Ford Transit: Een leuke uitdaging

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2 liter tdci

Heren wellicht ook Dames Let op,.........

In Januari is mijn Turbo kapot gegaan en vervangen.
Uitlaatsysteem zat vol olie is schoongemaakt.
Verstuivers vervangen
Luchtmassameter vervangen.
Luchtfilter vervangen
Brandstoffilter vervangen.
Gloeibougies Vervangen
Motor ingeregeld door dieselspecialist.

Uiteindelijk liep ie weer lekker pittig als vanouds, totdat het warmer werd, bij warm weer niet vooruit te branden (in het voorjaar dus smorgens als een trein en smiddags als een slak).
Ik werd er gek van en ze konden geen foutmelding vinden.
Al naar gelang het warmer werd liep die ook in de ochtend niet meer goed.

MAARRRR!!!!!!!!!!!

Ik ben er nu achter dat het niets met de temperatuur te maken heeft (per toeval dus)
Feit is dat als ik de verwarming op de warme stand zet loopt ie als de brandweer, zet ik hem al rijdend op koud istie ineens niet meer vooruit te branden (het verschil is echt enorm ""noodloop mischien"" .

RARA hoe kan dat, ik hoop dat er wat slimme koppen tussen zitten, want ik ga over een week of 7 al rijden naar het zuiden , en daar is het WARM!! Oftewel de verwarming op koud!!


Volgende week moet ie gekeurt worden en ik zal morgen de garagist dit probleem voorleggen.

Vriendelijke Groeten Ronald Polhout Deventer.

Polly76

Geplaatst door Polly76 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Ronald wat geeft de temperatuur-sensor aan ?? Wissel hem of zet er nog een weerstand tussen of in serie al naar gelang pos .of neg. temperatuur quotient van die sensor. Succes.

Polly76 (0), 12 jaar geleden

Hallo Punt,

Bedankt voor het meedenken, ik heb zelf even geen idee wat je bedoeld, maar kan ik zo zien wat die sensor aangeeft of moet de garage dat kunnen zien door middel van uitlezen.

Srry maar ikzelf ben een echte leek.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

De computer vindt de temperatuur waarschijnlijk te hoog . Allerlei sensoren houden de werking van de motor in de peiling . Als er wat buiten proporties valt gaat de motor met deelvermogen draaien . Foutcodes uitlezen geeft vaak geen uitsluitsel maar een kundige moet de waardes die worden gemeten kunnen interpreteren. Veel gebruikte term is ,een gemeten waarde is niet plausibel .!!!!
Succes.

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

koelvloeistof temperatuursensor waarschijnlijk defect...wanneer je de verwarming bijzet koelt het koelwater af en meet de sensor een andere waarde, waarop het motormenagement de brandstof regeld...

slayer1981 (0) PRO, 12 jaar geleden

Deze heeft een cht sensor, is makkelijk te controleren dmv datalogger
Als deze defect is gaat vaak het mm lampje branden.

Misschien is de waterpomp wel aan het overlijden?

Polly76 (0), 12 jaar geleden

Heren super dat er zo word meegedacht aanstaande vrijdag laat ik hem dus nakijken , dus de mogelijke oorzaken die hier genoemd worden zijn van harte welkom.

Ik schaam me een beetje, want ik ben vergeten te melden dat het voorgloeilampje ook knippert (bedoeld slayer die misschien met mm lampje?), maar de dealer dacht dat er iets met de massa was of zo omdat ie geen foutmelding kon zien.

Hmmm Waterpomp moet daarvoor niet het halve blok weer uitelkaar??

Alvast bedankt weer.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als dat lampje knippert zit er dus een storing in.

Polly76 (0), 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Als dat lampje knippert zit er dus een storing in.[/quote]
Dat is dus ook een probleem het lampje knippert wel maar na uitlezen vinden ze geen foutcode of storing.

Gr Polly.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

bij Ford laten uitlezen?

Polly76 (0), 12 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]bij Ford laten uitlezen?[/quote]
Nou nee, ik heb dat inderdaad ook aangegeven maar volgens hun maakt dat niet uit maar nu ik dit allemaal zo lees maakt dat dus wel uit en moet ie gewoon naar de ford dealer.
Dit is een universele garage waar onze clio ook in het onderhoud is.

Misschien moet ik de stoute schoenen maar aantrekken en naar een ford dealer gaan, zullen ze daar niet moeilijk over doen??

Gr Polly.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

gewoon gaan, hebben zij NIKS over te zeggen het is jou auto en jou geld, wat je nu verstookt.

en het maakt wel degelijk verschil, de dealer kan veel dieper in het systeem dan een universeel scanner

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Dat vind ik een uitleg van niks van die garage,het lampje brand maar ze kunnen geen storing uitlezen.
Laat hun er maar mee naar een forddealer gaan om uit te lezen.
Ik zou dat gedaan hebben als ik die garage was i.p.v. een klant hier mee opzadelen.

Polly76 (0), 12 jaar geleden

Ik weet genoeg Heren, ik ga de garge voorstellen om de transit bij de ford dealer uit te laten lezen, en zoniet dan doe ik het zelf.

Bedankt voor de feedback allen.

Als dit achter de rug is plaats ik uiteraard de oplossing hier.

Gr Polly.

Polly76 (0), 12 jaar geleden

Heren het probleem is verholpen,

de garage heeft contact gehad met de ford dealer, en uiteindelijk was er niets kapot, maar bleek dat er bij enkele vacuumleidingen van en naar de turbo nog restolie van de kapotte turbo in zat.

Hoe dan ook hij loopt nu ook als een trein als ik het een beetje koel wil hebben in de auto.

Bedankt allen voor de feedback en tips.

Vriendelijke groeten R Polhout.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.