close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford KA: Elektrische ramen - het wordt interessant

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: A9B, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 51

Hallo,

De elektrische ramen hebben het altijd gedaan, zonder problemen. Opeens deden ze het alletwee het niet meer, de verlichting in de schakelaar gaat uit op het moment dat een van de schakelaars ingedrukt worden.
Deurpaneel aan de rechterzijde verwijderd, kabels doorgeknipt en de spanningswaarden gemeten, 12V met uitgeschakelde motor. Als de motor loopt is het ca. 12V (ivm meedraaiende dynamo).

De elektrische ramen heb ik afzonderlijk getest op een losse 12V auto accu. Ze werken alletwee perfect, wanneer je de draden omwisselt gaan ze goed omlaag en omhoog. Dus de motortjes werken, de bekabeling geven de juiste spanning. Dus alles weer aangesloten op de centrale kabelboom van de auto. Het werkt! Ervan afblijven dan maar!

Echter, ik start de motor en na het maken van een ritje wil ik het testen, weer gaat de verlichting in de schakelaar uit. Dus bovengenoemde procedure weer herhaald, raam afzonderlijk testen op de accu, weer aansluiten op de centrale kabelboom. Alles werkt weer naar behoren. Weer motor starten, en het werkt niet! Tijdens draaiende motor meet ik gewoon 12V met de multimeter... Zekeringen zijn goed, onlangs vervangen met de juiste sterktes.

Het begint interessant te worden, echter ik loop nu vast. Wie o wie kan mij vooruit helpen...

Geplaatst door

1900CDTI (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Om te beginnen is 12v met een draaiende motor vreemd , zou gewoon de laadspanning moeten zijn lijkt mij.
Ik vermoed dat er ergens een overgangsweerstand zit , of je comfortmodule is defect aan het raken.
Meet eens op je schakelaar wat er gebeurt met je spanning als je de schakelaar gebruikt.

Dit heb ik gemeten, nadat hij het niet deed met draaiende motor. Dus de procedure weer herhaald: ontkoppelen van de centrale kabelboom, de raammotor afzonderlijk getest op de accu. Daarna weer aangesloten op de centrale kabelboom. Het werkt weer, en dit heb ik al gemeten; ca. 12V. De schakelaar werkt naar behoren, ik kan hiermee het raam bedienen zoals het hoort. Echter, nadat ik de motor start werkt het niet...

Waarom is 12V met draaiende motor vreemd? Ik zat nu ook al aan de comfortmodule te denken, maar waar zit deze in de Ka? Ik zal eens meten wanneer het raam omhoog/omlaag gaat en bijna gesloten is, als de spanning omhoog loopt kan het idd te wijten zijn aan de comfortmodule. Maar toch; waarom werkt het probleemloos als de motor niet draait? Dan kan ik het raam bij wijze van spreken probleemloos 100x omhoog/omlaag doen.

1900CDTI 0

8 jaar

Normaal loopt je boordspanning toch op als de motor loopt 14v of daar omtrend !
Het kan zijn dat het afgeregeld is op 12v .

hallo ben je er al achter wat probleem is
heb zelfde probleem met ka

gertjan1968 0
badge

8 jaar

en waar zit de module ergens

gertjan1968 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.