Ford Ka: koppeling werkt niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1299 cm³ 44 kw

beste leden ,
sinds gisteren kan ik geen enkele versnelling meer nemen als ik het koppelingspedaal indruk , heb dit in een eerder stadium ook al eens gehad maar dat is dan goe gekomen na een tijdje stil te staan , maar nu blijft het aan houden , de laatste tijd moest ik wel regelmatig rem vloeistof bijkappen daar ik gisteren eens zitten rondneuzen heb op het forum ben ik te weet gekomen dat de cilinder onder het pedaal tesamen werkt met de remvloeistof ( of heb ik het mis ) , nu vanmorgen ging ik een kijkje nemen in het reservoir van de remvloeistof en stond toch wat lager dan het minimum heb er dan maar bij gekapt met de hoop dat het probleem zou opgelost zijn maar helaas zonder resultaat , nu denk ik dat er lucht in zit in de leidingen mijn vraag is nu , wat zou dit eventueel kunnen zjn en hoe moet ik die koppeling cilinder ontluchten ? het is een FORD KA VAN 1998 1299 cm³ 44 Kw
in de hoop op een antwoordje ,
grtj
patrick

patje1967

Geplaatst door patje1967 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Ka? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Je moet eigenlijk eerst kijken waar de remvloeistof blijft.
Je kan even bij het pedaal kijken of er iets lekt en daarna even onder de auto kijken of er ergens remvloeistof heeft gelekt.
Meestal is in dit soort gevallen het hydraulisch druklager defect en dat kun je zien door te kijken of er remvloeistof lekt van tussen het blok en de versnellingsbak op het laagste punt.
remvloeistof kun je heel makkelijk herkennen , als je een druppeltje op je vinger laat vallen en je wrijft erover met een andere vinger voelt het stroef aan.

Ik weet niet uit mijn hoofd of deze KA een hydraulisch druklager heeft of een losse koppelingscylinder aan de zijkant van de bak maar dat zie je meteen als je even de leiding volgt. gaat de leiding het vliegwielhuis in dan heb je een hydr.lager en zit er aan de zijkant van de bak een losse plunjer dan moet je vanzelfsprekend die controleren op lekkages.

patje1967 (0), 11 jaar geleden

Beste peter ,
alvast dank voor deze tip , ga ik morgen eens bekijken bij klaarlichte dag , wat het ontluchten betreft hoe moet dit gebeuren eventueel
grtj

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

koppelingscilinder ontluchten met een oliespuitje gevuld met remolie via de onderste cilinder-ontluchtingsnippel vullen/pompen naar boven toe.
Dan duw je de lucht naar het potje.
Meestal toch een geringe lekkage van de hulpcilinder(bakzijde) waardoor het systeem lucht aanzuigt.

patje1967 (0), 11 jaar geleden

beste leden ,
heb de stappen eens uitgevoerd dat er in de vorige berichten geplaatst was en wat raad je het is GELUKT , heb het reservoir opgevuld de onluchtings nippel gezocht en gevonden dus ontlucht ,en de auto doet het weer , dus ik zou zeggen als de koppeling niet meer werkt kijk eerst eens je rem olie na voor je grote kosten gaat maken .
beste leden nogmaals dank .
dit topic mag gesloten worden
groetjes

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

Nu is het probleem tijdelijk verholpen maar komt spoedig weer terug. Een reparatie blijft noodzakelijk.

ford-master (0) PRO, 11 jaar geleden

Lekkage van hoofdkoppelings-cilinder of hulpkoppelings-cilinder komt vaker voor, dit betreft een noodoplossing.....

zolang je het remvloeistof niveau op peil houd gaat het nog wel goed totdat de lekkage zo erg word dat er geen druk meer opgebouwd kan worden... Dan kan je helemaal niet meer schakelen.

Ok met de apk zal waarschijnlijk naar voren komen dat er een remvloeistof lekkage aanwezig is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.