Ford Focus: Bij koude start hard "klakkend" geluid distributiezijde motorblo

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 Duratorq Turbo

Een merkwaardig verschijnsel waar ik nog geen verklaring voor heb kunnen vinden en dus ook geen oplossing.
De Focus heeft een aantal maanden ongebruikt gestaan en werd s'morgens na lange tijd gestart. Motor temperatuur was laag, ca 7 C.
Motor sloeg moeilijk aan, liep onregelmatig en met veel extra herrie. Sloeg zelfs af. Aangezien dit geluid beangstigend was werd mijn inbreng gewenst. Herhaling van de start procedure leverde hetzelfde resultaat op. Slecht starten, niet meer afslaan maar met veel (extra) herrie.

De auto naar mijn werkplaats gesleept en, omdat in eerste instantie de brandstofpomp en/of distributie verdacht leek, de distributie opengewerkt ter inspectie van de riem en de spanner. Deze waren in goede conditie en stonden op tijd. Vervolgens (bij afgekoppelde accu) de connectoren van de Delphi hogedruk brandstofpomp (temp.gever en doseerventiel) losgemaakt en gereinigd met contactcleaner, verpakt met lage temp vet. Vervolgens de druksensor connector op de commonrail losgemaakt, zelfde behandeling. Voorts alle onderdrukslang aansluitingen gecontroleerd. Alles OK. Accu aangesloten en motor gestart. Loopt als een zonnetje!
Nu de boel toch open lag de gloeibougies doorgemeten: Alle vier stuk. Vervangen door nieuwe. In verband met onduidelijkheid over de ECHTE kilometer stand (aangegeven 90000 km) de distributieriem en de riemspanner toch maar vervangen. De riemspanner bleek al het nieuwere type te zijn, zodat ik vermoed dat het oude type spanner al eens vervangen is. (Vandaar twijfels over de werkelijke km-stand).

Verder alle andere connectoren gecleaned en verpakt met lage temp vet.
Ik heb ook nog de EGR klep geinspecteerd: Wel wat aanslag maar zeker niet ontoelaatbaar vervuild.

Voor de zekerheid nog geprobeerd water uit het brandstoffilter af te tappen maar er kwam niets uit, er ging alleen maar lucht in hetgeen hoorbaar was.

De problemen leken over te zijn. Starten ging probleemloos zonder enig bijgeluid.

Een week later na een lange rit (600 km) de volgende ochtend hetzelfde fenomeen: Alleen in veel mindere mate. Probleemloos starten bij lage temperatuur, regelmatige stationnair maar wel met een hard "klakken", globaal afkomstig van de distributie kant /eerste cylinder?.

Dit duurde slechts een aantal minuten waarna het geluid aanzienlijk verminderde. Na nog een aantal minuten rijden, was het "klakken" over en liep de motor zeer soepel. Geen verlies van power, goed vermogen.

In de loop van de week, elke ochtend steeds minder bijgeluid bij buitentemperaturen van ca 5 C.

De laatste dagen van de week trad dit helemaal niet meer op. Alles goed dus, zou je denken! Ik heb alleen geen oorzaak gevonden voor dit gedrag dus gaan we verder op onderzoek. Vrijdag tot zondag heeft de motor niet gedraaid. Zondag ochtend bij een temperatuur van 3 C gestart.
Soepel starten maar WEER deze herrie! Dit duurde een aantal minuten en verminderde naarmate de motor ietwat opwarmde. Na ca 5 minuten geen geklap meer hoorbaar, motor loopt gelijkmatig en soepel. Uitlaatgassen normaal, geen diesel stank aan de uitlaat.

Als de motor dus langere tijd (meer dan een dag) niet gedraaid heeft en het koud is wordt dit geluid gehoord!


Als dit een benzine uitvoering was geweest zou ik denken aan een veels te grote klepspeling bij in- of uitlaatklep eerste cylinder. Daar doet het geluid aan denken. Bij diesels is dit geluid min of meer altijd aanwezig, mogelijk door de veel hogere compressie, maar niet in die mate als ik nu heb gehoord. Het preciese geluid doet denken aan " Tsjak...tsjak.....tsjak en dan vrij hard.
Als in de Duratorq hydrolische klepstoters gemonteerd zouden zijn zou ik denken aan een defecte of een waarvan de oliekanalen verstopt zitten.
Maar in deze motoren zitten die niet..............!
Aangezien hier in Finland de winter voor de deur staat en ik niet graag bij minus 25 C een probleem zou krijgen met deze auto houd ik mij aanbevolen voor alle suggesties in welke richting ik moet gaan zoeken.

Morgen zal ik de fout-codes uitlezen maar ik verwacht eigenlijk niet dat die er zijn.

Suggesties, aanbevelingen, mogelijk zelfs oplossingen......? GRAAG

hans.serdijn

Geplaatst door hans.serdijn (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1860) PRO, 11 jaar geleden

Geen verstuiver die moeite heeft met functioneren ?

hans.serdijn (0), 11 jaar geleden

Hartelijk dank vgoor de reactie.
Heb ik ook aan gedacht, hoewel het dan aannemelijk zou zijn dat de injector ook onder andere omstandigheden dit geluid zou geven? Bovendien verwacht ik dan toch wel een verandering van de uitlaatgassen samenstelling of stank. Mocht de injector dit toch kunnen veroorzaken, kan ik dat dan uit de diagnose op een of andere manier afleiden?

V.w.b. het geluid, voor zover te traceren, lijkt toch meer van boven de kop dan van opzij vandaan te komen.

Nog een aanvulling: Dit is een uit Duitsland ingevoerde auto, welke dus NIET speciaal voor de Scandinavische markt is bestemd geweest. Dit houdt o.a. in dat de midden Europese DMI/ECU parameters zijn opgeslagen, NIET die voor Finland, waar het toch aanmerkelijk kouder kan zijn.
Dit houdt tevens in dat de km-teller gemanipuleerd kan zijn. Dit is in Duitsland namelijk niet verboden, zolang dat maar wordt medegedeeld (aan de koper). Deze laatste kan natuurlijk bij doorverkoop (on)opzettelijk in gebreke blijven!

Heeft iemand ervaring met het geluid dat veroorzaakt wordt door een te grote klepspeling ( op 1 van de kleppen?)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.