(Ford Escort 1.8 td eind 1995)
De auto start slecht. Reeds vanaf de aankoop (kerst 2006) komt de motor slecht rond bij het starten. Het acculampjes brand zeer zwak (alleen in het donker te zien)
Een garagebedrijf heeft de laadspanning gemeten: 13,3 volt. Zijn conclusie: accu defect. (was een nieuwe accu). Accu vervangen. Probleem blijft zich voordoen, maar is wel licht verbeterd. Op een koude avond een paar dagen later weer problemen. Volgende dag naar (andere) garage. Laadspanning 13,3 volt, laadstroom ruim 10 ampere met grote verbruikers aan. Uiteraard daar 6 keer achterelkaar gestart, zonder noemenswaardige problemen. Hij adviseerde om het even aan te kijken.
Met de kou (paar weken later) weer verslechtering. enkele malen zelfs met startkabels moeten starten. Dan gaat de motor redelijk rond. (maar slaat overigens matig aan. wel opvallend was dat hij op startkabels langer voorgloeit.). Wij naar de verkoper. Verkoper heeft de laadspanning gemeten, 12,5 volt. Hij heeft de dynamo omgewisseld met een exemplaar wat hij nog had liggen. Laadspanning was daarna 13,3 volt. Lampje van accu uit. Daar startte de auto daarna zonder problemen.
25 km later echter wederom niet bijzonder starten. Daarna nog 150 km gereden, thuis gekomen, uitzetten en direct weer starten: slecht starten. (motor komt langzaam rond, en aanslaan is een probleem). 30 km gereden, uitgezet, 2 uur later weer starten: motor komt moeilijk rond, en slaat niet aan. Na ongeveer totaal 1,5 minuut starten was de accu zodanig verzwakt dat de startmotor niet meer rond kwam. Gestart met startkabels. Motor ging redelijk goed rond, aanslaan duurde lang (30 seconden). 30 km gereden, auto nacht neergezet, volgende dag: startmotor krijgt motor niet rond.
Vandaag (zondag) heb ik de volgende contacten schoongeschuurd:
-pool van accu naar carosserie
-pool van accu naar motorblok
+pool van accu naar startmotor
Bovendien hangt nu de accu aan een acculader. Zodra deze vol zit, ga ik weer proberen te starten.
Een heel verhaal, maar ik hoop dat er iemand is die wel een nuttige conclusie kan trekken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
startmotor vervangen
lijkt of deze te zwaar draait
op sloop een halen en proberen denk dat t probleem dan over is.
denk wel dat je een diesel starter krijgt
Ook de + draad van de dynamo gaf nog wel eens problemen.(hoge weerstand)
13.3Volt is niet al te hoog.
Oiram
Even een update:
Na 5 uur laden de accu van de lader gehaald (6A lader). Lader gaf aan dat hij nog lang niet klaar was (logisch, 68Ah accu die nagenoeg compleet plat was).
Accu gemonteerd
starten, lopen. Geen enkel probleem. Nog nooit zo mooi gestart. Startmotor, accu, gloeibougies en injectoren kan ik blijkbaar uitsluiten. Laatste 2 ivm het slecht aanslaan.
Uitgezet, weer gestart, uitgezet, lampen aan, gestart, geen probleem. Blower erbij, geen probleem.
Ik heb een rondje gereden (km of 12) en tijdens dat rondje nog een keer of 2 gestart. (bij schoonouders geweest). Nog immer starten en lopen.
Helaas heb ik geen multimeter, anders had ik de laadspanning gemeten. (alhoewel dat bij volle accu moet). Deze week gaat mijn vriendin met de auto rijden (kortere stukken) dus het kan nu ofwel goed gaan, ofwel misgaan. Het acculampje brandt niet, dus ik heb goede hoop dat het goed gaat.
17 jaar
we wachten af?
jerry
vind 13,3v laadspanning niet echt super meestal licht dit rond de 13,8 tot 14,2v en dan ook nog met alle verbruikers aan vooral als je een onderhoudsvrije accu hebt ben je toch wel minimaal 13,5 nodig en helemaal met dit slechte weer en veel stadsritten Ik zou de dynamo en bedraading eens goed controleren en doormeten auto is 12 jaar oud zoals eerder vermeld kan er ook wel ergens een dikke weerstand in zitten
17 jaar
Volgens mij is er een overgangsweerstand tussen accukabels en de bevestgingsogen van die accukabels.
Loshalen, ogen goed schoonmaken (soda) en doorsolderen met een klein vlammetje.
17 jaar
Nou geloof mij maar, 13,3 volt is veels te weinig! Daar zal je accu alleen maar leeg van raken in plaats van vol. Er is hier wel degelijk iets aan de hand in het laad circuit.
Sytze
Deze ochtend weer zonder problemen gestart. En na een korte rit (12 km) weer uitgezet, en ook daarna weer zonder probleem starten.
Voorlopig maar even afwachten dan...
17 jaar
Je komt vanzelf weer stil te staan, believe me.......
Zou die halve volt die ik te kort kwam, niet in de massaaansluiting verloren kunnen zijn gegaan? Die is nu tenslotte verbeterd. (zowel naar carosserie als naar motorblok).
Na het installeren van de nieuwe accu startte hij alsnog slecht (slechte rondloop). Echter, nu met (geladen) accu en geschuurde polen loopt hij prima rond.
Helaas kan ik pas donderdagavond een multimeter halen om de laadspanning te controleren.
17 jaar
meten is weten efe kijken hoeveel hij bijlaad vervuilde klemmen en slecht contact kan zeer zeker een boesdoener zijn
17 jaar
Toch nog even terugmelden: Ik heb geen meting meer kunnen doen, maar motor start als een zonnetje. Ook vanochtend: 3 keer voorgloeien, en motor slaat al aan bij eerste keer rond komen.
Er is de hele week mee gereden, en geen enkele hapering. Ik ga er voorlopig maar vanuit dat de massa-aansluiting de boosdoener was.
17 jaar
Als ie, zoals je zelf zei plm 13 volt laad, krijg je vanzelf problemen bij de eerste de beste vorst periode. Het is en blijft gewoon te weinig, ook al glimmen de accu polen als een spiegel.
13 volt was VOOR het schoonmaken van massaaansluitingen. Daarna niet meer kunnen meten, maar moet absoluut meer zijn.
Vanochtend vroor het, en alles werkte zeer goed. Ik zal toch nog eens rondvragen voor een multimeter.
17 jaar
gamma/praxis paar euro
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar