Hallo,
Op de autoweg sprong mijn temperwijzer ineens in het rood en sprong mijn fan niet meer aan. Nadat de auto was afgekoeld en ik hem op contact zette ( zonder te starten), ging de wijzer weer in het rood.
Na de temperatuursensor in de koelslang en de sensor onderaan het thermostaathuis te hebben vervangen en de kabelschoentjes te hebben schoongemaakt springt de fan nog altijd niet aan. Wel springt hij aan als ik de airco inschakel dus stroom krijgt hij wel. Ook de wijzer doet het weer. Alleen de fan springt niet aan bij het warm worden van de motor ( de wijzer staat net voor het rood).
Als ik van de sensor op het thermostaathuis (deze is nog niet vervangen) de stekker loshaal en doorverbind gebeurd er ook niks.
Kan het aan een relais liggen? Of is het toch de sensor op het thermostaathuis? Of is er een andere oorzaak?
gr, eric
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sensor op het thermostaathuis is de temp sensor voor de computer.
Controleer het groene relais bij/naast de accu.
Bij sommige uitvoeringen is er een weerstand aanwezig in het huis van de koelventilator, deze heeft de vorm van een buisje met 2 draden, controleer deze weerstand mbv een multimeter.
Bij latere types is deze weertand ergens anders geplaatst, en geeft geen problemen.
Hoi,
ik heb het probleem gevonden.
Relais schoongemaakt, weerstand nagekeken en hij deed nog niks. Nog maar eens alles doorgemeten en bleek de (nieuwe! maar wel imitatie) temperatuursensor te zijn die in de waterslang zit.
Nu bij ford een orginele besteld en krijg hem morgen, dus ben benieuwd.
gr, eric
15 jaar
En als je hem door laat lopen?
Bij mijn ford springt de fan er pas in als hij echt al bijna in het rood staat.
Heb ook allebei de sensoren vernieuwd voor imitatie,maar geen enkel probleem.
Auto wordt nooit warm als de fan inspringt dan loopt hij netjes op tijd terug.
Groet,
Koen
15 jaar
hoi Koen,
Ik heb hem vanmorgen tot net in het rood laten warm lopen omdat, ik dacht dat het een sensor was die later aan springt. Ook heb ik de sensor in kokend water gehouden om te kijken of hij later aanspringt. alletwee zonder resultaat. Toen ik de stekker van de sensor haalde en hem doorverbond sprong de fan wel aan.
In iedergeval bedankt voor het meedenken.
gr, eric
15 jaar
Raar,
Ik heb de sensor vervangen en hij springt niet aan. Ik heb hem tot in het rode gedeelte laten lopen ( stationair) en nog niks. Als ik de stekker loshaal en doorverbind springt hij wel aan???? Sensor is orgineel ford.
Kan het zijn dat de weerstand ( die buis met 2 draden) te zwak is voor de sensor?
15 jaar
Heb zojuist de weerstand ertussenuit gehaald en doorverbonden. Nu springt de fan wel aan. Weerstand doorgemeten en is inderdaad de oorzaak.
topic kan gesloten worden. bedankt voor het meedenken.
gr, eric
15 jaar
Weerstand is er voor om de koelventilator in de lage snelheid te laten draaien.
Voor de goede werking van de airco is de weerstand wel van belang.
Als je deze door gelust hebt blijft de ventilator altijd in hoge snelheid draaien.
oke, deze wordt toch dinsdag vervangen.
Maar hoe kan het dat de fan met doorlussen wel aan springt en met de weerstand niet?
Dit staat dan toch los van de airco?
15 jaar
[quote=eric73]oke, deze wordt toch dinsdag vervangen.
Maar hoe kan het dat de fan met doorlussen wel aan springt en met de weerstand niet?
Dit staat dan toch los van de airco?[/quote]
Omdat de lage snelheid met weerstand eerst geaktiveerd wordt.
Als je de defecte weerstand overbrugt, maak je de lage snelheid onmogelijk omdat die weerstand er juist zit voor de lage snelheid.
Simpeler kan ik het niet uitleggen.
15 jaar
als de sensor vervangen is laat ik even wat weten.
15 jaar
de weerstand is vervangen en de auto loopt weer als vanouds. Bedankt!!
15 jaar
Graag gedaan en bedankt voor de feed back.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar