Goededag ik heb de auto laten keuren en helaas afgekeurd op te hoge CO.
De auto rookte enorm blauwe rook.
Maar nu mijn vraag ik heb ook de auto uitgelezen en kunnen jullie zeggen dat er idd iets is wat ik zelf ken veranderen aan de uitstootwaarde ?
Of is mijn motor compleet op en moet ik een ander blok erin doen ?
De auto start goed rijd prima loopt iets te hoog stationair rond 950.
Verder verbruik zit rond 8.7 gemiddeld op de 100 volgens boordcomputer.
Hij rookt idd blauw als je flink op gas trapt.
Maar nogmaals moet ik nu in paniek raken of is er nog hoop ?.
Km stand 255000.
Ik zal de foutcodes toevoegen via afbeelding
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hier de foto
1 week
In elk geval loopt je auto te rijk door een of andere oorzaak, dat moet je snel verhelpen want dat is slecht voor je portemonee.
Voor de blauwe rook:
- het eerste wat je controleert is de werking van de carterontluchtingsklep (PCV-klep). dat is vrij eenvoudig: laat de motor stationair lopen, draai met de oliepeilstok goed op zijn plek de olievuldop eraf en doe een latex handschoen over de olievulopening. Als stationair draaiend de latex handschoen zich snel (binnen 30 seconden) opblaast, werkt je PCV-klep (Positive Crankcase Valve) niet meer en moet je die laten repareren. Op internet (youtube) staat hoe je dat doet.
- daarna laat je iemand achter je auto aan rijden op de snelweg. Je gaat een minuut 80 rijden en geeft dan zonder schakelen gas tot in een keer door tot 120 km/uur. daarna laat je het gas los en je laat de auto uitrijden tot 80 km/uur. Als de auto blauwe rook uitblaast tijdens het versnellen, zijn je olieschraap-zuigerveren versleten of ze zitten vast, Dan exit (of revisie) motor. Als de auto blauw rookt (blauw - olieverbruik) tijdens het afremmen op de motor (of meteen nadat je daarna gas geeft), zijn de klephoedjes hard geworden, Die klephoedjes zijn niet duur en ze zijn door een garage of beunhaas redelijk gemakkelijk te vervangen zonder cilinderkop demontage.
1 week
Bedankt en de EGR klep ken die ook hier een oorzaak van zijn als die verstopt zit of de klep vast zit ?
De PCV klep is een nachtmerrie mocht ik die moetem vervangen die zit achter de intake !.
8 bouten los en 9 stekkers van sensoren.
Heeft Ford leuk weggewerkt.
1 week
Ik heb een compressie test gedaan allemaal zeer vlak bij 18 Bar druk.
En heb het 2x gecontroleerd...
1 week
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
1 week