Ik ben op zoek naar een ruime gezinsauto voor niet teveel geld. Met die criteria lijkt mij een Mondeo Wagon TDCI van 2004 tot 2007 wel een goede deal. Ik ben alleen een beetje huiverig over diesels wat betreft hoge drukpompen, verstuivers en turbo's.
Ik wil daarom vragen wat de ervaringen zijn met de levensduur van deze onderdelen bij deze auto's. Ik kan er tot nu toe op internet weinig zorgwekkends over vinden, dit in tegenstelling tot sommige andere merken, dus dat is volgens mij tot nu toe wel positief.
Heeft er iemand meer ervaringen en eventueel tips om op te letten bij aankoop? Ik ben om op mijn werk te komen 100% afhankelijk van een auto en ik rijd ongeveer 40.000km per jaar, heb er dus weinig zin in om met een onbetrouwbare auto te zitten.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je 40.000 km per jaar gaat rijden is het dan wel verstandig om er een te kopen die al een aantal jaren oud is.
Die hebben er natuurlijk ook al een paar ton opzitten.
Als jij me wil sponsoren voor een exemplaar van 2 jaar oud vind ik dat best een goed idee:)
13 jaar
als je 40000km voor je werk rijd, hoe zit het dan met km vergoeding? als ik zomaar even een rekensommetje maak, ik krijg woonwerkverkeer 19cent per km doe dit eens apart houden, voor de auto.
13 jaar
Altijd handig, financiele tips. Ik wilde alleen vragen of er iemand ervaring heeft met eventuele problemen met deze auto's.
13 jaar
De motoren zelf zijn duurzaam genoeg, alleen wat er rond hangt is iets minder.
Ik bedoel hierbij het tweemassavliegwiel, de injectoren en de subframelagers achter.
Voor de rest een prima auto en hij is erg ruim vanbinnen.
Bedankt. Dm vliegwiel wist ik inderdaad. Ik heb er 1 gevonden waarbij deze nu juist al stuk is, en daar is de prijs ook naar. Als ik die zelf vervang ben ik er wel een tijdje vanaf denk ik:)
13 jaar
Wij kopen al jaren een auto met een 130000 a 150000km km ervaring en meestal 4-5 jaar oud. Tot nu toe oa 2 maal Citroen C5 en Skoda Octavia.
Alledrie een diesel. Gaat dan meestal om ex-lease auto's. Wij rijden zelf een 35000km per jaar.
Ik dacht dat de dieselmotor in de Ford dezelfde was als in de Citroen. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
We hebben dit ook gedaan met oa een Subaru Legacy op LPG.
Maar de diesels met gewoon onderhoud en goede olie etc tot een 3 ton doorgereden zonder hoge kosten aan injectoren of pompen.
De 1e C5 had een lekkende injector bij 310000, samen met andere "ouderdomsverschijnselen" reden om in te ruilen.
We zijn zeer tevreden over de Citroen C5, eerst met HDI en nu met 2.0HDIF motor. Beiden met automaat, eerst automaat 4 bak nu Aisin automaat 6 bak. Ondanks andere verhalen hebben we erg weinig extra onderhoudskosten of reparatie aan deze auto's gehad. Ook rare onverklaarbare elektronische storingen en meldingen zijn we gespaard van gebleven. Al blijft het nu bv wat raar dat de melding dar het ruitensproeier reservoir leeg is , niet altijd klopt. Maar daar wen je aan.
De octavia was een 2.0TDI met DSG6.
Buren rijden met de Mondeo TDCI en zijn erg tevreden.
Maar het is en blijft natuurlijk altijd afwachten hoe de auto onderhouden is, hoe er mee gereden is. Calculeer bij dergelijke auto's dus ook extra geld in voor onderhoud. Ook voor "uitgesteld" onderhoud. Neem daar een ruime buffer voor, want inderdaad hebben de oa injectoren km-ervaring.
Je vroeg om tips: koop de auto bij een vertrouwd bedrijf met garantie van 6 maanden. En na 5 maanden een vorm van einde garantiekeuring bij een dealer of ANWB?
Zoek eens uit bij gebruikers-sites wat een reeele km prijs is die je kunt verwachten.
Je kunt tegenwoordig ook een gebruikte auto leasen, zoek maar eens op Google. dan weet je ongeveer de kosten van tevoren.
13 jaar
Pas na 2007 is de motor dezelfde als bij Citroen.
De TDCI in de mondeo 2004-2007 is bijna dezelfde van de TDCI motor van de Transit.
Ik zou persoonlijk uitkijken naar een 1.8 tdci die zijn toch aardig probleemvrij en rijden prima.
En t is geen PSA
De 2.0 TDCI ook niet van voor 7/2007
Bedankt voor de reacties. Ik zoek ook naar een auto met max. ongeveer 2 ton. Ik verwacht er een jaar of 2 mee te rijden, in de hoop dat de '3 ton kwalen' me bespaard gaan blijven.
12 jaar
Het is wel zo dat tussen de 2 en de 3 ton de meeste zaken aan vervanging toe zijn.
Injectoren,brandstofpomp,gloeibougie's,lagerwerk en dergelijke zijn meestal bij dit soort km standen aan de beurt.
Als je 40.000km per jaar rijd zou ik niet voor een auto met 2 ton op de klok gaan,dat worden dure km's.
En misschien is je budget niet groter,maar wat je denkt te besparen geef je straks dubbel en dwars aan onderhoud uit.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar