Ford Transit: Ford Durashift

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 125 pk

Ik heb een Ford Transit 125PK met durashift boite (5 versnellingen), BJ2005, 110000Km.
Als alles goed werkt is het een plezier om mee te rijden, vooral in de stad en in de file. Maar....
Na ongeveer een half jaar voor de 1e maal "het probleem": schokken bij het vertrek en stilvallen (zoals iemand die leert rijden met versnellingen).
Wegslepen naar de garage, veel vijven en zessen, in garantie een nieuwe boite. Het begint goed denk ik dan. Maar dan 3 jaar geen problemen gehad.
6 maanden geleden krijg ik terug het zelfde probleem, schokken bij vertrek en stilvallen. Europassistance heeft me naar de garage getakeld.
In de Ford garage alles nagekeken en de koppeling opnieuw aangeleerd. Alles terug ok. Ongeveer 4weken geleden terug het zelfde probleem, maar nu kan ik na een stuk of 10 keer proberen terug vertrekken. Het probleem komt nu steeds vaker voor, ongeveer 1x om de twee dagen nu. en de bak schakeld ook veel hoekiger (maar niet altijd). Ondertussen een afspraak gemaakt bij de garage. Computer uitgelezen... geen fouten. Als de monteur de transit wil buiten rijden valt hij stil. Daarna heeft hij de koppeling terug aangeleerd. Dat heeft de vorige keer ook geholpen... Bij het buiten rijden, tadaaa... terug stilgevallen. Het begint stillaan op mijn systeem te werken. Op mijn aandringen wordt er naar Ford bellen. Het antwoord van Ford Als er geen foutmelding is, moet het speling op het massa vliegwiel zijn, dit moet vervangen worden, prijskaartje ongeveer 1000€. Maar dan kan je er weer 100000KM tegen en het is goedkoper dan een nieuwe camionette wordt er nog bij verteld.

Vraag 1: Is er iemand die dit bekend voorkomt??
Vraag 2: Als ik de linkse deur open maak hoorde ik alijd een soort pompje draaien en nu niet meer. IK heb dit in de garage gemeld maar dat kon de oorzaak niet zijn want dan moest er een foutmelding zijn. Dit pompje heeft volgens mij wel degelijk iets te maken met de automaat.
Weet hier iemand iets meer van?
Vraag 3: Is er iemand die een oplossing kent?? (of kan het inderdaad het vliegwiel zijn)
Vraag 4: Kan er in zo een geval sprake zijn van een soort garantie of tussenkomst door Ford?


Op het net is er weinig over bekend. Er zijn er in België niet veel van verkocht blijkbaar, en op de nieuwe transit is het zelfs niet meer verkrijgbaar.
Ik hoop dus dat er hier iemand is die mij kan helpen.


Tony

FORT ELEKTRO

Geplaatst door FORT ELEKTRO (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Postie (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je de linker deur open maakt gaat de hydrauliekpomp van de durashift druk opbouwen. Deze moet minimaal 80 bar zijn volgns mij.
Dit is af te lezen met de orginele ford testkast. Als de druk niet hoog genoeg is wil de auto ook niet starten.
Let ook op dat je de koppeling handmatig moet ontluchten hier is een speciale procedure voor.
Vliegwiel komt wel vaker voor bij deze voertuigen, ook is er bij ford een vast vliegwiel te verkrijgen voor de 2.4 diesel, alleen staat er in die servicebrief dat deze niet geschikt is voor de durashift, maar uit de praktijk gaat dit wel werken.

FORT ELEKTRO (0), 14 jaar geleden

Bedank al voor de reactie.

I.v.m. het vliegwiel denk ik dat dit eerder te maken heeft met een ander probleem, nl niet meer kunnen schakelen. Wat is een dubbel massavliegwiel eigenlijk en wat doet dit? Aangezien je dit dus blijkbaar kunt vervangen door een gewoon vliegwiel.

Ik zal het ontluchten eens voorstellen in de garage eens kijken wat ze daarvan zeggen.

Wat kan de reden zijn dat, dat ik pompje vroeger hoorde draaien ( bijna elke keer als ik de deur open zette ) en nu niet meer? Kan die druk afgelezen worden?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.