Hallo allen,
Kan iemand mij helpen aan de interval/km interval voor het vervangen van de distributieriem?
Is die het zelfde als voor de motoren waar zetec opstaat?
Mijn motor staat DOHC op (oudere type) 1.8 16V
Bvd
vr gr Rogier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
105 duizend km of 5 jaar
hartelijk dank.
vr gr
18 jaar
tot eind 1994 90.000 latere modellen 120.000 of 5jaar wat het eerst komt.grt.Ton
let op bij vervangen, bij mij zaten de merktekens op de poelies van de nokkenassen niet zoals ze horen! Van te voren even kijken en anders nokkenassen uitlijnen met het kleppendeksel eraf.
18 jaar
oke bedankt voor de tip.
Kunnen we weer verder zometeen.
Ben alleen nog opzoek naar een uitlaatspruitstuk
En dan kan ik afbouwen
vr gr
18 jaar
Hallo Rogier!
Nou zie ik het! Janse is B....!
Ik heb inderdaad nog een uitlatspruitstuk (als het goed is, ik zal van t weekend s ff zoeken)
wouter
18 jaar
Gelijk ook alle rollen doen, heel belangrijk! Kijk of je bij je rol, als je geen Ford Part koopt, wel die veer erbij kan ritselen om em op de juiste spanning te zetten. Zorg verder voor voldoende geweld (luchtratel oid) voor je krukaspoeliebout! Ik was er zaterdagmiddag aan begonnen en kon mn klusje niet afmaken omdat ik zo'n dieng niet had en omdat toen ik zover was elles dicht was! Heb toen smaandags zo'n ding gehuurd bij Boels en fluitje van een cent (nou eerder ¤ 18,-)
groet wouter
18 jaar
Ff voor de duidelijkheid,er staan géén merktekens op de poelie's van ford!
De nokkenastandwielen zitten er conisch op,en géén spie.
Enigste afstelpunt is de plaat in de achterzijde van de nokkenassen!
En die veer is alléén voor de voorspanning,en niet voor de daadwerkelijke spanning van de riem!
Gebruik je alleen de veer,staat de riem veel te slap!
Merkteken van de krukas,is als je met de klok meekijkt,het tweede puntje in de poelie,en die moet gelijk staan met de schuine kant,van het merkteken op het carter.
Hallo alleen, na een poosje van afwezigheid, wil ik nu weer verder met mijn mondeo.
Wouter, ik heb inmiddels een spruitstuk gevonden met alle buisjes er aan.
Dus dit kan ik gaan gebruiken, zonder om te bouwen.
(bovendien heb ik mijn naam even aangepast, om verwarring tegen te gaan, maar mijn achternaam is geen geheim hoor, heb alleen een hekel aan die elle lange kruisverhoren die je moet invullen
voor je tegenwoordig ergens kan inloggen).
18 jaar
Wat ik vragen wilde, hoe is het met het optijd zetten van de distributie?
Momenteel wordt mijn cilinderkop gevlakt, aangezien het nooit precies duidelijk is hoeveel er van de kop afgehaald wordt, is het mooi dat je bij deze motor de distributie traploos kunt bijstellen (doordat de nokkenaspoelies geen spie hebben).
Stel nou dat je wel spies heb in je nokkenaspoelies, hoe kan je
dan je timing bijstellen?
Voor het juist afstellen van mijn 1.8 16v voldoet het om de nokkenassen te borgen aan de achterzijde (in de horzontalen stand) mbv een metalen strip.
En de krukas te verdraaien in de stand zoals Niels heeft omschreven?
vr gr. Rogier
18 jaar
ik bedenk me net, als je de nokkenassen borgt, door horizontaal
een strip te plaatsen.
Kan je nog 180graden van tijd staan, met 1 of 2 nokkenassen.
Hoe weet je wanneer de assen goed staan?
18 jaar
Volgens mij zitten die sleufjes uit het midden en krijg je er maar in één stand een strip in. Al weer een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb, ik weet nog wel dat het voor mij duidelijk was.
18 jaar
Nou dan zal ik mezelf er binnenkort ook eens aan wagen
misschien valt het allemaal mee :-)
vr dank + groeten
18 jaar
Ik zal mn mailbox in de gaten houden: als je vragen hebt tijdens werkzaamheden dan zie ik ze wel voorbij komen.
18 jaar
thxs alot
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar