Ford Escort: Escort slaat af bij koude motor en intrappen koppeling

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V Zetec

Escort met 1.8 16v Zetec motor start normaal gesproken goed.
De laatste tijd gebeurt het, bij koude motor, steeds vaker dat als na een paar honderd meter gereden te hebben de koppeling word ingetrapt de motor afslaat. Deze is dan moeilijk te starten. Bij warme motor is er geen enkel probleem.
Gebruikte olie is 5W30, dus daar kan het niet aan liggen.
Waar moet ik zoeken, en wat kan ik controleren?

Alvast bedankt!

80B4ever

Geplaatst door 80B4ever (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

Vekeerd mengsel bij koude motor. Controleer de temperatuurzender bovenop het thermostaathuis.

80B4ever (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor het antwoord, maar weet je toevallig ook hoe ik die kan controleren?

bastiaan43 (0), 17 jaar geleden

Je hangt hem in koud water en meet de weerstand, dit doe je ook met warmwater.
Je kan hem ook in de auto laten en eerst meten als hij koud is daarna meten als hij op temperatuur is.
Tijdens het opwarmen moet je de weerstand al zien veranderen. Kijk ook of de contacten goed schoon zijn.
Als je helemaal geen weerstand meet is hij ook defect. gr Bas

dirk2269 (0) PRO, 17 jaar geleden

is het misschien lang geleden dat de olie is ververst want dan kan hij stoperig worden

80B4ever (0), 17 jaar geleden

Het was inderdaad al een poosje geleden dat de olie ververst was.
Vandaag zijn olie en oliefilter in ieder geval vervangen, dus hopen dat dat de oplossing is!

80B4ever (0), 17 jaar geleden

Olie ververst en oliefilter vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.

Rogier011 (0), 17 jaar geleden

Hoi, ik reageer hier ook even op want ik heb een soortgelijk probleem. Al 3x naar garage geweest en ANWB laten kijken en niemand verhelpt het. Bij slaat hij dus tijdens rijden wel eens af of hij nu warm is of niet. Hij houdt dan ineens erg in en mototr valt uit...meestal tijdens naderen kruising ofzo.

De bougies zijn vervangen, olie ververst, verdeelkap vervangen, oliedruk schakelaar is vervangen, accu is bijgevuld (gedemineraliseerd water), schoonmaak vloeistof bij benzine......en nog steeds slaat hij af.

Wie kan me helpen ?

80B4ever (0), 17 jaar geleden

Hallo Rogier,

De dikte van de olie blijkt dus in ieder geval ERG belangrijk.
Ik was helemaal in de veronderstelling dat er in deze Escort (van mijn schoonouders) de goede olie zat, maar bij de vorige verversing bleek er toch 10W40 ingegooid te zijn in plaats van 5W30.
Verversen laten ze doen bij Profile, en toen ze nu weer olie lieten verversen en er op mijn advies nadrukkelijk bij vermeld hadden dat het wel ging om een Zetec motor was de reactie van de Profile medewerker meteen "oh, dan moet er 5W30 in, en dat hebben we niet staan". Ze zijn van Profile toen speciaal 5W30 olie gaan halen, en sindsdien geen problemen meer!
Mijn conclusie: ze (Profile) weten wel dat er 5W30 in een Zetec motor moet, maar ze hebben of niet door dat het om een Zetec motor gaat, of ze hebben geen zin om de juiste olie te gaan halen. Tenzij je ze er zelf op wijst, dan doen ze er overigens ook niet moeilijk over.

Rogier011 (0), 17 jaar geleden

Bedankt. Maar op plaatje binnenkant deur staat toch echt 10W40 olie. Mijn Escort is uit 1987 trouwens met een 1.4 motor. Maargoed....motor loopt in principe als een zonnetje ... loopt ook goed stationair. Alleen uit het niets kan hij ineens afslaan en ik begin zo onderhand bang te worden om ermee te rijden.

Weet iemand of er misschien lucht kan zitten in bezineleiding ofzo en dat hij daardoor kan afslaan ofzo ?

80B4ever (0), 17 jaar geleden

Ah, in '87 hadden ze nog geen Zetec motor, dus dan klopt die 10W40 wel.
Tja, dan kan ik je zo ook niet verder helpen, sorry.

Rogier011 (0), 17 jaar geleden

Maakt niet uit...toch bedankt. Hoop dat er iemand anders reageert want probleem is echt hardnekkig en volgens mij ook simpel op te lossen. Als ik maar wist waarmee !

born01 (0), 17 jaar geleden

Aan Rogier011

Ik heb zelf ook een 1.4 uit 89. daar moet volgens de Ford wel degelijk 5W30 in.
Je zou eens goed moeten kijken naar het blokje wat aan het verdelerhuis zit, bij mij zat dit los, wat tot gevolg had dat er een draadje inwendig gebroken was, met als gevolg helemaal geen onsteking meer. Op de sloop er een gehaald, heeft het maar 3 maanden uitgehouden, vervolgens maar een nieuw verdelerhuis gekocht en geen problemen meer gehad gewoon op vakantie naar Denemarken gegaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.