Vandaag de distributieriem vervangen + multiriem van onze Focus TDCI 2002.
De benodigde hulptooltjes heb ik gebruikt, echter het nokkenastandwiel kreeg ik met geen mogelijkheid van de nokkenas geschoven (bout was wel los uiteraard). Zelfs met poulietrekker niet !
Wel heb ik de blokkering van de nokkenas gebruikt (vlakke plaatje van 5mm) en de blokkering van het vliegwiel in combinatie met de pen die het blok ingeschroeft moet worden.
Alles zit weer in elkaar, motor loopt, echter hij pakt minder snel op, lijkt toch erop dat de timing niet 100% meer staat.
Voorheen hong de auto echt fel aan het gas, even aanraken en hij ging, nu lijkt het alsof er een groter turbo gat is, wat natuurlijk niet kan, maar zo voelt het aan.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat het komt omdat het nokkenas tandwiel niet losgekomen is, of toch ?
Voor de rest is niks verandert of verschoven.
Hoe kan ik simpel controleren of de timing goed staat ?
Zou toch het nokkenastandwiel losmoeten?
Zoja, hoe ?
Alvast bedankt.
mvg,
Maurice.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je kan de motor opnieuw blokkeren
past het dan staat je nokkenas en krukas eigenlijk goed op tijd
nokkenastandwiel hoeft er volgens mij niet eens af
als je hem laat zitten kun je de riem toch ook vervangen
verder kan het zijn dat de poeilie iets verdraait is omdat je hem los hebt gedraaid
dus controleren of hij op tijd staat en anders de spanning van de riem controleren of hij goed ligt
Nokkenas tandwiel moet wel los...er staan in de handleiding een aantal [b]Moet en Mag NIET[/b] vermeld..
zie de handleiding in je mailbox.
mvg,
Hans
Nokkenastandwiel kan je mooi laten zitten, tenzij er een codering AB op staat, dan moet je deze vervangen, maar bij tdci is het tandwiel wel goed.
Gewoon van te voren afmerken en nieuwe riem erop. Klaar.
Heb je niet per ongeluk een vacuumslang los getrokken van het doosje op de rechter veerpoot??
Eerst maar eens controleren of het systeem echt wel of niet op tijd staat.
Wat soms kan gebeuren is dat door de spanning van de kettingspanner de krukas iets terug getrokken wordt, hierdoor kan je iets timing verschil hebben.
Suc6
[quote=Doktor]Wat soms kan gebeuren is dat door de spanning van de kettingspanner de krukas iets terug getrokken wordt, hierdoor kan je iets timing verschil hebben.[/quote]
Daarom moet dus het nokkenas tandwiel los...
[quote=Hans4040][quote=Doktor]Wat soms kan gebeuren is dat door de spanning van de kettingspanner de krukas iets terug getrokken wordt, hierdoor kan je iets timing verschil hebben.[/quote]
Daarom moet dus het nokkenas tandwiel los...[/quote]
Nee dat is niet de reden dat de nokkenas los moet! De KETTING spanner zit namelijk tussen krukas en pomp. je moet de krukas gewoon tegen het speciaal gereedschap aanhouden als je de RIEM monteerd.
De nokkenas moet los om de DISTRIBUTIERIEM tussen de nokkenas en de pomp volledig strak te krijgen.
Suc6
De oplossing was gelukkig heel simpel, tijdens (de)montage van het kleppendeksel is een darmpje zoals ze dat in Belgie zo mooi zeggen, oftewel een slangetje iets losgeschoven. Dit slangetje (als je voor de auto staat rechts naast het kleppendeksel) zat altijd al erg los. Goed vastgezet,de auto loopt als voorheen, geen verschil merkbaar.
Naar mijn mening is het niet noodzakelijk dat het nokkenastandwiel los moet, zoals inderdaad ook gebleken in mijn geval.
Voor alle duidelijkheid, ik had het boutje van het nokkenastandwiel wel los, maar tandwiel zelf zat muurvast dus is niks verschoven.
Bedankt voor de tips en het document Hans.
mvg,
Maurice.
14 jaar
mooi zo..ook weer opgelost.
Als we allemaal wat opzoeken, komen we er wel ...
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar