Dag beste mensen,
Ook dit jaar hebben we tijdens onze vakantie het oude probleem weer gekregen: accu leeg.
Nadat je dan smorgens van standplaats naar receptie rijd en de auto daar afzet krijgen we daarna het geratel en getik en alle lampjes die op hol staan. Starten met kabels? werkt direct..
We hebben het altijd pas nadat we 3 dagen op een plek staan.
We maken de auto wel zeker 10 keer open/dicht per dag, maar dat zou moeten kunnen met een 'nieuwe auto'.
Onze ervaring met de Ford garage is naar een dieptepunt gezakt, want ze nemen het totaal NIET serieus en zijn meer bezig met verkopen dan hulp bieden! (laatste keer Ford?)
ik zie her en der berichten over: zwaardere accu plaatsen? (werkt dat dan beter, 4/5 dagen ipv 3 dagen?)
Als ik de auto afgesloten laat en er niet aan kom trekt ie het wel, dus denk zelf eerder in de richting van de travelpilot/boordsysteem wat doordat de auto vaak open/dicht gaat aanspringt..
Anderzijds is er vorig jaar een aanrijding geweest aan de achterzijde/portier: auto is gerepareerd maar sluiting sluit vaak niet in een keer, lampje van bagageruim vaak brandend daarna en ik heb sterk mijn twijfels over HOE GOED deze reparatie uitgevoerd is, en of er daar geen 'lekstroom'zit.
Helaas voor ons doet Ford Garage niet veel goeds en hebben we het nu formeel gespeeld via de leasemaatschappij, misschien dat ze een 'vrouw' dan wel wat serieuzer nemen...
Wie heeft er soortgelijke startprobleem/accu etc. probleem ervaring met de C-max vanaf nieuwe model??
graag tips/advies!
groetjes Ilse
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, 10 x per dag open en dicht en dat gedurende 3 dagen is een enorme belasting voor de accu.
Moderne auto's hebben een zogenaamde slaapstand waarin allerlei elektronika uitgeschakeld wordt om het stroomverbruik te beperken, maar die begint pas zo'n 20 minuten na het op slot zetten van de auto. Bij jou is deze dus gedurende 30 x 20 minuten aan = 10 uur niet in de slaapstand.
Gedurende die tijd loopt er een paar ampere aan stroom en dat is genoeg om de accu leeg te trekken.
En dan rekenen we maar niet de stroom die je nodig hebt voor alle deurmotortjes die open en dicht gaan.
Als je dan de auto start na 3 dagen, moet je hem niet na 500 meter weer uitzetten, maar eerst een half uurtje rijden, dan heb je kans dat de accu weer behoorlijk opgeladen is.
Wat betreft het lampje van het bagageruim, dit moet gewoon gerepareerd worden. Ook dat is voldoende om een accu in een aantal dagen leeg te trekken.
Mijn analyse is hetzelfde als die van Oldford : het verbruik dat je zo genereert zal gewoon te veel zijn.
Enige oplossing lijkt mij de auto 1x per dag te starten en een half uurtje te laten draaien, als het echt nodig is hem zo vaak te openen.
Laat in ieder geval ook het lampje maken.
Bedenk ook dat een accu die helemaal leeg geweest is, veel van zijn capaciteit verliest (door het kromtrekken van de platen). Dus de accu vervangen door een nieuwere die groter is zou effektief kunnen helpen.
15 jaar
Ok.. snap dat zelf ook best, maar als je werkt/leeft vanuit je auto is dat met vakantie wel gebruikelijk hoor!
Vandaar zelfs de keuze voor een C-max gemaakt. Andere auto's op de kamping hebben daar geen last van, zeker de volkswagen busjes niet.
Oplossing zou dus een zwaardere accu kunnen zijn, of toch nog eens na laten kijken van dat achterportier..
(had lampje er nu maar uit gehaald)
Die TMC instelling van de blaupunkt Travelpilot DX?
dus niemand zelfde ervaringen/problemen?
15 jaar
[quote=illie]Andere auto's op de kamping hebben daar geen last van, zeker de volkswagen busjes niet.[/quote]
En van welk bouwjaar waren deze busjes? Met of zonder centrale vergrendeling?
Ik denk toch niet dat er veel mensen zijn die hun auto 30x open en dicht doen tussen 2 ritten. 5x zal al veel zijn.
Als het probleem enkel op een kamping optreedt, kan je een druppellader aansluiten. Ik neem aan dat je daar elektriciteit hebt. Dan blijft de batterij normaal wel opgeladen. Dit kost ook niet zo veel. Voor 20 tot 30 Eur heb je er 1.
Wel juist aansluiten, anders achteraf elektronica problemen.
Ik gebruik dit zelf ook voor een auto die soms lang stilstaat en werkt prima. Batterij is altijd maximum geladen.
Ik bedoel wel een druppellader, geen gewone batterijlader gedurende dagen aangesloten laten. Dan kookt je batterij kapot.
15 jaar
zelfde bouwjaar, incl. centrale vergrendeling: maar vaak wel extra accu of zoiets én stroomaansluiting:)
Snap jullie punten wel, toch blijf ik (dochter van monteur) zeggen dat het niet normaal is dat een accu zo snel leeg trekt, ook niet van dat enkele malen open en dicht maken op een dag...
auto=gebruiksvoorwerp wat duurzaam en moet voldoen aan moderne eisen, en dus is dat ook vaker dan open/dicht maken en rijden...
Hij doet het hier op de stoep ook, en dan gebruik ik de auto wél zoals 'normaal gebruik'doet vermoeden, dus zal het toch écht wel iets zijn. (als je er andere c-max topics op na slaat zie je dat dit vaker voorkomt met indenthieke probleemsymptomen..)
Alsnog alvast bedankt voor al jullie bijdragen, ik heb startkabels!
15 jaar
ps. Ford= nooit meer dus... (zeker als de garage zich er zo vanaf denkt te maken, met voorgaande auto met evenveel software etc. erop nooit last van gehad: passat 2000 en volvo s-40 1996)
15 jaar
geen idee, mijn vertrouwen in deze auto is in ieder geval GRONDIG geschaad.
15 jaar
Tja, de ontwikkeling van de techniek staat niet stil.
Ik denk dat je gewoon met 20 jaar oude auto's moet blijven rijden zonder centrale vergendeling, navigatie en radio, dan heb je er geen last van.
[quote=illie]Die TMC instelling van de blaupunkt Travelpilot DX?[/quote]
TMC instelling op uit zetten, ook dit gebruikt continu stroom.
Suc6
Je trekt een accu echt niet leeg van een tig keer per dag je auto open/dicht doen, kom op zeg!.
Hier is iets meer aan de hand, en idd zie ik ook op de camping auto's waar gewoon ook de radio zachtjes aanstaat en ook gewoon de hele dag en gaat ook tig keer de auto open/dicht.
Er is ergens een gebruiker in het systeem waardoor de boel leegloopt, dat moet een beetje garage kunnen vinden.
Het is een lease auto begrijp ik,kontakt zoeken met de lease maatschappij en zeggen, ik hoef die bak niet terug voordat het gerepareerd is en anders laat je je gewoon elke keer afslepen met alle kosten vandien is de laese maatschappij het ook snel zat en gaan die wel bakkeleien met de garage.
Het is gewoon simpel: andere C-maxen hebben dit probleem ook niet blijkbaar want ik stond in spanje op de camping en daar stonden er toch heel wat en die gingen ook tig keer open/dicht op een dag of ze stonden de halve dag met de achterklep open en binnenverlichting aan wegens de warmte en gewoon starten.
15 jaar
Er is maar 1 middel om dit zeker te weten. Meten.
Dus meet het verbruik nadat de auto pas dicht is, het verbruik in slaapstand (na +/- 20 min).
Maar als het enkel op de kamping gebeurt zal het er toch iets mee te maken hebben. Of staat de auto anders nooit 3 dagen stil ?
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar