Probleem automaatbak Ford Transit.
Sommige lezers zullen denken, dat weet ik allemaal wel. Maar omdat ik dit schrijven op meerdere sites plaats zal ik proberen voor ieder die dit leest een duidelijk beeld te schetsen.
In het najaar van 2003 kochten we een CI camper op een Ford Transit 2.5 turbo diesel.
(73 kw 100 pk) Het was toen een prima rijdende auto uitgerust met een 5 versnellingsbak. Omdat mijn vrouw alleen maar automaat rijdt, kocht ik bij een sloperij een motor met automaatbak uit een Duitse brandweerauto, met heel weinig kilometers. (teller gezien.)
Het betrof een 2.5 diesel (59 kw 80 pk.) Automaatbak A4LD.
Omdat ik de 100 pk niet wilde missen in onze camper plaatste ik de automaatbak achter onze motor. Voor de kenners een motor met een Epic (elektronisch bestuurde) brandstofpomp.
Het vliegwiel gaf eerst problemen, een 80 pk heeft geen krukas positie sensor, maar met het plaatsen van een ander vliegwiel was dit probleem opgelost.
Het volgende probleem wat we tegen kwamen was de bediening van de automaatbak.
Zoals jullie zullen weten gaat dit met vacuüm. Bij een benzine motor geen enkel probleem, en bij de 80 pk diesel was keurig gekozen voor een vacuümklep. (Origineel geplaatst voor de brandstofpomp.) Daar dit bij mijn motor niet ging plaatste ik de klep bij het gaspedaal, en wel zo dat bij geen gas de klep vol vacuüm door geeft en bij vol gas bijna geen.
En toen een proefrit, gevolgd door een korte vakantie. Alles prima, en zeer tevreden stalden we de camper.
Begin maart 2004, door omstandigheden moesten we naar Zeist, een rit van
een kleine 200 km. Alles ging perfect, de auto reed met gemak zon 115 km per uur. Een prima top voor een voertuig dat toch tussen de 3 en de 3.5 ton weegt.
Begin april was onze volgende trip, het viel mij op dat de wagen vrij hoog in toeren schakelde, de vacuümklep nog maar wat verstellen, maar helpen deed het niet. Toen we nog een 100 km van huis waren schakelde de automaat telkens van 3 naar 4, hierbij moet ik wel
vermelden dat het behoorlijk waaide die dag, en dat kreeg dan ook de schuld. De schakelhendel maar in 3 en de laatste 25 km konden we maar amper 80 halen. Toen ik thuis uit stapte kon ik de automaatolie ruiken, en de oliekoeler was niet vast te pakken. Om nu een lang verhaal wat in te korten, de bak er achteruit gehaald. Wat snuffelen op Marktplaats en zie daar, een automaatbak A4LD uit een Transitbus van 1992 met heel weinig kilometers op de teller. Dit betrof een benzine uitvoering maar behalve het vliegwielhuis zijn die bakken exact gelijk. Bak er weer onder, en rijden. Perfect.
Van huis via Appelscha naar Zwolle. Daarna Elspeet, en vervolgens naar Kootwijk. De volgende dag naar Ede, en daar begon de ellende weer. Bij het optrekken voelde het of de bak doorsloeg, en het schakelen gebeurde alleen maar meer bij hele hoge toeren. Na een uitgebreide blik onder de motorkap en het aansluiten van een vacuümmeter bleek ons dat er een breuk in een vacuümslang zat. De slang vervangen en de meter gaf weer vol vacuüm aan. Maar de bak schakelt niet meer zo het behoord. We zijn met moeite thuis gekomen, en ik ben bang dat mijn tweede automaatbak ter ziele is.
Nu hebben we intussen voor ons dagelijks vervoer een Transitbus met dubbel cabine gekocht. Een auto van 1997 met een automaat (origineel A4LD met 85 pk turbo diesel,
Ook Epic pomp.) Alleen wordt deze bak niet met vacuüm bediend, maar elektrisch, en schakelt perfect.
En nu mijn vraag:
Kan ik een bak afkomstig van een Sierra met een DOHC motor, (ook A4LD) maar dan met een elektrisch schakelende lockup en overdrive achter mijn campermotor plaatsen? Heeft iemand een schema? Kan iemand mij aan een solonoide helpen die het vacuümpotje vervangt?
Voor de Ford mensen die dit lezen geef ik het kenteken van onze bus, kan handig zijn bij zoeken naar schemas enz. VR-JG-22
Ik zie met enige spanning jullie reactie tegemoet.
Vriendelijke groet, Gerrit Abma.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo,
ik ben niet echt een specialist in automaten maar ik denk dat de A4LD gewoon het gewicht van de camper niet aankan. De automaat ziet gewoon te veel af door het hoge gewicht dat moet worden voortbewogen. De olie wordt telkens te warm en waarschijnlijk zijn er in de automaat ook wel één of meer rembanden en/of koppelingen verbrand. En een A4LD uit een sierra zal het niet veel langer uithouden, denk ik. Ik zie het in de garage ook. Auto's uitgerust met automaat gaat goed zolang er geen aanhanger mee getrokken wordt. Hangt er wel één aan dan krijg je vroeg of laat problemen.
Een mogelijke oplossing is een goede en overgedimensioneerde oliekoeler plaatsen vooraan, voor of naast de radiator voor het koelwater, zodat de olie van de automaat heel goed gekoeld wordt.
hallo,
dat was ook mijn eerste indruk.
Maar als men even verder kijkt op internet, is die versnellingsbak achter diverse zescilinder-motoren geplaatst. Het merendeel terreinwagens. Zou de versnellingsbak eigenlijk het koppel moeten aankunnen.
Wat wel opgemerkt werd, was het feit dat de elektronischgestuurde bak een groter koppel aankon dan de mechanische bak.
Ik kon helaas nergens de koppels vinden, informeer hierover eens bij ford.
20 jaar
Inmiddels ben ik er wel achter dat ik de verkeerde ATF olie heb gebruikt. Schijnt de A4LD erg gevoelig voor te zijn. Oie en zeef vernieuwd, extra oliekoeler er voor bestelt. Dinsdag of woensdag hopelijk een proefrit maken. Zal hier verslag van doen.
Mvg Gerrit.
20 jaar
hallo,bel Garage van Horne op 0475-332625,vraag naar jan.
Jan heeft veel ervaring met een cosworth-transit hybride bak.
Garage van Horne (Jan) gaf me het advies op zoek te gaan naar een automaatbak van een Ford Scorpio Cosworth. En dan de inhoud van de Cosworth bak over bouwen in de bak die onder mijn Transit camper zit. Het kleppenhuis en de koppel omvormer blijven die van de Transitbak en de rest wordt er in gebouwd uit de Cosworth bak. Het verschil met de gewone automaatbak is dat de Cosworth bak sterker is, geen 3 maar 6 satelliet wielen, geen 3 maar 5 koppelingsplaatjes, geen lager ring, maar een bronzen bus, enz.
Een Cosworth bak was op het WWW snel gevonden, ik heb deze uit Rotterdam gehaald.
Op mijn verzoek gaat Jan deze operatie uitvoeren, daarom heb ik deze week de versnellingsbakken naar Roermond gebracht. Als de operatie geslaagd is en de veel sterkere bak weer onder de Transit hangt zal ik jullie verslag doen van het resultaat.
Mvg, Gerrit.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar