Ford S-Max 2008: Duratec 2.0 P0607

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AOWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 107

Hallo, lang verhaal kort. Mijn Ford 2.0 Duratec is gestrand in Frankrijk, 2 maanden geleden. Foutcodes wezen naar vlinderklep. Deze is gewisseld bij een Ford dealer. Hierna reed de auto weer goed alleen is tussentijds de in-tank benzine pomp gesneuveld. Ik zie nog geen relatie tussen beide. Op het moment van het falen van benzine pomp zaten er geen foutcodes in. Nu heb ik mijn auto gister opnieuw uitgelezen (zonder specifieke reden, heb alleen een nieuwe scanner gekocht) en nu zitten P0607 - P2107 - P2110 er weer in (alle pending). Ik heb de solenoids nog doorgemeten (naast de kop) en die zitten op 40 Ohm. Auto heeft verder nog geen problemen maar ik ben bang weer te stranden op een lange trip. Wat kan ik nog onderzoeken, wat kan dit zijn?

Bedankt voor jullie antwoord.

BjornvL

Geplaatst door BjornvL (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford S-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Zowel P0607 als P2107 wijzen op een intern probleem van de motorcomputer.
P2110 zegt dat het toerental van de motor beperkt wordt door een probleem met de Elektronische gasklep.

De foutcodes zijn tegenstrijdig met je bewering dat je geen specifieke reden om uit te lezen had.
Tenzij je nooit veel toeren maakt en altijd onder de pak em beet 2500 toeren blijft.

Waar lees je mee uit? (Merk, type, versie, etc., etc.)

BjornvL (0), 3 jaar geleden

Hoi Old Ford, bedankt voor je reactie. Ik blijf niet onder de 2500 toeren. Al maak ik nu (Corona) wel veel korte ritten waarbij ik snel overschakel. Ik lees uit met een WiFi ELM 327 tool in combi met telefoon. Ik las online ook al iets in de trend van Ford PCM fouten. Maar ik zou graag de bedrading, massa (ziet er op eerste gezicht goed uit) etc. uitsluiten.

BjornvL (0), 3 jaar geleden

Is een probleem met de ecu nog anders op te lossen dan vervangen door een nieuwe van €1000,-?

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Ik zou beginnen met een goedkopere oplossing.
Eerst maar eens uitlezen met Ford dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.
Ik geloof die foutcodes nog niet. Stond er bij de foutcodes nog iets? Permanent, intermittent, pending?
Elk van die foutcodes zou alleen al genoeg moeten zijn om de MIL aan te zettem.
En ik hoor je niet over een brandende foutlamp (want dat is wel een reden om uit te lezen).

Je kunt zelf ook wat proberen. Als de motor warm is, trek deze dan eens door tot de rode streep.
Kom je daar, dan is die P2110 bogus.

BjornvL (0), 3 jaar geleden

Nee er was echt geen andere rede dan; ik zal eens kijken of dit tooltje werkt. Alle foutcodes zijn pending (zie eerder bericht) ik denk dat het de rede moet zijn dat de MIL nog niet aan gaat. Zijn dit normaliter gele motor storingen? Van de Ford dealer is een goede tip. Ik heb de foutcodes toegevoegd. Wat bedoel je met bogus? Bedankt alvast

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Pending zijn foutcodes in de maak. Ze moeten een aantal maal (3) achter elkaar voorkomen voordat het echte fouten worden. En dan zou je dus 3 zware fouten hebben die net 1 of 2 maal zijn voorgekomen op de dag dat je per ongeluk uitlas? Ik geloof er niets van.
Bovendien kunnen volgens mij minstens 2 foutcodes niet Pending zijn, omdat ze zo zwaar zijn dat ze onmiddelijk een foutcode worden en de MIL aanzetten.

P1000 geeft aan dat nog niet alle test zijn afgerond sinds de laatste keer dat de foutcodes gewist zijn of de accu los was. Ook dit is een code die volgens mij nooit Pending is, maar gelijk een foutcode wordt. Is 1 van de 2 bovengenoemde redenen nog recent gebeurd?

Kun je live data uitlezen? Mogelijk staat daar bij hoe lang geleden de foutcodes zijn gewist (in kilometers).
Wat is de status van de readiness monitors?

Bogus is een ander woord voor vals, onecht, nep.

BjornvL (0), 3 jaar geleden

Wist niet dat ik ook freeze frames kon bekijken met deze tool. Dat kan blijkbaar wel maar ik heb ze nu gewist dus kan niet meer terug kijken. Een maand geleden (euvel met brandstof pomp) is hij nog uit gelezen en stond er niets in. In Frankrijk (gasklep) stonden in ieder geval p2107 en p2110 erin. Ik vind het zo toevallig dat ze er nu weer in staan, mits het zoals jij zegt ghost warnings zijn.

Maar je zegt dus dat ik ze op zou kunnen roepen door bij warme motor in 1 versnelling te accelereren tot in het rood?

    Nee, oproepen van de foutcodes heb ik niet beweerd.
    Maar P2110 zegt dat het toerental geforceerd gelimiteerd (begrenst) is.
    Als je bij het rood komt, dan is het toerental dus niet begrenst. En dat klopt niet met die foutcode.

    Nog een opmerking over P1000. Als je de foutcodes wist, dan worden er ook een aantal data-gegevens op nul gesteld. Zoals Hoe lang er met een brandende Mil is gereden en Hoelang geleden de data gereset is.
    Plus nog een aantal andere zaken. Daaronder ook de Readiness Tests. Die worden alle op Niet Afgerond gezet. Vervolgens wordt bij Ford (nog voor dat de 1e test gaat draaien) de foutcode P1000 gezet (als foutcode, niet als pending). Die P1000 verdwijnt weer als alle Readiness Tests compleet zijn.
    Vandaar dat ik vroeg naar een screen shot van de Readiness tests (Monitors).
    En op dit moment zou (na het wissen van de foutcodes) dus P1000 juist wel gezet moeten zijn.
    Het wordt steeds misterieuzer.

    Kun je de gewone live data lezen?
    Plaats dan eens wat screen shots. Ik ben benieuwd of daar wat van klopt. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

BjornvL (0), 3 jaar geleden

En misschien een goede toevoeging; in Frankrijk waren de signalen duidelijk. Ik kon geen gas meer geven op de snelweg. Communicatie tussen gaspedaal en gasklep viel weg. Dit is 6x gebeurd op de snelweg alvorens ik bij de Dealer binnen reed. Maar ook hier maar 1x MIL aan gehad en na keycycle weer uit.

BjornvL (0), 3 jaar geleden

Oké bedankt ik zal morgen eens kijken of P1000 erin staat. Welke kanalen zou je dan willen zien in de live data? Zal ook het toerental eens bekijken

    Alle kanalen die je maar kunt oproepen, eventueel in groepen als ze niet allemaal op 1 screenshot passen. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
    Voor de duidelijkheid, want ik had dat nog niet echt gezegd:
    Screenshots maken met lopende warme motor - stationair is voldoende voor nu. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Het wordt steeds interessanter.
De software van motor-computer houdt zich Niet aan (Alle) regels en eisen van EOBD.
Als de MIL aangezet is, dan moet deze minstens bij de volgende 3 motorstarts ook branden.
De vraag is dan of andere regels, eisen en protocollen wel worden gevolgd.

N.B.: Freeze Frames kun je alleen bekijken van de 1e foutcode (echte foutcode, geen Pending codes).
Als er geen echte foutcodes zijn, kun je ook geen Freeze Frame data zien.

BjornvL (0), 3 jaar geleden

Hallo, vandaag even doorgetrokken tot in het rood, geen probleem. Verder uitgelezen en idd P1000 staat er in. Heb ook wat screenshots kunnen maken.

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

De screenshots lijken mij allemaal geldige data te bevatten.
Jammer dat er niet bij staat hoelang geleden de foutcodes gewist zijn.

Die P1000 is dat een echte foutcode of is die Pending?
Hoe lang geleden (in kilometers) heb je de foutcodes voor het laatst gewist?
Want de EGR test is nog niet compleet.

    Nou, daar gaan we vandaag nog eens uitgelezen met mijn WiFi tooltje. P0607/P2107/2110/2111 en P1000. Allemaal pending. Er is een freeze frame op te roepen van P0607 dat de fout gezet is tijdens op contact zetten. Ik heb null reactie van de auto gehad, hij rijd prima! Heel raar dit. Toch maar eens uitlezen met een prof tool. - BjornvL (0), 3 jaar geleden

BjornvL (0), 3 jaar geleden

Ja daar kom je meteen bij de tekortkomingen van dit tooltje. Ik kan geen tijdstip en km zien. Ik zie de status van P1000 ook niet. Ik schat dat er ~12km tussen wissen en dit screenshot zit. Zal ik het eens laten rusten en over een aantal weken nog eens checken. Mochten ze dan weer voorkomen eens met een officiële tool aan de slag?

    Het is maar de vraag of dit een tekortkoming van het tooltje is of dat het een tekortkoming van de software in de motor-computer is. Als de motor-computer dit gegeven niet beschikbaar stelt krijg je het ook niet te zien.

    Aan de andere kant is er ook een "Pro" versie te koop van dit tooltje, maar ik kan niet vinden wat het verschil is tussen deze versie en de "Pro" versie.

    Hoezo zie je de status van P1000 niet?
    Op je 1e screenshot die je plaatste is duisdelijk de status te lezen. Dat was toen "Status: Pending".

    Mogelijk moet je nog wat meer kilometers maken om de EGR monitor ook op compleet te krijgen.
    Blijft deze op incompleet staan en zijn er geen foutcodes, dan maar met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur uit laten lezen. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden
    Of het in de tool zit of in de software kan idd zo niet zeggen. Dat zal ik dan vast moeten stellen in vergelijk met een dealer tool. De P1000 in de 1e screenshot is idd pending. Maar nu na het wissen geeft hij zo te zien, pending, confirmed (onbekend) aan. Aan het begin staat test failed. Ik zal idd die Egr ook eens in de gaten houden. Hartelijk dank voor je hulp zover. - BjornvL (0), 3 jaar geleden

Heino4267 (110), 3 jaar geleden

Ik lees nergens in het verhaal dat de auto niet goed rijdt of dat er mankementen zijn. Heb je alleen het uitleesverhaal als houvast dat er iets niet goed zou zijn nu?

    Hoi Heino, auto rijd nu goed, geen manko. Alleen uit voorzorg om niet opnieuw te falen tijdens een lange rit. - BjornvL (0), 3 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.