2de keer emissie test gedaan gasmeting.
En weer niet goed.
Ondanks nieuwe bougies luchtfilter en oliewissel en EGR klep reiniging.
Graag jullie visie over of het nog te redden is.
Hij gebruikt olie en goed ook maar ik weet niet of dit een interne kwestie is motorisch of kat of aan de lambda ken gerelateerd zijn.
https://youtube.com/shorts/mOCU7ezdwzU?s...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er niks mis met de carterventilatie?
Ja als ik daar eens bij kwam dan was het een heel ander verhaal Harry.
Want Ford heeft een leuke plek bedacht om het allemaal goed te verstoppen.
Namelijk achter de intake manifold.
Daardoor moet je het die hele intake losmaken.
Ik was er al aan begonnen maar is zga onbegonnen werk je ziet amper wat. 8 moeren.
Waarvan 4 redelijk te bereiken de andere een nachtmerrie.
Verder moet je voor je daar aan begint bijna 45 minuten stekkers losmaken en en kabelbomen weg zien te werken.
Dat zit ook in de weg gasklephuis losmaken .
Kortom een pleuriswerk is dat.
Ik heb dus geen idee of die nog oke is.
9/10 keer is het de slang wat lekt of gescheurd is mocht daar een probleem zich voor doen.
Maar antwoord op jou vraag ik weet niet of die goed is of slecht werkt.
Ik hoop dat men ook antwoord ook kon geven of de lambda nog goed was en de waardes meevallen.
Bedankt voor meedenken
4 dagen
Staan er nu ook nog steeds fouten in de auto? T is natuurlijk geen oplossing, maar feitelijk hoef je bij deze auto geen co te meten als ie codevrij is en de zgn readiness-test is afgerond. Kun je ook niet bij een slang van de carterventilaie ofzo, om deze bv even dicht te maken bij een viergasmeting om te kijken hoe ie reageerd? Lambdasonde defect geloof ik niet helemaal gezien de waardes, denk dan eerder de kat of iets mechanisch zoals de carterventilatie.
Nee geen foutcodes.
Geen storingslampje wat aan is niks.
Enige wat me beetje opvalt is dat hij vrij lang erover doet van 1150 toeren naar 850 of 800 toeren, hij zakt wel maar duurt veel te lang.
Maar hij komt altijd wel op 800 ofzo..
Verder heb ik dat truukje nog niet gedaan met de handschoen op oliedop en kijken of hij zich opblaast ken ik nog eens doen.
Dat had ik gehoord via via...
Mocht hij zich opblazen dan zou carter verstopt zitten of iets met de klep ???.
Op je andere vraag of ik bij de carterslang kom nee die is hooguit 25 cm lang kom je niet aan.
4 dagen
readiness-test is afgerond. Dat kon hij niet dacht ik want hij zei iets idd nu je het zegt over dat ze hem hebben uitgelezen maar de egr geen reactie gaf of waarde zoiets, en dat ze zonder de info van de egr wel de 4 gasmeting moesten doen bij een apk.
4 dagen
Hoe dan ook hij blijft roken de auto olieverbruik is er niet minder op geworden.
De ellende is dat het nog zoveel oorzaken ken hebben.
En daar zit de knel ook.
Voorbeelden zijn.
Carterventilatie klep of slang scheurtje ?
Klepseals of zuiger ringen dus slijtage.
Katalysator.
Lambda sensoren.
EGR klep mssn defect.
Koeltemp sensor verkeerde waarde aangeeft.
Thermostaat dicht of open staat.
Mapsensor vuil ? Ook daar kom je moeilijk bij.
En heb je een speciale torx voor nodig.
4 dagen
Dan is de readiness niet afgerond. Is die test al opnieuw gedaan na het reinigen van de egr en een paar dgn rijden?
25 km rijden maximaal tot nu toe en 30 minuten gelopen nadat ik de EGR had schoongemaakt.
omdat ik niet mag rijden meer apk verlopen ook dat zit me effe tegen.
Ik had dus ook de accu 3 dagen los gehad alle stekkers losgekoppeld geweest.
Alles weer juist aangesloten, en starte meteen.
4 dagen
Geen valse lucht , gasklephuis gereinigd ?
Ja is ook gereinigd en valse lucht denk ik niet heb met reimreiniger overal gespoten niks te merken.
Sterker nog ik vermoed hij te weinig lucht krijgt.
Hij loopt zoiezo te rijk want dat geeft de waarde aan tijdens de meting.
HC IS 650 !! EN CO IS 175 terwijl de CO 0.29 moet zijn hoorde ik. En de HC moet 300 zijn.
En de lambda tikt net niet 0.97 aan maar 0.96.8
3 dagen
Wat geven de diverse sensoren aan maf/map sensor inlaatlucht watertemp enz.
Watertemp rond 97 bij lang stilstaan en erna springt de aanjager aan.
Bij rijden niet uitgeprobeert alleen bij stilstand.
De sensor map is te zien op uitlees filmpje wat ik eerder al had gezet hier, maar zal nog een keer doen.
https://youtube.com/shorts/LAABQkFN_w4?s...
3 dagen
Die bedoel ik niet , zit in of aan je inlaatspruitstuk
Maar ik heb er toch een rotgevoel over.
Dat het oliegebruik door de seals komt en niet meer te veranderen is.
Ook niet met schoonmaken sensoren of slangen.
De CO komt hoogstwaarschijnlijk door een versleten blok wat niet goed is onderhoiden.
Bedankt voor mee denken maar ik denk hij voor de Export maar gaat
3 dagen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
4 dagen