Hoi,
Ik heb al een tijdje problemen met mijn Focus2, ik hoop na het plaatsen van dit bericht dat iemand dit probleem herkent en me van wat nuttige tips kan voorzien.
Ik heb eigenlijk twee problemen, het eerste probleem is zeer recentelijk ontstaant. Wanneer ik met mijn auto rijdt na een koude start dan stottert hij enorm tussen de 1000 en 2500 toeren. En met stoteren bedoel ik dan ook echt serieus stotteren alsof hij ieder moment af kan slaan. Wanneer ik vervolgens de koppeling erbij pak en meer gas geef dan trekt hij daar doorheen. Waneer de motor warm is en ik de temp meter richting de 70gr zie gaan dan is het compleet verdwenen. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
Mijn tweede probleem heb ik al veel langer, en doet zich voor wanneer ik de auto een tijdje flink op zijn staart heb getrapt. Aangezien ik regelmatig wat langere afstanden moet rijden trap ik het gas dan ook wel eens wat dieper in wanneer de auto warm is en ik een flink stuk snelweg voor me heb liggen. Opeens begint het vermogen dan met stoten af te nemen, net als of hij niet genoeg brandstof krijgt. Hij begint te stotteren en de snelheid komt ook niet meer boven de 140 uit. Waneer ik vervolgens het contact uitzet en weer aan dan lijkt er iets gereset te zijn en ben ik het probleem kwijt. Ook wanneer ik in een file terchtkom en een tijdje lang stapvoets rijdt dan is het probleem ook weg. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
groetjes, Nim.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem nr. 2 lijkt op verstopt/vervuild brandstoffilter.
Probleem nr. 1 komt waarschijnlijk voort uit een timing-fout. Mogelijk is de spanner van de nokkenasketting versleten. Loopt de motor goed stationair als hij warm is? Hoe is het verbruik? Rookt de auto ook overmatig? Hoor je een afwijkend tik-geluid uit de motor?
Hoi Jopie,
Bedankt voor je reactie.
Wat betreft probleem nr.2 bradstoffilter is nog geen 8dkm geleden vervangen bij een grote beurt. Vreemde is ook dat ik het er weer uit kan krijgen door even te stoppen en de sleutel om te draaien. Bij de dealer denkt men aan een versleten turbo, ik hoor mijn turbo ook fluiten. Maar dit schijnt nogal een duur geintje te zijn, ze moeten dan ook het de motor reinigen?
Wat betreft probleem nr.1 bij een timing fout zou je toch verwachten dat het altijd zo is, ik merk het alleen sinds afgelopen week. Vanmiddag merkte ik er zelfs helemaal niets van dus ik zit zelf een beetje te denken aan de gloeispiralen. Even bij de dealer nagevraagd en het schijnt inderdaad bij een kmstand van ongeveer 130dkm wel voor te komen dat die dingen verleten raken (dus niet meer snel genoeg opwarmen).
Als de motor warm is loopt hij prima stationair, klinkt wel een beetje als een traktor maar ja dat heb je met die dieseltjes geloof ik.
Het verbruik is ook niet gek, ongeveer 1:18 en dan rijdt ik meestal flink door.
Afwijkende geluiden hoor ik niet in ieder geval geen tik-geluid, wel hoor ik mijn turbo fluiten maar klinkt eigenlijk wel stoer :)
13 jaar
Bij nader inzien, als je zo duidelijk de turbo hoort fluiten, kan het ook door een versleten turbo komen. zeker als je na een pittige rit het vermogen kwijtraakt. Je kunt even in de turbo kijken of de schoepen zijn verkleurd. Tevens kun je controleren of er speling op het asje zit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar