Ford Capri: ford capri 2.0i DOHC ????

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 ltr.

Hallo,

Ik heb een ford capri 1.6 van '78 gekocht,er moet nog het een en ander aan gebeuren,maar ik wil er een 2.0i DOHC van een sierra inhangen.
Voordelen hiervan zijn:

-5-bak i.p.v. 4-bak
-gewoon euro '95 kunnen tanken
-meer vermogen
-minder onderhoud

Ik rij 40000km per jaar met een auto en wil er gewoon mee kunnen rijden i.p.v. aan te sleutelen. En zo'n sierra motor is volgens mij toch wat betrouwbaarder,ik heb ooit met een sierra 1.6 OHC gereden maar na 70000km liet ie mij mooi staan (stil vallen en nooit meer aanslaan). Ik ben zelf monteur bij een ford-garage,maar ook voor andere collega's was het een raadsel en ook volgens hun kan ik beter een 2.0i DOHC van een sierra in mijn capri hangen.
mijn vragen zijn nu:

-heeft iemand hier ervaring mee?
-heeft iemand tips waar ik op moet letten en wel of niet moet doen?
-kan een DOHC zo op de orginele motorsteunen in de capri en past de aandrijfas?

Als iemand mij hier het nodige van kan vertellen,hoor ik het graag.
Alvast bedankt!

capri freak

Geplaatst door capri freak (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Capri? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

En dat kunnen ze je op je werk niet vertellen? Volgens mij zitten de motorsteunen te ver naar achter, en is de aandrijfas ook anders. Ook de plaats van de pook is anders. Is het nog model 1 met een facelift of het nieuwe model? Zou je er niet liever een 6 cilinder in hangen en dan evt. gas erin? Die motor past er wel in, zelfs een 2,0 v6 of een 2,3 v6 of een 2,6 v6. Heb zelf de beste ervaring met de 2liter v6 omdat ie het mooist draait. De bak van een v6 is als ik me niet vergis hetzelfde als een oude v4 1500 of 1700 capri. Dan ben je ook meteen van het aandrijf probleem verlost.

Sytze

capri freak (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie!
Mijn collega's konden dat niet,ze hebben wel veel ervaring met DOHC's (sierra's),maar met capri's helemaal niet,in 16 jaar tijd zijn er maar 2 bij ons in de werkplaats geweest.
Mijn capri is van '78,dus net een van de eerste type 3.
Een kennis van mij heeft weleens bij zijn capri 2.0 de bak vervangen met die van een sierra OHC,dat was geen stangenbak en hij had met de pook en aandrijfas geen problemen,maar nu weet ik niet of de bak van een DOHC en een OHC hetzelfde is (MT75),volgens mij?
Ik wil het liefst het aantal cylinders hetzelfde houden,ondanks het tegenwoordig met de APK niet meer hoeft te kloppen.
Ik ben ook nog een capri 2.3 V6 '79 aan het restaureren en er zit in de carroserie ook verschil tussen 4 en 6 cyl ,een 6 cyl. heeft een versterkt front.
Op gas moet je koken ;-) ,ik had er ook wel een diesel 1.8TD van een sierra in willen hangen,maar dan moet ie wel RDW gekeurd worden. En koppel heeft zo'n motor wel,maar PK's zijn ver te zoeken.
Er heeft op marktplaats pas geleden een gele capri met DOHC motor gestaan,dus het zou moeten kunnen.

groeten martien.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Tuurlijk Martien, alles kan, heb ooit een v6 van een taunus in een ford mustang gebouwd, het leek wel wat op elkaar. Nou dat heb ik geweten, maar het is gelukt, maar vraag niet hoeveel werk het was. Als je besluit het wel te doen zou ik de motor met bak en al er in te pas maken. Maar wees gewaarschuwd, het is een hels karwei!

Sytze

ps. hoop dat je wel kunt lassen want dat is wel nodig!

capri freak (0), 17 jaar geleden

Ik wil het toch wel gaan proberen,het is natuurlijk wel een leuke uitdaging! (en nog leuker als het allemaal werkt) :-)
Lassen en slijpen is geen probleem en ik heb nog wat voorassen en aandrijfassen liggen,dus mocht het heel erg fout gaan...
Ik moet nog een complete sierra op de kop tikken,liefst 1 met een slechte carroserie en een goeie motor,dan kan ik ook van 2 aandrijfassen 1 laten maken mocht het nodig zijn.
Zomaar een blok van de sloop halen en later de goeie computer enzo er bij zoeken zie ik niet zitten,dan is het einde heel ver weg.
Alleen bij een DOHC is de kop en koppakking nogal een zwak punt,als ik bij zo'n auto ga kijken,wil ik hoe dan ook de compressie meten,verder zijn het oerdegelijke blokken zonder veel vreemde storingen.

Groeten martien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Capri of stel zelf een nieuwe vraag.