Hallo allen,
Morgen wil ik de dynamo van een Ford Ka uit 2003 met een 44 kw/60 pk motor gaan vervangen, beschikking over een brug.
Online lees ik verschillende werkwijzes, uiteraard kies ik graag voor de snelste..... betreft een Ka met stuurbekrachting, zonder airco.
Wie kan mij vertellen wat allemaal los móet? Bumper, koplamp, pomp stuurbekrachtiging?
De klacht: auto heeft lege accu gehad, spanning was 11,5 volt en laadde dmv acculader niet meer goed op. Vervangen voor nieuwe, laadspanning gemeten en was toen goed (rond 14 v).
Helaas na 3 weken weer een lege accu, wederom laadspanning gemeten. Deze kwam toen op 12.6/12.8 volt met alle verbruikers aan (dim en groot licht, radio) en +- 2500 toeren.
Dag erna nog een keer met verbruikers aan de laadspanning gemeten, toen kroop hij héél langzaam naar 14 v toe.
Mijn conclusie is dat de laadspanning wisselend is, daarom wil ik de dynamo laten testen. Hebben jullie evt. nog een ander idee?
Lekstroom gemeten, auto in rust, 5 mili A.
Gebruikte (multi)meter is een Fluke, net nieuw, dus ik neem aan dat dat goed is.
Ik hoop op wat reactie's, alvast bedankt!
Groet, Jeroen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beetje kort door de bocht om op grond van deze metingen al een dynamo te gaan vervangen. Laadspanning is grotendeels afhankelijk van de ladingstoestand van de accu. Hoe voller deze is, hoe hoger de laadspanning zal komen.
Laadstroom heb ik je nog niet over horen spreken, terwijl die veel belangrijker is. Bij lege accu en 12,6 kan hij goed 60/70 ampere bijladen, dynamo is dan gewoon goed.
Zou eerst eens gaan zoeken naar een kofferbaklampje ofzo wat aan blijft.
Dynamo vervangen, probleem opgelost. Bedankt.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar