Beste allemaal,
Ik rij een Fiesta uit 2010 met de 1.6ti-vct 120pk motor, auto is nieuw gekocht.
Ik ondervind een aantal problemen met deze auto, ik probeer ze op te sommen (het is waarschijnlijk allemaal aan elkaar gerelateerd):
- Motor klinkt als een diesel onderin de toeren (zeg tot 1600 toeren)
- Alleen bij een koude start wil de auto na het schakelen naar z'n 2 inhouden. Dit gebeurt af en toe (heel af en toe), ik ga langzaamaan versnellen en bij 1300 toeren houdt hij in, dit duurt 1 a 2 sec dan schokt hij en rijdt hij weer goed.
- Ook alleen na koude start, accelereren vanaf 50 richting de 100 in z'n 4. Gewoon rustig rijden, bij de 80 houdt de motor af en toe ook opeens in. Auto vertoond dezelfde symptomen (inhouden, schokken), echter lijkt het als hij weer 'normaal' rijdt hij iets vermogen kwijt is.
- Alleen bij koude start, toerental zakt na het starten vanaf 1500-1600 toeren netjes na 1100 toeren. Echter incidenteel schiet het toerental af en toe omhoog naar 1500 toeren zonder dat ik het gaspedaal aanraak.
- Warme motor, bak in de neutraal, koppeling niet ingetrapt. Stationair toerental is netjes, echter fluctueert mijn inspuittiming continue (real time uitlezen met ELM327 en app op de mobiel).
- Warme motor, bak in de neutraal, koppeling niet ingetrapt. Licht toeren maken en de toeren proberen vast te houden (1400), de toeren lopen heel, heel heel iets op om vervolgens een 100-200 toeren te zakken en dan weer op te lopen naar 1400 toeren. Dit proces blijft zich herhalen. Kenmerk is dat op het moment dat de toeren zakken de uitlaat lichtjes ploft.
De auto heeft een bluefin chip, welke ik ook eenvoudig kan verwijderen. Zonder de chip rijdt de auto in de file niet fijn, vrij schokkerig en stoterig. Met de chip loopt de motor zuiniger (1:15 en dan doe ik niet m'n best) en vloeiender.
Zaken die al gedaan zijn onder garantie: naaf vervangen met schijf en lager (krom na 8000km), nieuwe bougie(s) wegens inhouden, nieuwe waterpomp wegens ratel, weerstanden in de koplampen omdat het dimlicht snel doorbrandt, rammel in de deur gemaakt, handremkabel gesmeerd (achterrem bleef hangen) en nog wat dingen.
Iemand een idee over hoe en wat? Ik heb met de ELM327 en de app OBDscope wat datalogs gemaakt, echter deze zijn vrij lastig uit te lezen.
Van een bekende Ford monteur heb ik begrepen dat de Fiesta's allemaal al een nieuw type bobine hebben welke normaal geen storing geeft.
Graag een reactie :) de auto hoeft niet weg, maar als dit blijft haalt ie het einde van de volgende zomer niet.
Ja ik heb nog Ford protect garantie, maar de dealer in Arnhem vind ik persoonlijk niet heel fijn. Daarbij staan er geen foutcodes in de auto dus zoeken wordt lang en lastig.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
alles gebeurt heel heel heel heel af en toe.
zoals ik je verhaal lees vind ik je en zeurende klant.
omdat er een chip in zit die er niet in hoort,zal ford er zijn handen van af halen.
zal 1 tip geven,heel heel heel soms inhouden kan komen door inschakelen van airco.goedkope (witte pomp)brandstof,of doordat er gekloot is met de motorregeling.
Mag ik als eerste zeggen dat ik het niet netjes vind dat u mij als zeurende klant beschrijft? De auto heeft buiten de beurten om al een keer of 10 bij verschillende Ford dealers gestaan vanwege garantiewerkzaamheden. Deze werkzaamheden heb ik gelukkig niet hoeven te betalen, maar ze zijn wel degelijk uitgevoerd. Ik weet dus niet of het wel zeuren is.
Het inhouden gebeurt met de airco uit, daarbij neem ik aan dat Ford geen goedkope airco gebruikt (ja dat doen ze wel helaas). Dit inhouden is anders, je vermogen is echt ineens weg waarbij de auto dus stopt met versnellen. Dat bedoel ik met inhouden...
Dit probleem had ik al voordat ik uberhaupt een chip gekocht had, die chip heb ik overigens aangeschaft omdat de auto zijn vermogen niet haalt. Hij miste toen der tijd 10% koppel over het hele bereik.
Misschien zeur ik, maar is het prettig dat je de snelweg oprijdt en de auto opeens STOPT met versnellen terwijl je je voet niet van het gaspedaal afhaalt? Dat is bij mij inhouden, niet dat hij minder power heeft doordat de airco inschakelt, dat weet ik en daar is prima mee te leven. Het echte inhouden (dus stoppen met versnellen geeft bij mij schrikreacties en verlaagt het vertrouwen in de auto helaas. En juist omdat het niet altijd is hou je er geen rekening mee.
Ik tank altijd euro98 juist om gekloot te voorkomen (wel een soort van witte pomp). Uw advies neem ik echter wel mee, ik zal proberen een Shell pomp in de buurt te zoeken. Vond de vorige Fords beter lopen op Shell dan BP.
Wellicht een kleine toevoeging, ik heb het inhouden in de afgelopen 3 weken 4 keer gehad (als Ford dat heel af en toe vindt is dit mijn laatste Ford). Het gaat mij met name om het inhouden, de rest is in principe bijzaak maar hopelijk draagt die informatie bij aan een eventuele oplossing.
Ik wil gewoon een betrouwbare auto, als ik het pedaal intrap moet de auto gaan. Ik heb ook vaak genoeg in oudere auto's gereden met dik 2ton op de teller, die geven geen van allen de problemen met opeens inhouden of schokken in de file.
12 jaar
Gijsbert, ik vind je geen zeurende klant (fordmannetje), je verlangt alleen maar een goed lopende auto. Fordmannetje geef deze man een advies waar hij wat aan heeft. misschien te moeilijk voor je?
12 jaar
advies staat erbij
dus even afwachten of de andere brandstof helpt.
en meneer de graficus u heeft nog nooit op deze site advies gegeven
alleen maar commentaar op anderen.
zijn er trouwens geen foutcodes????
Ik heb helaas geen verstand van auto's. Had je al door, ben door de mand gezakt.
12 jaar
Aan beide mannen, dank voor de reacties.
@fordmannetje, er staan geen foutcodes in behalve degene die ik zelf expres heb veroorzaakt om bepaalde dingen te testen. Deze heb ik gereset en komen ook niet weer terug.
Heb vandaag even geluisterd onder de kap maar ik heb het gevoel dat hij niet helemaal lekker ontsteekt.
Heb vandaag ook de voorste lambda losgetrokken (stationair draaien niet rijden) maar daar gaf hij geen fout op. Hij leek wel iets lekkerder te lopen, tevens de chip verwijdert en kijken hoe die nu gaat lopen. Moet voor betere brandstof helaas wel 10-20km omrijden.
12 jaar
De dealer vind ook geen codes?? Codes die ford gerelateerd zijn kunnen een andere omschrijving krijgen op de elm327.
Kan best zijn dat er een nokkenasversteller niet helemaal goed is, krijg je ook hele gekke storingen van, zoals jij beschrijft.
Heeft de dealer de laatste sofware ook geladen?
Laatste software is geladen en toen der tijd heeft men het vct systeem getest, dit bleek toen in orde.
Kwamen bij de laatste beurt ook geen foutcodes uit bij Ford.
Ben iets vergeten te melden, bij een beetje doorrijden wordt de uitlaat snel 780-800 graden, geen idee of dat te hoog is... Normaal rijden (120 op de snelweg) doet hij iets van 750 graden.
12 jaar
Zo zal eens updaten...
Rij nu een paar dagen zonder de chip, problemen zijn er nog steeds. Vandaag stotteren en inhouden in de 1e, 2e en 3e versnelling.
Iemand nog een idee?
Heb laatst nog een log gekeken toen de toeren spontaan omhoog schoten terwijl de auto net gestart was. Wat opvalt is dat de ontstekingsvervroeging ineens heel erg verlaat wordt.
Hij 1175rpm met 25 graden vervroeging, toen schoten de toeren omhoog (zonder dat ik aan het gaspedaal zat) naar 1393 toeren met een vervroeging van 13 graden (dus ineens 12 graden later).
Lambda waardes geven geen rare signalen, lmm lijkt ook ok. Die wisselt natuurlijk iets als er meer toeren komen. Wat ook ineens mee wisselt is de berekende belasting, deze schiet omhoog (van 22% naar 39%). Wellicht dat er iets aanslaat dat ineens veel vermogen trekt?
Echter dit geheel dat de toeren omhoog schieten duurt 1-2 seconde en dan gaat de berekende belasting weer omlaag, gaan de toeren weer normaal en de ontstekingsvervroeging ook.
12 jaar
Effe een simpele vraag, wanneer zijn er voor het laatst nwe bougies ingekomen??
Goede vraag, auto heeft nu 36000 gelopen en is ongeveer 2 jaar oud. Echter heb ik onder garantie al (in elk geval 1 nieuwe) bougie gehad. Dit was bij 18000km.
De auto moet toch tot de 60000/3jaar beurt op de bougies doen normaal gesproken?
12 jaar
Zou ik toch er 4 nieuwe indraaien, weet dat ze bij 60000 pas vervangen moeten worden, maar bougies zijn een veelzijdig probleem geweest de afgelopen jaren. Dit door div toevoegingen in de brandstof. Doe er eens 4 nwe in, zijn de kosten ook niet. Als er geen storingcodes zijn moet je toch ergens een begin maken. En kijk ook even goed als je de bougiedoppen eraf haalt dat daaronder alles droog is.
Volgens mij is het sowieso droog, ligt een laag stof zeg.
Heb demping onder de motorkap, dus lekkage van ruitensproeier spul komt niet direct op m'n kleppendeksel terecht.
Bougies heb ik al aan zitten denk icm bougiekabels. Welke bougies zou je pakken? Ik neig zelf naar Denso Iridium ITV16.
12 jaar
Postie heeft wel een punt met de bougie's. Bij mijn Focus wordt ook voorgeschreven met 60000km vervangen. Hij begon slecht te starten en te stotteren onder het rijden. Heb de bougies vervangen en probleem was weg. Ze halen de voorgeschreven km's dus niet.
Gr Fred
12 jaar
Zal eerst ff een setje normale bestellen voor de Fiesta.
Vandaag V-power getankt. Hopelijk scheelt het wat.
Ben er dusdanig zat van dat ik inmiddels ook bezig ben met een eventuele andere auto, wat overigens geen Ford is.
12 jaar
Meningen zijn verdeeld over v-power. Ik zie er niks in. Wanneer mijn fofo op vakantie is geweest en lekker schoon gebrand is loopt hij perfect en heb duidelijk voelbaar meer vermogen. Dat wordt dan vervolgens minder door mindere afstanden.
Begin maar een met de bougie's. Zoals al gezegd kost dat niet veel.
Gr Fred
12 jaar
Begin daarmee, gewoon met de standaard motorcraft/ngk bougies. Mocht dat werken dan komen er wel duurdere in.
12 jaar
Gijsbert, gooi er maar gewoon NGK in, samen met een flesje goede injectiereinger,
en V-power ga je pas na 2 tankbeurten merken....dus geduld.
12 jaar
Zelfde problemen heeft mijn schoonzus ook gehad (zelfde motor) ook altijd van die goedkope k.t benzine getankt. Toen ook op advies van een bevriende garagist gedaan wat DexterXL aangeeft, injectiereiniger er in, en gewoon een A merk benzine gaan tanken. Met als gevolg (bij mijn schoonzus) een PERFECT draaiende Ford Fiesta. Hoop voor jou (u) dat het zo simpel is.
12 jaar
Zeg maar je, ik ben pas 25.
Heel erg bedankt voor je reactie overigens. En natuurlijk ook van de anderen.
Heb V-power getankt (27-9-12) en tot op heden heb ik het inhouden/stotteren niet weer gemerkt.
Het geluid en het fluctueren van de toeren (zie 1e post) blijft wel bestaan, al is dat fluctueren gevoelsmatig ook iets minder geworden.
Bougies vanavond even bestellen, hopelijk blijft de auto het zo doen, ben ik weer blij :)
Bij onze vorige auto heb ik het verschil tussen Shell en andere brandstoffen ook al gemerkt, ja waarom tank je dan witte pomp he...
Ten eerste, omdat het op de route ligt, en ten tweede, tankstation is van m'n schoonvader.
Hou jullie op de hoogte over updates.
12 jaar
bedankt fordmannetje
Zo....
Update... geen inhouden stotteren meer gehad. Nog steeds de bougies niet vervangen (ga me ff schamen). Maar de auto rijdt echt goed nu.
Iedereen bedankt voor de tips en suggesties, bougies komen ooit voor een beurtje... Denk tijdens de 60k beurt.
12 jaar
en dan beweren sommige mensen nog dat er geen verschil in brandstof zit, nu wel degelijk, dat blijkt wel weer
Even off-topic, ik ken iemand met een getunede 1.6 Ecoboost, diegene heeft een 30Nm meer koppel op v-power kan op normaal 95. Staan ook wel leuke filmpjes over brandstof op youtube.
Maar ik had niet verwacht dat de witte pomp 98 die ik tankte zo slecht zou zijn.
12 jaar
Eigenlijk moet je helemaal geen RON98 in zo'n nieuwe auto tanken want dan gaat je katalysator eraan.
Profundo, dat vereist enige uitleg.
Hoezo gaat de katalysator eraan als je 98 octaan tankt?
Te hoog octaangehalte
Dat vereist nog steeds nadere uitleg.
Ik heb 250.000 km gereden op uitsluitend 98 octaan loodvrij en de kats werkten aan het eind nog steeds.
Iedere chip-tuner beveelt aan om na de tuning 98 octaan te gebruiken, dus dat zou een hoop gesneuvelde kats gaan geven volgens jou.
VW had in het begin er ook een paar, waar je beter 98 octaan in kon doen, omdat op 95 octaan het vermogen minder werd.
Dus deze uitleg verwijs ik naar het land der fabelen.
als de dealer 95 voorschrijft,waarom dan veranderen??
dat is problemen zoeken
Fordmannetje, is het tanken van 98 loodvrij op vakantie in Frankrijk in plaats van E10 dan ook problemen zoeken?
o,wist niet dat hij in frankrijk was,kon ik ook niet weten
ik zou idd in frankrijk liever 98 tanken dan E10.
Jij spreekt over getunede motoren die beter lopen op RON98 maar das ook een heel ander verhaal.
Ik spreek over een STANDAARD auto die gemaakt is voor RON95, daar hebben de knappe koppen jaren over nagedacht en mee geexperimenteerd voordat ze die groene RON95 sticker in het tankklepje plakten.
Als je dan denkt ... welnee ik mik er gewoon lekker 98 in .... mag van mij hoor geen probleem, maar ik doe het zelf nooit. Fabeltje of niet.
Profundo, nou weet ik nog steeds niet waarom je denkt dat de kat ervan kapot gaat.
Kennelijk niet, want in Frankrijk mogen we wel opeens wel 98 octaan tanken.
Dus volgens jou is V-power ook slecht, want dat is 97 octaan, ook al staat er 95 op de pomp vanwege wettelijke bepalingen. Ik denk dat Shell daar een andere mening over heeft.
En wat doen we met auto's die aan 91 octaan genoeg hebben wat niet meer verkocht wordt?
Die tanken 95 octaan en dat verschil is nog groter dan het verschil tussen 94 en 98 octaan.
Onze Focus 2.0i 2008 loopt vele male mooier, beter, en krachtiger op euro 98,
ondanks dat ze euro 95 adviseren...maar dan zou ik ook BP moeten gaan tanken
volgens de voorschriften....en kat kapot?? 166.000 km en stug doorgaan
12 jaar
heb e.e.a. nagezocht.
moet oldford gelijk geven, een te laag octaangehalte is gevaarlijk voor de techniek van je auto, een te hoog octaangehalte is alleen slecht voor je portemonnee.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar