Ford Mondeo 2011: Bonk ontkoppeling powershift automaat

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: TNBA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 149

Na een lekkage van de powershift automaat is onderdeel 1814160 vervangen (zie foto)
Is het linker gedeelte van de bak (zie 2de foto)

Echter het volgende heb ik nu ....

Een harde bonk als ik bijna stil sta.
denk dus het moment van ontkoppel ???

Ook veel vaker bij start autorit en naarmate je langer rijdt neemt het af.

Iemand enig idee..
Buiten de lekkage die er was had ik dit nooit.
Precies gekomen na reparatie

Chev

Geplaatst door Chev (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 2 jaar geleden

Wat zegt diegene die de bak gerepareerd heeft ?
Software is up to date ?

Chev (0), 2 jaar geleden

Die zegt kom langs om opnieuw in te leren.
Nooit gedaan , pas na de reparatie zoals hierboven begonnen.

kaleido 1 (1425) PRO, 2 jaar geleden

Dan eerst dat toch maar eens doen , dan verder kijken , ben je meteen op het juiste adres om te overleggen hoe dit opgelost te krijgen.

Chev (0), 2 jaar geleden

Zie wel dat dit onderdeel van de 240 PK is (zwaardere uitvoering)
Zou dat het probleem zijn ?

Zie foto

harry4203 (415) PRO, 2 jaar geleden

Weet t niet zeker, maar denk dat dat een wijziging is ivm veelvuldig defect raken.

Chev (0), 2 jaar geleden

Het lijkt dat inleren werkelijk de automaat veel beter laat schakelen en vooralsnog geen bonk.
Is ook wel wat er normaal had moeten gebeuren na het vervangen van de koppeling en platen etc.

Morgen nog een rit maken en kijken of het echt weg is.
Ben hoopvol.

kaleido 1 (1425) PRO, 2 jaar geleden

Tja electronika die niet precies weet wat ie doet kan vreemde problemen veroorzaken .

Chev (0), 2 jaar geleden

Helaas indien koud is het een drama.
Bij remmen en bijna stilstaan is de bonk enorm hard.
Auto schudt zelfs licht.
Jammer dit

Chev (0), 2 jaar geleden

Indien warm gereden geen issues meer.

harry4203 (415) PRO, 2 jaar geleden

Kaleido stelde ook al de vraag of de software up to date is, is dit zo? en zijn er foutcodes? is ie bij een dealer of bakspecialist gerepareerd? het zijn niet de makkelijkste om te repareren , te vullen(voldoende olie) en in te leren.

Chev (0), 2 jaar geleden

Ik weet niet of er foutcodes zijn.
Hij gaat woensdag terug en wordt dan gebracht naar het revisie bedrijf dat de koppeling heeft vervangen.
Destijds alleen de bak naar dat bedrijf.
Nu de gehele auto wordt komende woensdag gebracht.

Het is alleen bij het ontkoppel moment als je bijna stil staat lijkt het
Verder schakelt hij best top....

Chev (0), 2 jaar geleden

Zo lastig dat hij het allen doet als ie koud is en ook niet elke keer.
Maar altijd wel een paar keer normaal gesproken.

Wat kan dit toch zijn.
Wil het ook niet echt accepteren en denken van het is alleen als ie koud is

Chev (0), 2 jaar geleden

(filmpje) nadat de koppeling is vervangen van een Mondeo Powershift (1814160)

Alleen in het begin met koude bak lijkt het steeds te gebeuren.
Indien warm dan niet meer.

De beweging van de camera op het moment van de klonk komt doordat het een bonk geeft door de auto.
Het lijkt wel of de koppelingsplaten aan elkaar blijven plakken en dan ineens losschieten (bij ontkoppeling) middels een harde klonk.

Hier het filmpje (2x zelfde fragment)

Automaat bak is opnieuw ingeleerd.


https://www.dropbox.com/s/ebyqa79ifjfpro...

Mansie (0), 2 jaar geleden

Het onderdeelnummer wat jij aangeeft is een gereviseerd onderdeel voor een 240PK versie.
Het gereviseerde onderdeel voor een 200pk versie heeft een ander nummer.
Weet niet of hier onderling verschil in zit, of dat het alleen een nummer is.
En aangezien dit een gereviseerd onderdeel is, kan er ook iets met de revisie niet goed gegaan zijn, en dat er nog een fout in zit.
klink alsof het met de schakelvorken/actuator/oliedruk niet helemaal goed gaat.
dit aangezien hij het doet als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Ik zal hem maar snel terugbrengen en het bedrijf het laten opknappen.

    Dank voor je reactie.
    Neem aan dat bij een gereviseerde koppeling er wel nieuwe koppelingsplaten in zitten ?
    Dacht ooit iets gehoord te hebben dat de 240PK dikkere platen heeft, maar weet niet zeker.

    Gaat zeker terug.
    Na vervanging van dit onderdeel waren de problemen er direct
    Lijkt me iets van 1+1=2..... - Chev (0), 2 jaar geleden

Chev (0), 2 jaar geleden

Dank voor je reactie. Neem aan dat bij een gereviseerde koppeling er wel nieuwe koppelingsplaten in zitten ? Dacht ooit iets gehoord te hebben dat de 240PK dikkere platen heeft, maar weet niet zeker. Gaat zeker terug. Na vervanging van dit onderdeel waren de problemen er direct Lijkt me iets van 1+1=2....

Chev (0), 2 jaar geleden

Na het opnieuw inleren is het er nog steeds, maar wel veel minder.
Vandaag pas weer voor het eerst sinds maandag.

Vraag me dan ook nog steeds af of wellicht de 240PK (1814160 i.p.v. 1814159) platen te dik zijn voor de 203 PK bak en dat dat de oorzaak is ??
Maar krijg daar niet echt antwoord op...

Veder schakelt de bak erg goed.
Alleen dus bij remmen en tot stilstand komen is het soms niet goed.

Chev (0), 1 jaar geleden

En nog steeds geen oplossing.

Hier even een kort overzicht:

Er was een lekkage.
Heel gedoe.
Uiteindelijk de koppeling vervangen (1814160 / 1814159) is vervangings onderdeel (nabewerkt zegt de Ford)
Sindsdien:

Als hij koud is geen probleem.
Als hij warm is ook niet en schakelt gewoon goed.

Maar in de opwarm fase bij afremmen en tot stilstand komen grote zware bonken (ook niet altijd)
Alsof hij met geweld ontkoppeld (vergelijk het met iemand die de koppeling ineens laat opkomen)
Eenmaal warm dan is het de hele dag weg !!!!!!!!! (dat is vreemd toch)
Pas in de ochtend na een nacht stilstaan is het er weer in de opwarm fase.

Ook is destijds het vliegwiel vervangen ford 1731851
Kan daar nog iets mis aan zijn wat deze klachten veroorzaken ?

Siem Bijman (140) PRO, 1 jaar geleden

Beetje vreemd dat het alleen in de opwarmfase is. Kan de olie niet het probleem zijn? Dat hij een bepaalde dikte heeft die in de opwarmfase dit fenomeen veroozaakt?

Heb je al eens aan een toevoeging bij de olie gedacht?

Chev (0), 1 jaar geleden

Tja dat is een goeie.
De olie is destijds wel vervangen met deze vervangen koppeling etc.
Ben er altijd vanuit gegaan dat hiervoor de juiste olie is gebruikt

Siem Bijman (140) PRO, 1 jaar geleden

Olie zal ongetwijfeld de juiste zijn maar een toevoeging kan het probleem misschien verhelpen

Chev (0), 1 jaar geleden

Wat bedoel je precies met een toevoeging?

Siem Bijman (140) PRO, 1 jaar geleden

Additief

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.