Ford ford transit 125 T260 2006: carterventilatie

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 2DCTI, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 80

Enkele maanden in bezit van deze ford transit van 2006 maar wel als motorhome. Motor heeft (met carpas) slechts 71000km op de teller en draait op heden heel goed. Heb ook al eens olie ververst en filters vervangen enz. Alles O.K. dus. Echter bij koude start komt telkens wat vuile en vloeibare smurrie uit de uitlaat lopen. Na enkele minuten is dit voorbij. Dit zou te maken kunnen hebben met wat men "onderdruk" pleegt te noemen en ook gerelateerd aan de carterventilatie. Kent iemand dit probleem en kan ik dat eens grondig van nabij bezien wat daar scheelt? Olie-vulstop en peilstok blijven heel netjes.

peugeotfan

Geplaatst door peugeotfan (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

check

Beste antwoord, geplaatst door kaleido 1 (1620) PRO, 4 jaar geleden

Is het niet gewoon condenswater vermengd met roet uit de uitlaat ? als het olie zou zijn in deze hoeveelheid staat de hele straat blauw van de rook.

Heino4267 (225), 4 jaar geleden

Je kunt zelf testen of je carterventilatie goed werkt: laat de motor stationair draaien en draai je olievuldop los. Doe een latex handschoen om de opening en kijk of de handschoen zich opblaast. Als de latex handschoen zich snel opblaast, werkt de carterventilatie niet goed. Zoek maar eens op "PCV".

peugeotfan (0), 4 jaar geleden

Hartelijk dank voor de reacties. Ik begrijp inderdaad dat er in de uitlaat wat condenswater zal aanwezig zijn en dat zich vermengt met wat roet en zo die smurie geeft. Ook die test met handschoen op de olievulstop wijst er een beetje op dat er wat druk is. Al bij al niet zo belangrijk dus. Alleen een beetje lelijke vlekjes op de mooie vloer waarop hij geparkeerd staat. Druk in het oliecarter daaraan kan je niet veel doen denk ik maar carterventilatie daaraan moet je toch kunnen verhelpen? Kwestie van te weten waar die leiding(en) zit (zitten).
Graag nog reactie als dat kan.
Werner

    Je zou moeten zoeken waar jouw PCV-klep zit (bij de Mondeo bv. moeilijk bereikbaar onder het inlaatspruitstuk tegen het blok aan), of daar een nieuwe (verbeterde) versie voor wordt geleverd en of die 1 op 1 past (bij de Mondeo niet, daar moet je e.e.a. op maat aanpassen). Wellicht staat er een filmpje voor jouw motor op Youtube waar dat in voorkomt? - Heino4267 (225), 4 jaar geleden
    Bedankt,Heino. Ik ga de volgende mogelijkheid die ik heb die PCV klep opzoeken. En ook luchtfilterhuis en evt. terugvoer-darm en dgl. komt zodoende wel in orde denk ik - peugeotfan (0), 4 jaar geleden
    Toch nog even een tip: carterventilatie heeft helemaal niets te maken met wat uit je uitlaat drupt. Sleutelen aan PCV wordt arbeidsintensief en/of duur. Bezint eer je begint aan die PCV ... - Heino4267 (225), 4 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.