Ford Mondeo: Bonkend geluid bij warme motor in stationair mondeo 130 pk dtci

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 130pk tdci duratorq

Mijn Ford mondeo tdci 130pk maakt een vreemd kloppend/ bonkend geluid tijdens stationair draaien het geluid wordt harder als ie warm is en is zeer duidelijk te horen wanneer ik het lucht filterhuis demonteer. de dealer heeft geen idee wat het kan zijn en ik eigenlijk ook niet. iemand riep iets over de egr klep, dat die open zou blijven staan ofzo. nu heb ik die gedemonteerd gehad maa op een vacuum werkt ie prima en ook de vacuum op t slangetje is aanwezig. heeft iemand een idee?
alvast bedankt,

karel

karelvandebildt

Geplaatst door karelvandebildt (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Indien het geluid echt uit de motor komt,niet ver meer mee rijden en er even iemand naar laten kijken..

Het hoeft niet erg te zijn,maar het is op afstand lastig te horen,vandaar..

Gr Stefan

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

Stefan bedankt,

Inmiddels heb ik met het geluid al een kleine 1000 kilometer er op zitten maar zal de auto dan nu maar laten staan. bij de platselijke ford dealer konden ze het geluid niet thuis brengen en adviseerde er mee te blijven rijden tot het erger werd......

ik zal even kijken of ik een stukje geluid kan posten op youtube ofzo.

groeten, karel

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Karel

Wel vreemd dat de dealer zo'n uitspraak doet,dalijk word het erger en loopt in het ergste geval de motor in de soep,en wat zou de dealer dan zeggen ? Maargoed,je kan inderdaad even een fragment opnemen en op youtube plaatsen..

Indien je er al 1000km op hebt zitten,lijkt me het probleem niet meteen ernstig.

Gr Stefan

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

Stefan,

hier onder de link naar t fragment. tis echt een soort plop plop...

http://www.youtube.com/watch?v=m8WPvBZ5m...

groeten karel,

RolandK10257 (0), 14 jaar geleden

Is hij al aan de diagnose kast geweest bij de dealer ? Kwam daar nog wat uit ?

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

Roland bedankt voor je reactie,

nee hij is nog niet bij de dealer aan de computer geweest omdat deze in eerste instantie liet weten dat ze niet wisten wat het was en me adviseerde door te rijden...

verder loopt ie gewoon rustig is er voldoende trekkracht en merk ik ook niets vreemds anders dan t geluid.

groeten, karel

RolandK10257 (0), 14 jaar geleden

Zou ik toch doen, kan zijn dat er met de timing van de injectoren iets aan de hand is. Dat zou kunnen verklaren waarom je er mee door kan rijden en hij toch anders klinkt. Ik wil je niet gelijk bang maken maar de injectoren van de TDCI gaan wel eens kapot. Simpele test is om je accu 30 minuten los te koppelen, daarna een eindje rijden met wisselende snelheden en toeren. De computer leert dan opnieuw in en het kan zijn dat het geluid dan minder is, helaas is dat geen blijvende oplossing. Kan ook zijn dat er een sensor stuk is die terugkoppeling geeft aan de computer over het draaien van de motor (klop sensor), dat moet uit de diagnose blijken.
Zoek even je radio code op voordat je de accu eraf gooit.

Succes.

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

ok bedankt, heb nu de accu dr afgehaald dus zo maar even een ritje maken denk ik. maandag de auto even uit laten lezen bij de garage maar denk dat ik dat maar niet meer doe bij de lokale dealer gezien de 'wijze' woorden. ;-).
injectoren zijn wel een prijzige aangelegenheid volgens mij toch? hoop aan de andere kant dat t wat oplevert om zo m opnieuw in te leren. moet ik dan in een lage versnelling hoge toeren draaien en dan weer lage of kan dit ook stationair??

RolandK10257 (0), 14 jaar geleden

Nee, niet stationair, echt even warm rijden en dan van alles wat, snelweg, in de stad. Nogmaals, als het aan de injectoren ligt zal dit inleren maar even helpen. Die injectoren is een hoop over te vinden. Wat ik ervan gelezen heb heeft elke injector een "werkgebied" waarbinnen de computer hem kan bijregelen. Als een injector zover is dat hij niet meer in dit bereik te regelen is dan wordt het tijd voor een nieuwe injector. Dit zou in de diagnose op te vragen zijn. Heb ook gelezen dat de werkelijke oorzaak de brandstof pomp is, die laat door slijtage miniscule deeltjes los die dan in de verstuivers komen. Zou kunnen. Maar doe eerst de inleer test en hang hem aan de diagnose.
Hoeveel KM heeft hij gelopen ?

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

Hij heeft nu 214000 km gelopen. dus misschien wel een beetje de stand dat dit soort dingen voor gaan komen... Ik ga zo maar even proberen om een stukje te rijden in een gevarieerd gebied ;-)

even iets heel anders wat mij net op viel is dat het raam achter de bestuurderskant niet op een puls omhoog komt en dus ook op de ab niet sluit enig idee toevallig? :-)

RolandK10257 (0), 14 jaar geleden

Klopt, na een onderbreking van de accu spanning moet je de ramen ook even opnieuw inleren. Ik het instructieboekje staat hoe dat moet, als je dat niet hebt kan ik mijn boekje opzoeken.
Ik weet het niet uit mijn hoofd.

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

Heb net een heel stukje gereden maar het geluid blijft onverandert. voor wat betreft het raam blijft ook het raam achter de bestuurder nog niet op pulsen reageren. Maar erg bedankt voor de tip, t was zeker de moeite van t proberen waard.

JWJ23 (0), 14 jaar geleden

Klink meer als een kantelende zuiger als ik dit filmpje hoor, vervelend geluid, maar kan nooit geen kwaad en worden ze net zo oud mee.

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

J Bedankt, kan ik dat ook controleren om er zeker van te zijn?

Groeten, karel

JWJ23 (0), 14 jaar geleden

Om dat 100%zeker te controleren moet het blok open en dat is wat ver gezocht, maar vaak is het dat probleem als het net iets boven stationair het beste hoorbaar is. dus heet licht gas inhouden tot 1000-1100 toeren. Zo heb ik dat bij mijn auto ook, en is nagenoeg hetzelfde geluid en ik rij er al 30000 km probleemloos mee. Vooral na een snelwegrit is het bij mij hoorbaar stationair.

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

j, erg bedankt voor je reactie.

Inderdaad na een lange rit is het het best hoorbaar wanneer de motor koud is hoor je het wel maar een stuk zachter. ik ga nog even proberen hoe het klinkt op +/- 1000 toeren.

Dus als ik het goed begrijp is zuid frankrijk niet in gevaar gekomen door dit geluid ;-)

Groeten karel,

JWJ23 (0), 14 jaar geleden

Ik heb er toen ook lang naar gezocht bij mijn auto, eerst uitlaat nagekeken, toen verstuivers getest, egrklep nagekeken, niks nada. Toen zij me een hele goede monteur dat de 4e zuiger het probleem bij mijn auto is, dus lichtjes kantelt, en dat er nog nooit een auto door is kapot gelopen. En het bewijs is er dat ik nu weer 30000 km probleemloos zonder olieverbruik etc verder ben. Ik zou het wel nog even goed nakijken/laten nakijken om te kijken of het dat bij uw auto ook zeker is, maar het kloppende van mijn seat inca lijkt er exact op.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Verandert het van toon als je de koppeling intrapt?.

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

Het geluid lijkt niet te veranderen als je de koppeling in trapt..

karelvandebildt (0), 14 jaar geleden

Inmiddels een klein onderzoek later kan ik een aantal dingen uitsluiten,

Om een leuk onderzoek te doen ben ik begonnen bij de egr klep om die 1 te demonteren en later met een blinde pakking te proberen. toen ben heb ik het inlaat huis verwijdert en dan maakt ie duidelijk geluid uit de motor maar is dit niet direct terug te brengen op 1 cilinder. hij klinkt dan als een brommer zonder uitlaat zeg maar....
du t is niet iets van een vliegwiel de egr klep of de koppeling. maar wat kan het nu zijn??? alle suggesties zijn meer dan welkom!

alvast bedankt karel.


P.s. bij de diagnose kast van een maatje van me konden we niet de inspuiting per cilinder stopzetten om zo te proberen maar de drukken lagen wel binnen de marges naar ik geloof iets van 102kpa en die andere waarde weet ik zo ff niet....

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Is het niet gewoon de riemspanner?
Die rammelen allemaal bij de 2.0 tdci.

karelvandebildt (0), 13 jaar geleden

Na een tijd afwezigheid, en een kleine reparatie verder is het kloppen nog steeds niet weg. als iemand een goede suggestie heeft mbt een deskundige die hier echt naar kan kijken is deze zeer welkom. de plaatselijke ford dealer heeft geen flauw idee en ook een aantal bezochte garages niet.....

Groeten, Karel

asterix74 (0), 12 jaar geleden

Ten eerste bedankt voor het youtube filmpje! ik had precies hetzelfde en kon, met hulp van een goede vriend, met dit filmje een monteur met kennis van zaken laten luisteren.

Eerste reactie: de tuimelaars (hier zitten de hydraulische klepstoters op)
1e oplossing: motor flush, kan een vervuilde stoter zijn.
2e klep tuimelaars aan de inlaatkant vervangen.

Bij mij deed een van de stoters het helemaal niet meer. Die gaf de grote plof die je in je luchtfilterhuis hoort.

Na de montage bleek er nog een klein plofje/tik in te zitten. De uilaat klant bleek dus ook een rotte stoter te hebben. Daarvan hebben we de slechts oogende omgewisseld met de goed oogende van de inlaat kant.

Alles nogmaals in elkaar gezet. TOP

Bij een ford dealer twijfelde ze over de oorzaak van het geluid. Een klep die schhef zou staan, de verstuivers... Zeer omwaarschijnlijk dat het vervangen van de tuimelaars het probleem zou verhelpen.

Gelukkig zijn er binnen de ford organisatie wel mensen met kennis van zaken.

Vervang wel je koppakking, verstuiverleidingen, oliekeringen verstuiver, en 5 trekbouen per as.

En je hebt een steekmomentsleutel nodig voor de leidingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.