Ford Transit 2010: Ford 2.2 tdci koude start rook en stotteren

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 104

Hallo allemaal.
We hebben een camper met als basis de Transit 2.2 tdci 2010 140 pk. Loopt en start prima. Alleen na een koude start rookt de wagen erg (onverbrandde diesel) en stottert. Hoe kouder hoe erger. Bij 0 graden is het echt heel erg.

We hebben inmiddels nieuwe inspuiters, gloeipluggen, en EGR. Niets is daardoor veranderd. Geen storingen in het systeem. De enige manier om het iets beter te maken is de stekker van de egr af te trekken zodat deze dicht blijf.

Ik heb tests gedaan met Forscan op een koude dag. Alle drukken en temperaturen lijken goed en bewegen zoals verwacht, behalve de koelwater temperatuur. Deze geeft voor het starten (na een nacht van ongeveer 1 graad) al een 4 graden lagere temperatuur dan de cilinderkop. Bij starten gaat de koelwater temperatuur (CWT) eerst naar min 14 graden (!), daarna blijft deze achter bij de stijging van de koptemperatuur. De temperatuur loopt wel op en stabiliseert na verloop van tijd. De meter op het dashboard begint pas op 60 en als de naald beweegt vanaf 60 loopt de auto goed. Bedrijfstemperatuur van 90 is stabiel.

Ik wilde de sensor testen en de draden controleren, maar ik kan de koelwatersensor niet vinden. Sommige modellen hebben een sensor op de behuizing van de thermostaat, maar deze motor heeft dat niet. Het kan niet de cilinderkop T sensor zijn, die ik wel gevonden heb, , want die geeft andere waarden en is dus een aparte sensor. Wie weet waar die sensor zit en heeft iemand nog suggesties waar ik verder kan zoeken voor het probleem?

We hebben dit probleem inmiddels een jaar en hebben meer dan 1000 euro aan garages uitgegeven, maar we komen niet verder. Dus elke suggestie is welkom!

sunnyside

Geplaatst door sunnyside , lid sinds 14 jaar geleden

18 Reacties

sunnyside, 2 maanden geleden

iemand een idee?

Heino4267, 2 maanden geleden

Ja.
Pak eens een multimeter en meet de spanning (Volts) tussen het motorblok en de gloeiplug aansluitingen tijdens het gloeien voor de koude start. Waarschijnlijk wordt er niet gegloeid door een nog onbekende oorzaak. Als je zeker weet dat het gloeien goed gaat kun je verder zoeken.
(Omdat de koelwatertemperatuur uiteindelijk toch op 90 graden terechtkomt, denk ik niet dat daar de oorzaak zit.)

sunnyside, 2 maanden geleden

Bedankt Heino. De garage heeft gezegd dat ze dit getest hebben, maar ik zal het nogmaals testen. Tot welke temperatuur of tijd blijft het gloeien doorgaan na het starten? De motor rookt tot hij 60 graden is, dus zolang zouden de gloeipluggen dan moeten gloeien.

sunnyside, 2 maanden geleden

Vandaag getest. Zie bijgaande log. De pluggen krijgen keurig spanning, ook een tijdje na het starten. Ongeveer 40 seconden, (GPC in de log) dus dat lijkt wel goed.
Wat in de log opvalt is dat de koelwater temperatuur (ECT) ongeveer 10 graden te laag aangeeft. Dat is best veel als er op gestuurd wordt. Ook de olie temperatuur (EOT)is laag. Beiden dalen bij starten, dat lijkt mij een mogelijk kabel issue, want een echte daling van de temperatuur ligt niet voor de hand.
Verder lijken mij de temperaturen normaal te reageren. Ik weet alleen niet hoe snel de fuel rail temperatuur (FRT) hoort op te lopen, dit gaat vrij langzaam.
Ik heb nog aan de kabels gerommeld om te zien of er iets veranderde, maar dat leverde niks op helaas. Wellicht heb ik niet de goede kabels gehad.
Ik wil graag de kabels en sensoren nakijken van het koelwater en van de olie. Wie weet waar die zitten? Zien jullie nog andere opvallende zaken of heb je suggesties voor verder zoeken?

. .

oldford PRO, 2 maanden geleden

Bij het starten van de motor daalt de accu spanning wel erg ver.
Boven de 10 volt zou beter zijn.

sunnyside, 2 maanden geleden

Klopt, dat had ik gezien. De auto heeft 2 maand stilgestaan dus ik denk dat er geen volle lading was. Ik ga de accu laden en nogmaals kijken. Ik dacht niet dat het effect zou kunnen hebben op het roken en stotteren omdat dat ook gebeurt als ik de auto elke dag gebruik

oldford PRO, 2 maanden geleden

Heb je al iets gemeten aan die 2 afwijkende temperatuur sensoren?
B.v. of die een hogere referentiespanning krijgen? Of dat de er weerstand naar massa is?

sunnyside, 2 maanden geleden

Hallo oldford. Ik zou dat graag doen, maar ik kan deze sensoren met de beste wil van de wereld niet vinden. Iedere suggestie is welkom

sunnyside, 2 maanden geleden

Vandaag weer op zoek geweest. Geen andere sensoren gevonden, behalve 1 stekker voor op de kop zie foto, stekker met oranje draden. Deze krijg ik niet los, maar ik verwacht dat het een positiesensor is.
Toen geprobeerd wat er gebeurt als ik de stekker van de cilinderkopsensor afhaal.
Tot mijn verrassing gingen alle drie de waarden in een soort noodstand zie bijgaande log
De olie temperatuur gaat naar 100, de cilinderkop en de koelwater T gaan naar -40.
Het kan zijn dat de computer dat doet, maar zou het mogelijk zijn dat deze sensor met 2 draden via canbus oid drie temperaturen meet?

. .

sunnyside, 2 maanden geleden

Vandaag weer op zoek geweest. Geen andere sensoren gevonden, behalve 1 stekker voor op de kop zie foto, stekker met oranje draden. Deze krijg ik niet los, maar ik verwacht dat het een positiesensor is.
Toen geprobeerd wat er gebeurt als ik de stekker van de cilinderkopsensor afhaal.
Tot mijn verrassing gingen alle drie de waarden in een soort noodstand zie bijgaande log
De olie temperatuur gaat naar 100, de cilinderkop en de koelwater T gaan naar -40.
Het kan zijn dat de computer dat doet, maar zou het mogelijk zijn dat deze sensor met 2 draden via canbus oid drie temperaturen meet?

    -40 graden Celsius is een open circuit. Als de stekker met oranje draden los lag op dat moment dan verklaart dat de -40 graden bij de kop temperatuur (CHT). Het verklaart niet de andere 2 temperaturen. Maar misschien is dat een fout in jouw uitleesprogramma of de software in de motor-computer. Waar lees je mee uit? (Merk, type, versie) Is dat dealer apparatuur? - oldford PRO, 2 maanden geleden

sunnyside, 2 maanden geleden

Vandaag weer op zoek geweest. Geen andere sensoren gevonden, behalve 1 stekker voor op de kop zie foto, stekker met oranje draden. Deze krijg ik niet los, maar ik verwacht dat het een positiesensor is.
Toen geprobeerd wat er gebeurt als ik de stekker van de cilinderkopsensor afhaal.
Tot mijn verrassing gingen alle drie de waarden in een soort noodstand zie bijgaande log
De olie temperatuur gaat naar 100, de cilinderkop en de koelwater T gaan naar -40.
Het kan zijn dat de computer dat doet, maar zou het mogelijk zijn dat deze sensor met 2 draden via canbus oid drie temperaturen meet?

sunnyside, 2 maanden geleden

Vandaag weer op zoek geweest. Geen andere sensoren gevonden, behalve 1 stekker voor op de kop zie foto, stekker met oranje draden. Deze krijg ik niet los, maar ik verwacht dat het een positiesensor is.
Toen geprobeerd wat er gebeurt als ik de stekker van de cilinderkopsensor afhaal.
Tot mijn verrassing gingen alle drie de waarden in een soort noodstand zie bijgaande log
De olie temperatuur gaat naar 100, de cilinderkop en de koelwater T gaan naar -40.
Het kan zijn dat de computer dat doet, maar zou het mogelijk zijn dat deze sensor met 2 draden via canbus oid drie temperaturen meet?

sunnyside, 2 maanden geleden

Vandaag weer op zoek geweest. Geen andere sensoren gevonden, behalve 1 stekker voor op de kop zie foto, stekker met oranje draden. Deze krijg ik niet los, maar ik verwacht dat het een positiesensor is.
Toen geprobeerd wat er gebeurt als ik de stekker van de cilinderkopsensor afhaal.
Tot mijn verrassing gingen alle drie de waarden in een soort noodstand zie bijgaande log
De olie temperatuur gaat naar 100, de cilinderkop en de koelwater T gaan naar -40.
Het kan zijn dat de computer dat doet, maar zou het mogelijk zijn dat deze sensor met 2 draden via canbus oid drie temperaturen meet?

sunnyside, 2 maanden geleden

Vandaag weer op zoek geweest. Geen andere sensoren gevonden, behalve 1 stekker voor op de kop zie foto, stekker met oranje draden. Deze krijg ik niet los, maar ik verwacht dat het een positiesensor is.
Toen geprobeerd wat er gebeurt als ik de stekker van de cilinderkopsensor afhaal.
Tot mijn verrassing gingen alle drie de waarden in een soort noodstand zie bijgaande log
De olie temperatuur gaat naar 100, de cilinderkop en de koelwater T gaan naar -40.
Het kan zijn dat de computer dat doet, maar zou het mogelijk zijn dat deze sensor met 2 draden via canbus oid drie temperaturen meet?

sunnyside, 2 maanden geleden

Er gaat iets mis. De fotos komen niet mee, maar het verhaal is denk ik wel duidelijk

    Foto zal wel te groot zijn. Foto uploaden naar een of andere server en link plaatsen. - oldford PRO, 2 maanden geleden

sunnyside, 2 maanden geleden

software is forscan versie 2.3.42

    Forscan is geen offciele dealer apparatuur, maar het staat niet bekend om groffe fouten. Misschien zijn de koelwater temperatuur en de Olie temperatuur een berekende waarde door de motorcomputer. Een koptemperatuur geeft altijd wat hoger aan dan de koelwater temperatuur. Misschien is daarom de koelwater en olie temperatuur lager als verwacht. Het zou ook kunnen verklaren waarom de olie temperatuur harder oploopt dan de koelwater temperatuur in je 1e scan. Het lijkt erop dat in de 1e scan aan het eind de olie temperatuur minimaal gelijk of zelfs wat hoger is dan de kop temperatuur. - oldford PRO, 2 maanden geleden

sunnyside, 2 maanden geleden

Dat lijkt helemaal te kloppen. Ben vandaag bij de Ford dealer geweest. Aan de hand van de VIN code de sensoren opgezocht. Er zijn geen olie en koelwater sensoren.. Dus moeten het berekende waarden zijn. Ik heb wel nog een nieuwe sensor aan de stekker gehangen (dus de sensor was niet in het blok) Zowel de cilinderkop als het koelwater hebben dan een vaste waarde. De olietemperatuur loopt wel op, maar dat kan het gevolg van de berekening zijn. Ik ben dus weer bij af. Geen idee waar ik nu moet zoeken.

sunnyside, 2 maanden geleden

Hallo allemaal
Vandaag nog eens op een rijtje gezet wat de mogelijke en op internet fora gevonden oorzaken zijn.
Dit probleem komt veel voor bij Ford motoren uit deze serie. Gemonteerd in diverse Ford modellen, Jaguar, Landrover etc.
De onderstaande storingen hebben hetzelfde koude start rook en stotteren effect en bij sommige mensen lossen ze het probleem van het roken op.
Er zijn echter veel mensen met hetzelfde probleem waarbij alle genoemde oplossingen niet werken en zich dus uiteindelijk maar bij het probleem neerleggen. In al deze gevallen meld de boardcomputer geen storing. Ford houdt zich kennelijk al jaren stil over de problemen. Als iemand nog andere oorzaken oplossingen kent, dan svp toevoegen. Ik heb het niet kunnen oplossen helaas.

In volgorde van vaak gevonden:
Versleten injectoren. Sommigen lossen het op met een flesje injectorreiniger, maar dat is doorgaans korte termijn.
defecte of vervuilde EGR en EGR koeler
Kabel isolatie doorgesleten en dus kortsluiting ergens in het sensor circuit.
Gescheurde interkoeler slang (vnl vanaf de EGR)
Vervuilde of defecte MAP sensor. Dan tevens vervuild inlaatspruitstuk.
gloeipluggen defect
MAF sensor vuil of defect
injectoren gemonteerd maar geen goede calibratie geprogrammeerd
Learn programmas niet (goed) uitgevoerd.
lucht lek in de dieselslangen bij het diesel filter of het filter zelf
chiptuning

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.