Zal mij even voorstellen, ben Hanno uit Maastricht en mijn vrouw rijdt een Ford Ka.
Gisteren is de bougie uit de kop geknald.
Probleem: 2e bougie (lees porseleinen kern) is door corrosie losgekomen van de schroefdraad met de massaelektrode.
Mijn vraag is wat te doen aangezien de massaelektrode nu vast zit in de kop. Overigens verder zonder beschadiging, behalve dat de porseleinen
kop los is van de schroefdraad.
Wie weet wat te doen om het zelf op te lossen?
Uiteraard zonder kop los te halen etc. etc.??
ALvast bedankt voor de reacties.
[url=http://postimage.org/image/mavhpfl5z/][img]http://s7.postimage.org/mavhpfl5z/IMAG04...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/b17d885if/][img]http://s7.postimage.org/b17d885if/IMAG04...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De bougiemantel is compleet doorgeroest . Heeft dus wel zijn boodschap gedaan. Dat stuk schroefdraad zit nog op de conus vast . Boor dat gedeelte met een passende verzinkboor los en met een driekant schraapstaal draai je dat schroefdraadgedeelte er uit.
Zet de zuiger in de bovenste stand en de kleppen dicht ,zo dat ingevallen deeltjes weer door het bougiegat er uitgeblazen kunnen worden .
Leuk klusje . Hoe zien de overige bougies er uit ??? Voorzichtig met los draaien.!
Groeten.
Dank je, inderdaad een mooi klusje voor iemand die zo af en toe z'n remmetjes zelf schoonmaakt en vervangt en beetje olie bijvult. :-))
Heb het idee dat als ik er met een verzinkboor in ga, m'n schroefdraad kan beschadigen. is het niet?
Verder heb ik de overige bougies nog niet los, wat ik wel vreemd vindt is dat de bougies 1,5 jaar terug alle 4 zijn vervangen ...
Beetje raar dat ze nu als afbreken, is dit gebruikelijk bij Ford? kwaaltje?
Zal de andere bougies morgen eens los halen.
Is het een mogelijkheid om de bougie vast te maken op een of andere manier op het draad en dan alsnog los te draaien? hij is n.l. erg netjes er uit gekomen. geen rare breekranden of zo....of denk ik nu te makkelijk?
12 jaar
Ik denk dat het gewooneen slechte bougie is geweest.
Ik heb ook ooit zoiets gehad en toen heb ik op het restant bougie een oude wielbout gelast en zo de stomp eruit gedraaid maar met het lassen moet je erg uitkijken.
Je ziet dat de zitting conisch is . Probeer met een boor die de diameter van de kern van de schroefdraad heeft die zitting weg te boren. Haal het scherpe van de boor anders gaat hij als een kurketrekker in z'n geheel naar binnen .
Laten we de oorzaak maar varen . Als die zitting weg is zit de rest los . Beetje schroefdraad beschadigen is niet zo erg , er is genoeg lengte!!
Succes er mee.
Simpel , het restant goed warm stoken , goed af laten koelen, desnoods met een natte lap , goed inspuiten met kruipolie en je draaid hem erzo uit , desnoods even een ferme tik op de bovenkant.
Griptang op het randje werkte bij mij prima , valt er geen rommel in het blok , beschadigd geen schroefdraad enz.
Ik zeg niets over dat het niet kan , maar een bougie die er na 1.5 jaar zo uit ziet is waarschijnlijk 10 jaar geleden vervangen.
Succes
Hanno,
Ik heb hetzelfde gehad met een Daewoo Nubira.Kijk maar onder Daewoo Particulieren bij "bougie afgebroken".Het voordeel bij jou is, dat het gat hoger zit.Bij mij zat hij laag tussen de nokkenassen.
m.vr.grt.
Ferry
12 jaar
Hanno , de koon van de bougie lichtjes wegslijpen met een dremel dan komt de draad heel makelijk eruit +- 10min , al verschillende gemaakt zo
sucses
Je moet er een veeltand of een torx staaf in slaan zodat ie goed gaat klemmen in het resterende metalen huls. Dan draai je hem er zo uit...
nou ben ik alleen benieuwd of het gelukt is....
[quote=ferdinand]Hanno,
Ik heb hetzelfde gehad met een Daewoo Nubira.Kijk maar onder Daewoo Particulieren bij "bougie afgebroken".Het voordeel bij jou is, dat het gat hoger zit.Bij mij zat hij laag tussen de nokkenassen.
m.vr.grt.
Ferry[/quote]
Hoi Ferdinand, had het inderdaad gezien bij de Nubira...leuke klus. :-)
12 jaar
Allen,
Bedankt voor de tips, grappig om te zien dat er meerdere oplossingen zijn.
Ik heb een keus gemaakt en de bougies een paar nachten goed in de kruipolie gezet.
Zoals je zag op de foto was er 1 bougie tijdens het rijden uitgegaan, nu heb ik inmiddels alle 4 bougies er uit. (waarvan 1 keurig netjes heel zoals het hoort) :-(
De andere 2 op dezelfde manier dwars af..waren zwaar doorgeroest.
Nu kan ik mij niet voorstellen dat de bougies na 30.000 km en 1,5 jaar na de beurt allemaal afknappen.
Ik heb n.l. het vermoeden dat tijdens de grote beurt ditzelfde al een keer eerder is voorgevallen en dat men besloten heeft om de rest maar niet los te halen.
Werd tijdens de beurt gebeld met de vraag of het een dagje langer kon duren want er moesten speciale bougies in (lees; titanium bougies)
Maar goed laten we daar maar niet over discussiƫren.
Anyway, nu heb ik zoals aangeraden een lange torx er in geslagen en het schroefdraad zit zo muurvast dat deze zelf dol draait. :-)
Dus nu ga ik voor de laatste optie: boren...
Nog nooit eerdere gedaan dus dat zal wel effe aanpezen worden.
Ik houdt jullie op de hoogte van de vorderingen.
Tips om zonder compressor je cilinder leeg te zuigen? (ik heb een nu een karcher stofzuiger er op gezet met een dun slangetje, is dat voldoende om hem schoon te krijgen?)
Las dat je daarme moet uitkijken ivm benzinedampen en koolborstels? lijkt mij vergezocht als de kleppen dichtstaan..
Ben benieuwd.
Gr,
Hanno
12 jaar
PS: nu zie ik 3 oplossingen om hem uit te boren:
- stompe boor
- conische boor
- dremel op de kraag
Wat is het beste?
12 jaar
[quote=Fordrat]Hanno , de koon van de bougie lichtjes wegslijpen met een dremel dan komt de draad heel makelijk eruit +- 10min , al verschillende gemaakt zo
sucses[/quote]
Dank je.
Hoe haal jij daarna de rest van de draad er uit?
12 jaar
Waarschijnlijk heb je mijn topic nog niet gelezen.Daar wordt uitvoerig op alles in gegaan.Zoals ik je al heb aangegeven. Topic Deawoo Particulieren "bougie afgebroken".
Sorry ik zie nu dat je het wel gelezen heb.Je hebt dus die snij ijzers nodig.
Ferry
12 jaar
[quote=ferdinand]Waarschijnlijk heb je mijn topic nog niet gelezen.Daar wordt uitvoerig op alles in gegaan.Zoals ik je al heb aangegeven. Topic Deawoo Particulieren "bougie afgebroken".
Sorry ik zie nu dat je het wel gelezen heb.Je hebt dus die snij ijzers nodig.
Ferry[/quote]
Bedoel je die ruimers op de foto? 1 augustus 2011 19:49 foto1?
12 jaar
Waarom niet mijn optie , warmstoken , afkoelen , kruipolie , en klaar, niets ruimen /schroefdraad kapot , er zijn ook inderdaad meerdere wegen die naar rome leiden .
[quote=Hanno met z'n Ford Ka][quote=ferdinand]Waarschijnlijk heb je mijn topic nog niet gelezen.Daar wordt uitvoerig op alles in gegaan.Zoals ik je al heb aangegeven. Topic Deawoo Particulieren "bougie afgebroken".
Sorry ik zie nu dat je het wel gelezen heb.Je hebt dus die snij ijzers nodig.
Ferry[/quote]
Bedoel je die ruimers op de foto? 1 augustus 2011 19:49 foto1?[/quote]
In je forumvraag komt de volgende melding "ridgit uitdraai stift kopen, deze sla je in de afgebroken kop en met bijgeleverde moer die je op de stift zet draai je hem eruit"
http://www.build.com/ridgid-35550-model-...
Dat is hem dus, inmiddels begrijp ik hoe het werkt. (morgen maar ff kopen dan) Maar is dit niet hetzelfde als een torx? die torx heeft inmiddels mijn bougie aan de binnenkant goed kapot gedraaid vandaar...
12 jaar
[quote=kaleido 1]Waarom niet mijn optie , warmstoken , afkoelen , kruipolie , en klaar, niets ruimen /schroefdraad kapot , er zijn ook inderdaad meerdere wegen die naar rome leiden .[/quote]
Dank je Kaleido, klopt idd maar ik ga voor de uitdraaimogelijkheid zoals je kan zien. :-))
12 jaar
Als het kraagje er af is zou de rest los moeten zitten . Door er nu iets conisch in te slaan zit dat busje pas echt muur vast. Met de hand het zaakje uitboren ??????? Je moet dan in een van de andere gaten een goed passende staaf zetten om als richting te dienen . Als het iets mee of tegen ziet vliegt het restant naar binnen . Dan kan de kop er alsnog af. De truc met de brander is een hele goede . Zo haalde ik altijd price-lagertjes van opel uit de krukas .
Een niet te kleine maat brander tegen de kant van het busje snel rood heet stoken . Aan een kant is voldoende . Even af laten koelen dat gaat ook snel er is voldoende contact met het gietijzer. Met een driekante vijl draai je het busje er uit.
Dat schroefdraadloze gat kan je redden met een helicoil ........ Ook een heel avontuur maar van later zorg.
Succes.
Hans
Ik zou in eerste instantie voor de methode van Punt en Kaleido gaan nl. warm stoken.Daarna eventueel met ridgit. Bij mij kon warm stoken namelijk niet.De bougiegaten zaten veel te diep.Als warm stoken lukt ,is dat de makkelijkste optie.
Ferry
12 jaar
Heren,
Kleine tussenstand...1 draad met warm stoken inmiddels verwijderd! klap met hamer er op...torx er in en draaien maar.
Nu de andere 2 nog. :-)
12 jaar
[quote=Hanno met z'n Ford Ka]Heren,
Kleine tussenstand...1 draad met warm stoken inmiddels verwijderd! klap met hamer er op...torx er in en draaien maar.
Nu de andere 2 nog. :-)[/quote]
Nou nou...de 2e is er ook uit dus ik verwacht dat de 3e geen probleem mag geven, de monteur in mij is weer wakker hoor! :-))
Nog 1 vraag, doordat ik natuurlijk de torx er in heb geslagen is er waarschijnlijk wat gruis en roest in het gat gevallen.
Hoe kan ik dit straks het beste weer verwijderen? zoals gezegd heb ik geen compressor.
Voorzover iedereen bedankt voor de hulp!
12 jaar
Goed bezig hanno , toch maar het idee van papa kaleido opgevolgd.
Gruis zal wel mee vallen, maar met de stofzuiger van mama /vrouw/vriendin zal het wel lukken, even een flex. slangetje aan de zuigmond plakken met mc.yver tape , lees duke tape, slangetje door het bougiegat , een beetje door het gat heen en weer bewegen , komt het meeste er wel uit.
Als laatste kun je de motor even starten met de bougies er nog uit , vliegt de rest er wel door het bougie gat eruit.
Done....! alles klaar, nu heb ik hem gestart, hij loopt maar tikt behoorlijk.
Na ongeveer 30 sec word het tikken iets minder, ik heb het idee dat er te weinig olie inzit dus ff bijvullen.
Tenzij iemand nu al exact weet wat er fout gaat...? iets in de cilinder misschien?
12 jaar
Heb je hem gestart met de bougies eruit , zodat alles eruit is geblazen?
Nou lopen deze motoren nooit erg stil , moet je nog kleppen stellen bij deze motor of heeft hij al hydraulische klepstoters?
Zo bougieprobleem opgelost....maar nu een nieuw probleem.
Heb een liter olie bijgevuld maar nu tikt hij nog steeds, en als ik het goed hoor niet in de nokkenas. :-(
Het lijkt alsof er met een houten hamertje op het blok getikt word, zo klinkt het.
Beetje raar toch als alleen de bougies zijn vervangen zoals ik het heb aangegeven hierboven, misschien dat er toch nog een stukje in de cilinder is achtergebleven?
Verder zijn de kleppen handmatig te stellen denk ik, aangezien er een klein plaatje met de klepspeling in waardes van de kleppen worden weergegeven...
Nieuwe topic of valt het allemaal nog mee? wie o wie..?
{toevoeging} Trouwens, als ik hem stationair laat draaien valt hij om de 5 a 7 sec. effe weg, net alsof hij dreigt af te slaan...
Wat ook nog zou kunnen misschien is dat de autohandel mij de verkeerde bougies heeft gegeven??? te lang of zo???
12 jaar
kleppen moet je inderdaad nog stellen bij de KA.
Als dat nooit is gedaan zou ik dat zeker doen. deze KA heeft nog een "valencia" motor , die werd al gebruikt in de eerste fiesta's van eind jaren 70.
Ze hebben er wel injectie op gemaakt en een emissiesysteem maar in essentie is het blok nog het zelfde.
De ford KA heeft daarom ook de vervelende eigenschap dat de tuimelaars onder het klepdeksel gaan rammelen door slijtage, kleppen stellen helpt in sommige gevallen maar als ze nog nooit gesteld zijn slijten de tuimelaars in op het asje en zal hij blijven rammelen.(hij gaat rottig lopen ook)
De meeste worden er 100 mee overigens.
Als je het idee hebt dat ie om de paar seconden even wegvalt kan het zijn dat je bobine van de DIS ontsteking slecht is.
Als je kleppen wil stellen doe je dat in de volgende volgorde:
Cyl 4 op tuimelen zetten en cyl 1 stellen
Cyl 3 op tuimelen zetten en cyl 2 stellen
Cyl 2 op tuimelen zetten en cyl 3 stellen
Cyl 1 op tuimelen zetten en cyl 4 stellen
Wees trouwens wel zeker dat er niks meer in de cylinder ligt waar je kapotte bougie zat!
Een deel van de cilinderkop dekt de zuiger af op een kleine mm . Het kan zijn dat een stukje kool of restant bougie op de zuiger is vast komen te zitten . Misschien kan je van iemand een stetoscoop lenen om door het bougiegat op de zuiger te kunnen kijken .
Draai de krukas rond en voel bij welke zuigers in het dode punt een beklemming is .
Klepspeling was bij de uitlaatkleppen groot 0,59 mm. Maar op dat plaatje staat nu een lagere waarde.
Succes.
doe maar een endoscoop, met een stethoscoop kijkt zo lastig hahaha
Tsja endoscoop is beter inderdaad, daar zat ik vanmiddag ook al aan te denken. :-))
Kleppen zijn het denk ik niet want voordat de bougies er uit gingen was er niets aan de hand, dan zou doordat de bougie er uit knalt de kleppen
ineens megaspeling hebben...? lijkt me sterk.
Wat mij eerder het geval lijkt is dat er inderdaad iets in de cilinder vast zit...misschien doordat ik met de torx toch iets te diep ben gegaan?
Wat ook zou kunnen is dat ik door de torx er in te hebben geslagen de kop iets heb laten verzakken ???
Endoscoop heb ik niet en weet ook niet hoe ik daaraan zou moeten dus ik denk toch maar nog een keer goed uitzuigen, jammer want ik dacht dat het opgelost zou zijn hiermee.
12 jaar
Kop verzakken????
Dan moet je wel heel hard geslagen hebben , lijkt me niet onmogelijk natuurlijk (onzin) . Denk eerder dat je toch nog rommel in de cilinder hebt zitten (metaal) wat nu vast in de kop of zuiger zit , anders was het allang weg geweest.
Uitzuigen denk ik dat geen zin meer heeft , endoscoop geeft de oplossing , ik heb er wel 1 maarja daar heb jij nu niks aan.
Al bij een garage bedrijf geinformeerd , lenen.
bij karwei heb ik er eentje zien liggen voor 7 tientjes, maar weet niet of de camera klein genoeg is voor in een bougiegat
Als er echt wat in een zuiger vast zit gestampt, moet alsnog de kop er af , Je krijgt het er niet uit gestoken.
De klus zelf // Daar moet je dagwerk van hebben . Hanno je bent al een week bezig daar kan die paar uur extra nog wel bij .
Succes.
of zet er een ander blokje in. Kaatjes genoeg bij de sloop...
12 jaar
Heren,
Bedankt voor de suggesties, ik denk dat ik er uit ben.
Ik denk dat het toch de kleppen zijn die iets te veel speling hebben gekregen, al dan niet door het laatste probleem.
Heb de de cilinder nog eens goed uitgezuigd, daarna met een lampje via het bougiegat op de zuigers heb gekeken en ik zag geen rare dingen...
Dus toch de proef op de som genomen en even blokje rond gedaan, eigenlijk doordat het kloppen steeds minder werd doordat de motor warmer werd.
Uiteindelijk toen de motor warm was hoorde je helemaal niets meer, wat voor mij te kennen geeft dat de klepjes toch even gesteld moeten worden.
Sterker nog....ik heb hem nog niet zo fijn horen draaien eerder toen hij warm was. Komt natuurlijk ook door de nieuwe bougies.
Dus eind goed al goed, bedankt allen voor de suggesties en het meedenken en wat mij betreft kan de topic gesloten worden.
Alvast een fijn weekend heren!
Ps: heb nog een fotootje van de torx en de boosdoeners, dus eerst stoken dan koelen dan weer stoken, torx rammen en draaien maar...
[url=http://postimage.org/image/fwg6a5ac5/][img]http://s18.postimage.org/fwg6a5ac5/IMAG0...[/img][/url]
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar