auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: distributieriem mondeo 1996

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v (136pk)

Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij het vervangen van een dis.riem bij deze auto, hoe kan ik de krukas en de nokkenassen blokkeren?
en andere nuttige tips zijn welkom!!

Ik heb er al eens eentje vervangen, maar das lang geleden


Alvast bedankt!!

Marcel

Geplaatst door

amplifier (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Marcel Ik ken die 136 pk niet maar als het een zetec motor is komen we er wel uit.
Aan de kopse kant van de nokkenassen zitten 2 sleuven gefreest als de motor op bdp staat past hier een strip van 5 mm in. De nokkenassen staan dan goed de krukas moet dan op bdp staan en deze is niet te blokkeren.
Snaar monteren en spannen op de juiste spanning, daarna de metalen strip uit de nokkenassen verwijderen en de krukas 2 x met de hand draaien met de klok mee Als hij dan weer op bdp staat moet de metalen strip weer in de nokkenassen passen. Twee omwentelingen van de krukas is gelijk aan 1 omwenteling van de nokkenassen De sleuven in de nokkenassen zitten uit het midden ,dus die strip kan er maar op 1 manier in vgr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

oke bedankt, ik neem dus aan dat de kleppendeksels ervoor verwijderd moeten worden, zit daar een pakking tussen, of kan ik er ook vloeibare pakking tussendoen.
En het spannen van de riem, is dat een gevoelskwestie, of zit er een dynamische spanrol op??

amplifier 0
badge

18 jaar

Ja je kleppendeksel moet er af en er moet een nieuwe pakking in.
Als je geen riemspanningsmeter hebt , kan zo doen dat de riem op het lange eind als de riem hebt afgesteld de krukas een klein stukje tegen de klok in draait het lange eind komt dan tussen nokkenas en krukas een beetje slap te zitten. De snaar moet je dan ongeveer 70 graden kunnen draaien tussen duim en wijsvinger en geen geweld gebruiken Verder is het zo dat als je de snaar hoort als de motor loopt, hij te strak staat. Verder zou ik zeker ook de spanrol en geleiderollen vervangen want deze hebben ook het eeuwige leven niet en soms de oorzaak van het sneuvelen van de riem vgr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

Ja wij hebben bij op het werk ook een spanningsmeter, bij ons de SEEM meter gehete (Peugeot), weet niet of dat het zelfde is, maar zo ja, hoeveel SEEM moet zo'n riem hebbe dan?

Alvast bedankt,

PS heb al spanrol en geleide rollen besteld, ook de waterpomp trouwens, moet ik nog effe kleppedeksel pakkingen bij bestellen ja,

amplifier 0
badge

18 jaar

Hoeveel seem hij moet hebben daar heb ik geen gegevens van , informeer gewoon bij een dealer vgr Bas

bastiaan43 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.