Totdat ik 2 weken geleden maar auto naar een turbo specialist bracht om de turbo te laten vervangen. Na of tijdens het proefrit na het vervangen van de turbo kwam het koppelingspedaal niet meer terug.

In kan de auto nog wel in de versnelling zetten meer met veel moeite. Nadat ik een tijdje heb gezocht op internet las ik dat het beter is het systeem te onluchten door remvloeistof vanaf de ontluchtingsnippel naar het resevoir te pompen. Het probleem is alleen dat wanneer ik de nippel helemaal open draai, ik en geen druppel ingepompt krijg.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Verder heb ik geen lekkages, en alles werkte prima voordat ik de auto naar de turbo specialist bracht.

Het 2e probleem is dat het koppelingspedaal trilt wanneer ik deze helemaal intrap. Is dat een indicatie dat er een probleem is met het vliegwiel. En zo ja, kan dit ook het probleem met schakelen verklaren?

Alle tips zijn welkom. Bij de Ford garage kreeg ik te horen dat de koppeling, vliegwiel en alles wat er mee te maken heeft vervangen moet worden. Maar zover ik weet zit het probleem niet in het koppelen, maar juist het ontkoppelen.

Kmstand 160.000 maar daar heb ik ondertussen mijn twijfels over.

Groet, Thomas

Thomasz

Geplaatst door Thomasz (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (1715) PRO, 9 jaar geleden

1 van de cilinders is defect /lek ga opzoek naar de cilinder die lek/nat is van de olie.
Dat er geen olie het systeem in wil vanaf de bak cilinder duid er op dat de bovenste cilinder tever in geduwd staat en het compensatiegaatje daardoor blokkeerd , deze zou ook wel eens de oorzaak van jou probleem kunnen zijn.
Kijk eens bij je koppelingspedaal waar de stift in de cilinder gaat of het daar niet mis is.
Trillen van het pedaal wordt vaak veroorzaakt door een druklager wat in begint te lopen op de drukgroep, kan er allemaal mee te maken hebben , ik zou eerst er voor zorgen dat de boel hydraulisch weer werkt en dan verder kijken.

Fordrat (0) PRO, 9 jaar geleden

trillingen komen van het vliegwiel ,
Ford Garage heeft gelijk alles moet vervangen worden , en als alles vervangen is gaat je starter kapot best meteen vervangen want die zit vol gruis van het vliegwiel
al 100 keer voor gehad als het niet meer is
sucses

Thomasz (0), 9 jaar geleden

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Kaleido, wat je schrijft klinkt logisch. Ik kan geen lekkage vinden, maar interne lekkage/slijtage is mogelijk.

Fordrat, je spreekt waarschijnlijk uit ervaring. Maar als je 'alles' preventief gaat verangen, waar houdt het dan op. Gelijk ook maar de versnellingsbak vervangen omdat deze toch los ligt? Als ik nog een jaar kan doorrijden met deze koppeling vind ik dat nog wel de moetite.
Als het moet vervang ik wat nodig is, maar dan wil ik wel zeker zijn dat dit ook echt het geval is.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat Fordrat meldt, klopt. Versnellingsbak vervangen is onzin natuurlijk.
Ik heb er een gehad waarbij ik de startmotor gewoon heb teruggemonteerd, maar na een kleine 14 dagen was die meneer weer terug, ..... voor de startmotor.

Fordrat (0) PRO, 9 jaar geleden

er schrijft niemand dat de versnellingsbak moet vervangen worden

Thomasz (0), 9 jaar geleden

De versnellingsbak was maar 'a figure of speak'.

Maar kan een defecte vliegwiel verklaren dat ik bijna niet meer kan schakelen, en dat het koppelingspedaal niet meer terug komt?

kaleido 1 (1715) PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij niet , je hebt eventueel 2 problemen , een hydraulisch en een mechanisch.
Eerst zorgen dat het hydraulische deel weer werkt.
En als iemand anders een andere mening heeft prima.

Fordrat (0) PRO, 9 jaar geleden

het hydraulischdruklager gaat kapot door onbalans van het vliegwiel waardoor er moeilijk of niet geschakeld kan worden

Thomasz (0), 9 jaar geleden

Ik heb de hoofdcilinder gedemonteerd. Iemand tips hou je deze het best kan testen.

Wanneer ik blaas op de resevoiraansluiting met het pedaal helemaal boven blaas ik makkelijk lucht door naar de hoge druk aansluiting, logisch.

Maar wanneer ik het pedaal 'intrap' kan ik nog steeds lucht doorblazen maar dan met meer weestand. Betekend dit dat er inwendige lekkage is?

Ik heb geen gereedschap om alles onder druk te zetten en het drukverlies te meten.

Heeft iemand een tekening hoe de cilinder opgebouwd is?

Thomasz (0), 9 jaar geleden

Het even geduurd maar hier is een update.

Ik de hoofdcilinder vervangen, deze bleek inwendig te lekken. De koppeling bediening is nu 'goed', maar nu heeft het probleem zich verplaatst naar de hulpcilinder. Deze is gaan lekken, dus helaas moet toch de versnellingsbak eraf.

Er zit geen trilling meer in het koppelingspedaal.

De vraag is nu of de koppling en vliegwiel ook ga vervangen. Hoe kan je bepalen of het vliegwiel aan vervanging toe is? Kan je de slijtage meten of zien wanneer de bak eraf is?

Tijdens het rijden voelt alles zoals het hoort.

Ik ben niet van plan om nog jaren met deze auto door te rijden

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Zoals Fordrat al zei:compleet vervangen inclusief vliegwiel.
Het begint met trillen van de koppeling,dan begint cilinder,hulpcilinder,en uiteindelijk moet alles eraf.
Beter in een keer doen,ben je er vanaf.
Vroegah ging een vliegwiel nooit kapot,maar die DMM wielen hebben een verenpakket ertussen zitten en die gaan kapot waardoor er onbalans ontstaat.
Dat geeft weer trillingen of on parig lopen,net of zich een misfire zich voordoet.
Je moet het zien als twee losse schijven op elkaar die door middel van een veren pakket radiaal kunnen bewegen.
Word de ruimte op de veren te groot doordat de rek eruit is of omdat ze afgebroken zijn moet de ene schijf als het ware de andere meenemen en aangezien er dan geen demping meer is
Geeft dat een klapperend geluid of een onregelmatige staionnair loop of sidderingen/trillingen door de auto heen.
Rij je hier te lang mee door kan het vliegwiel losraken of uit elkaar spattten of je krukas krijgt zulke opdonders dat deze breekt,immers er is geen demping meer.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Uitstekende uitleg, hiermee kan TS verder.

Thomasz (0), 9 jaar geleden

Bij de oplossing van mijn probleem.

Ik heb de Mondeo naar een monteur gebracht om de hulpcilinder te laten vervangen. Deze viel letterlijk uit elkaar nadat de versnellingsbak gedemonteerd was. Een wonder dat deze nog 'functioneerde'.

Er waren geen sporen van slijtage aan de koppeling en vliegwiel, daarom besloten om alleen de cilinder te vervangen. Omdat ik 'maar' 200 euro aan arbeidsloon kwijt was durf ik het te riskeren om in de toekomst alsnog de koppeling+viegwiel te vervangen.

De trillingen in het koppelingspedaal zijn helemaal weg. Dit is dus niet per se een indicatie van een slecht vliegwel, maar kan dus ook komen door een defecte hulpcilinder.

Bedankt voort de tips en adviezen.

Thomasz (0), 9 jaar geleden

Ik heb sindsdien 25.000 km gereden zonder problemen, maar helaas van achteren aangereden dus de Mondeo heb ik niet meer.
Er zat wel merkbare speling in de aandrijflijn waar oa het vliegwiel voor verantwoordelijk kan zijn. Maar de auto reed er niet minder door.
Nu een Volvo S60 gekocht, ben geen fan van Ford meer:)

primera p11 (0), 9 jaar geleden

De S60 is ook geen toonbeeld van betrouwbaarheid,maar hopelijk blijft je dat bespaart.
Maar ja,van een auto uit 2001 mag je ook niet heel veel meer verwachten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.