close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Courier: Ford Courier diesel slaat niet aan

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8

Goedenavond,
na een paar zeer koude nachten (-15) slaat de motor niet aan. Hij kucht wel steeds sneller en braakt zwarte wolkjes uit die naar verbrande diesel ruiken. Ik heb hem twee keer aan de praat gekregen na de leeggestarte accu weer opgeladen te hebben en na veel korte startpogingen. Vervolgens loopt de motor als een tierelier en na een ritje van 15 km start de motor steeds direkt. Na de volgende koude nacht is het probleem weer terug. De auto is wel 12 jaar oud maar heeft nog geen 80.000 km gelopen. Omdat ik hem niet direkt nodig heb kan ik wel even wachten tot de vorst weg is als dat het probleem verhelpt. Maar weet iemand de oorzaak en is dat gemakkelijk te verhelpen?

Geplaatst door

polderbaan (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De oorzaak zullen we moeten vinden, door div. controles.

Gloeit deze wel voor? Komt er spanning op de gloeibougies?

Is het brandstoffilter al eens vernieuwd? Zit hier geen water in?

Zijn de verstuivers OK? Geven deze een mooi nevelbeeld?

Is het starttoerental hoog genoeg? Of is door de lage(re) accuspanning deze te laag.?

Als jij hier antwoordt op kan geven, kunnen we zeggen of het eenvoudig op te lossen is.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

het zijn de gloeistiften die niet goed werken, even meten

jan5047 0
badge

12 jaar

[quote=Ralf_Jensen]De oorzaak zullen we moeten vinden, door div. controles.

Gloeit deze wel voor? Komt er spanning op de gloeibougies?

Is het brandstoffilter al eens vernieuwd? Zit hier geen water in?

Zijn de verstuivers OK? Geven deze een mooi nevelbeeld?

Is het starttoerental hoog genoeg? Of is door de lage(re) accuspanning deze te laag.?

Als jij hier antwoordt op kan geven, kunnen we zeggen of het eenvoudig op te lossen is.[/quote]
Met een volle accu draait de startmotor net zo snel als toen hij meteen aansloeg.
Hij verwarmt volgens het lampje wel voor en de ervaring leert dat het starten zonder voorverwarming helemaal niet lukt, dus dat is het probleem niet omdat hij na heel lang proberen wel aanslaat.
Als de motor eenmaal loopt is er geen enkel probleem, ook niet onder het rijden en bij het opnieuw starten met een warme motor.
Verder ben ik niet in de techniek gedoken omdat de auto in onderhoud is bij een vakgarage en ik zelf er weinig aan doe. Omdat het probleem bij temperaturen onder de -10 begon (de hele winter geen probleem gehad) denk ik zelf dat het een klein probleem is. Ik hoor zojuist dat het hier morgen ruim boven nul wordt, ik zal dan de accu nog eens volpompen en het overdag nog eens proberen.
Maar ik sta open voor meer adviezen.

polderbaan 0

12 jaar

[quote=polderbaan]Hij verwarmt volgens het lampje wel voor en de ervaring leert dat het starten zonder voorverwarming helemaal niet lukt, dus dat is het probleem niet omdat hij na heel lang proberen wel aanslaat.
.[/quote]
Toch is dat het probleem wèl. Meet op de gloeistiften of er spanning op komt ! Ga niet blind op het indicatielampje

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Deze ford diesels slaan wel aan hoor, zonder werkende gloeiers, we hebben het gloeirelais kapot gehad bij een Escort 1.8 Diesel 1994, De Volhouder Wint...

Controleer inderdaad of er spanning komt op de Gloeiers, indicatie lampje werkte toen bij ons ook gewoon namelijk..

Willem

Willem12089 0
badge

12 jaar

[quote=Willem12089]Deze ford diesels slaan wel aan hoor, zonder werkende gloeiers, we hebben het gloeirelais kapot gehad bij een Escort 1.8 Diesel 1994, De Volhouder Wint...

Controleer inderdaad of er spanning komt op de Gloeiers, indicatie lampje werkte toen bij ons ook gewoon namelijk..

Willem[/quote]
Dat zijn leuke suggesties maar ik heb geen idee waar die dingen zitten.
Het is nu buiten ruim boven nul, de accu hangt aan de oplader en als ik hem aan de praat krijg, rij ik rechtstreeks naar de garage waar de Ford in onderhoud is.
Daar zal ik dan naar de gloeiers laten kijken.
In ieder geval dank voor de reacties.
Ik zal het nog laten weten als de oplossing er is.

Ab Gobets.

polderbaan 0

12 jaar

[quote=Willem12089]Deze ford diesels slaan wel aan hoor, zonder werkende gloeiers, we hebben het gloeirelais kapot gehad bij een Escort 1.8 Diesel 1994, De Volhouder Wint...

Controleer inderdaad of er spanning komt op de Gloeiers, indicatie lampje werkte toen bij ons ook gewoon namelijk..

Willem[/quote]
zojuist met volle accu bij plus 4 graden buiten nog eens geprobeerd. Zelfde probleem, kuchen en wolkjes, maar kreeg hem na een aantal startpogingen aan de praat, veel sneller dan toen het echt koud was. Ik vermoed dus ook gloeirelais of gloeibougies. Ik wil het probleem stapsgewijs oplossen, te beginnen bij het gloeirelais. Als dat niet helpt zijn het de gloeiers en dat laat ik aan de garage over. Is er een website waar ik een gloeirelais kan bestellen? (Forddealer is geen optie).
Of zou een dreun op het relaiskastje helpen? Dat hielp in ieder geval vorig jaar wel toen het relais van de startmotor bleef hangen (is vervangen).

polderbaan 0

12 jaar

Ford dealer geen optie??? Dit is Hèt adres voor deze..............

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

[quote=Ralf_Jensen]Ford dealer geen optie??? Dit is Hèt adres voor deze..............[/quote]
Dat weet ik, maar na een uitermate slechte ervaring kom ik daar niet meer. Onderhoud is nu bij een algemene garage die de onderdelen wel bij de Ford dealer betrekt. Ik kon op internet geen losse verkoop van dit onderdeel vinden en ik heb mijn garage inmiddels gevraagd een gloeirelais voor me te bestellen, dan laat ik door hen het relais wel verwisselen. Kunnen ze gelijk kijken of het probleem wellicht dieper zit.

polderbaan 0

12 jaar

sorry hoor maar als je nu eens meet of laat meten,dan weet je wat er vervangen moet worden, niet zomaar iets vervangen!!!!!!

jan5047 0
badge

12 jaar

Goede raad is niet duur maar als je de raad om eerst te meten niet op volgt .... Voor een zo'n relais heb je al een paar gloeiers. Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Zet eerst eens een terugslagklep tussen de aanvoer van de brandstof. kan zijn dat de brandstof terug loopt.
de terugslagklep die in de pomp zit gaat nog wel eens stuk.
je kan ook proberen om de brandstof eerst op te pompen met de ontluchtingspomp.

Mausx 0

12 jaar

Zit er een rotopomp op deze diesel ??Doet die startversteller het nog .? Tikkend geluid tijdens starten
Tikt deze niet controleer de stekker op roest.

Punt 50
badge

12 jaar

[quote=Punt]Goede raad is niet duur maar als je de raad om eerst te meten niet op volgt .... Voor een zo'n relais heb je al een paar gloeiers. Groeten.[/quote]
Hoho, rustig aan maar hoor. Ik heb de garage uitgelegd wat het probleem is en wat de verschijnselen zijn en verzocht om een relais voor me klaar te hebben voor het geval dat die het probleem is. Dan ben ik in een paar minuten weer weg. Ik heb ook gesuggereerd dat het de gloeiers kunnen zijn en ze zullen echt eerst wel meten waar het probleem zit, want het is een betrouwbaar adres waar ik al jaren twee auto's in onderhoud heb. Ik heb de vraag in eerste instantie op dit forum gesteld voor het geval het een simpel probleempje was wat ik zelf voor de deur kon oplossen. Zoals vorig jaar toen het omdraaien van de sleutel in het contact geen enkel geluid produceerde. Waarna ik concludeerde dat het startrelais vastzat en ik het met een tik op de zekeringkast kon oplossen. Ik ben geen sleutelaar en doe alleen simpele dingetjes zoals een accu opladen. Maar ik wil wel graag weten waar de garage naar moet of kan kijken.

polderbaan 0

12 jaar

[quote=Punt]Goede raad is niet duur maar als je de raad om eerst te meten niet op volgt .... Voor een zo'n relais heb je al een paar gloeiers. Groeten.[/quote]
Ik ben niet zo goed in dieselmotoren, maar is het niet zo dat elke cylinder zijn eigen gloeiplug heeft en dat je dan mag verwachten dat bij defect aan één plug de andere cylinders wel worden voorverwarmd en dat de motor dan wel start (misschien moeilijker) en even op drie poten loopt. Net als bij een benzinemotor met één kapotte bougie. Ik weet dat dingen stuk gaan maar in mijn optiek is het logischer dat er één relais stukgaat dan dat vier gloeipluggen tegelijkertijd het loodje leggen. In dit geval startte de Ford tot voor kort ook bij lage temperaturen probleemloos en plotseling helemaal niet meer. Behalve dan na heel lang doorstarten met een vers opgeladen accu, wat er zeker op wijst dat er hoe dan ook niet wordt voorgegloeid. Ik begrijp inmiddels uit alle reacties dat zowel gloeipluggen als relais stuk kunnen gaan en ik vind het zelf een goede actie om zo nodig alles te laten vervangen en zo mogelijke volgende problemen vóór te zijn. Zeker nu het thuis gebeurde en ik naar mijn eigen garage kan.

polderbaan 0

12 jaar

U bent uitzondering op de regel . Alleen vervangen wat stuk is ,maar zo zuinig om dan maar een of twee gloeiers te vervangen is weer het andere uiterste. In die ruim 30 jaar dat het mijn beroep was heb ik er enkele gloeirelais vervangen .
Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

De garage heeft de vier gloeibougies vervangen, er waren er twee niet goed meer.
Start weer als vanouds.
Iedereen bedankt voor de bijdragen.

polderbaan 0

12 jaar

wat heb ik je gezegd bij # 3 zat er toch niet ver naast

jan5047 0
badge

12 jaar

Ik heb van niemand gezegd dat-ie er naast zat. Ik moest er sowieso voor naar de garage want ik heb verder geen apparatuur voor meten enzo, en de garage heeft gewoon gemeten en vervangen. Ik wilde alleen aan de garage vantevoren kunnen melden waarmee ik zou komen. Dus heb ik daar relais en gloeiers als mogelijkheid kunnen roepen door de meldingen in dit forum. Waarvoor alsnog dank.

polderbaan 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Courier of stel zelf een nieuwe vraag.