Gegevens fiesta: 1.25 z-tec, bwj. 2000 heeft 83.000 km op de teller. Tijdens mijn vakantierit naar Oostenrijk (1200 km volgens navigatie) begon de fiesta geleidelijk aan vermogen te verliezen. De heuvels achterin Duitsland waren met niet meer dan 80km/u te nemen. Bij een tankstop vernam ik dat bij stationairtoerental de motor staat te schudden. Het lijkt erop dat hij een aantal cilinders niet meekomen, de uitlaat ploft ongewoon. Op de camping heb ik alle bougies eruit gedraaid, die van cilinder 4 ziet er zwart en onverbrand uit. Heeft iemand een idee wat een mogelijke oorzaak kan zijn of wat ik kan uitproberen. Ik heb helaas alleen een doppenset, schoevendraaierset en enkele tangetjes van huis meegenomen. Het liefst stap ik niet direct naar een dealer omdat deze gaan profiteren van mijn benarde situatie. Wat zal het zijn; Bobine, bougiekabels, ... Degene met de juiste tip gaat me erg blij maken! Groeten Jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat er een bobine kapot is. Komt vaker voor. Heb het hier ook al eens gehad. Bij mij ging toen het motorlampje branden en hij ging in de noodloop.
Is makkelijk te vervangen als je er een hebt. Ze zijn niet duur trouwens.
Per bobine stuurt hij als ik het goed heb 2 cilinders aan.
Gr Fred
Op het forum van de fiestaclub is te lezen dat er een bekend Fiesta-probleem is met betrekking tot de bougie/bougiekabels. Doordat de sproeikopjes op de motorkap doorgaans niet goed afsluiten, betekent dat lekkage op de bougiekabels. Bougiekabel en bougie vervangen is dus de eerste logische stap. Lekkage voorkomen kan door de sproeikopjes te kitten. Als het deze oorzaak betreft, is het volgens dit forumartikel niet de bobine die als eerste kapot gaat.
(bron: http://forum.fiestaclub.nl/index.php?sho... Let op: onduidelijk over welke generatie Fiesta dit gaat, er staat MK6 maar dat lijkt me foutief omdat de discussie in januari 2007 gevoerd werd, het kan dus heel goed over de mk4 gaan.)
Overigens, als de bobine kapot is zou je nog maar 2 cilinders hebben, daarmee rij je toch niet met 80 km/u nog een heuvel op... 3 cilinders en een kapotte bougie(kabel(s)) lijkt aannemelijker. Hopelijk is je Ford Siesta snel weer een Ford Fiesta.
Een goede vakantie,
Johan
15 jaar
Ik ben het er niet helemaal mee eens vwb het verhaal dat hij niet op 3 maar op 2 cilinders zou lopen.
Bij de mijne trokken ze er in de garage stuk voor stuk de kabels af, en hij liep er maar op eentje niet.
Hou deze optie toch maar open.
Dat sproeikop verhaal komt me bekent voor uit de Focus. Zou goed kunnen kloppen dus bij een fiesta ook.
Het zou hem wel opgevallen zijn trouwens als daar water in de bougiegaten zou hebben gestaan. Hij heeft er de bougie's uit gehad.
Ik ga dus nog voor de bobine's of kabels.
Gr Fred
15 jaar
Op de camping tot de conclusie gekomen dat cilinder 1 en 4 niet vonkten op de bobine. Bij de plaatselijke ford-dealer in Villach een bobine (1 unit; disbobine)) gekocht en direct vervangen, probleem verholpen! Allen bedankt voor het aandragen van de (mogelijke) oplossingen! Met vriendelijke groet, Jaap
Dus toch de bobine zoals ik al dacht.
Nog een fijne vakantie verder.
Gr Fred
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar