close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta: ford fiesta benzinemeter werkt niet !!!

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 endura

Mijn brandstofmeter werkt niet meer ! hij geeft altijd 3/4 aan tenzij je de wagen vol tankt,dan geeft hij wel vol aan en zakt dan tot 3/4 ma verder terug zakt die niet !

Is er iemand wat bekent is met dit probleem en weet waar te zoeken ?

Ik ben bij de afbraak al een pomp/vlotter gaan kopen maar dit heeft geen effect !

Iemand bekent met dit probleem ?

Geplaatst door

bartjebartje (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe hoog is je accuspanning bij 2000 toeren?
Als die afwijkt van de norm (13,9 - 14,4 Volt) krijg je ook dit soort afwijkingen.
Als je accuspanning in orde is zit de afwijking waarschijnlijk in het instrumentenpaneel.
Je kunt waarschijnlijk zelf de correcte werking van het instrumentenpaneel checken door de knop van de dagteller-reset in te drukken en dan het contact aan te zetten.
Let dan op of de benzine meter volleidg van "leeg" naar "vol" gaat.

Heino4267 660

9 jaar

de benzinemeter staat op 3/4 ! als ik de test doe dan gaat die van 3/4 naar vol en dan loopt die terug naar leeg en van leeg loopt die terug naar zn 3/4de en dan blijft die daar terug staan! dus dat lijkt me wel normaal ?

nu die 2dehands pomp ..daspomp en vlotter ineen..de vlotterbekabeling zag er wel ietsje anders uit ! namelijk 1kabelke ipv 2gelijk de oude .. ma voor de rest lijkt alles hetzelfde ! kheb ook de bedrading nagekeken en daar lijkt ook alles in orde ! behalve onderin de dachboard heb ik de bedrading niet nagekeken ma ik denk niet dat daar iets scheelt !

Dus wat kan ik doen ? nog eens naar de afbraak gaan en een ander pomp/vlotter vragen en een ander instrumetnepaneel plaatsen of ? kheb witte tellers op mijn instrumentenpaneel dan moet ik dat ook nog vinden ..ofwel zien als een gewone ook past ...

als ik de wagen voltank dan gaat de benzinemeter wel tot vol en zakt die ook terug gelijk het hoort tot aan 3/4 ! eenmaal 3/bereikt blijft die daar staan

weet je trouwens hoe het werkt ? er zit een vlotter aan de pomp maar ...stuurt die een bepaalde volt naar het instumetenpaneel ...en hoe meer volt die stuurt hoe voller u benzinemeter aangeeft? en die stroom ...en de stroom wat die vlotter naar intstrumentenpaneel stuurt ..die stroom krijgt die van de inkomende stroom wat nodig is voor de pomp ? of word er als je contact aandoet stroom gegeven naar de vlotter en de vlotter bepaalt hoeveel volt die terug geeft ?

accuspanning nog niet geprobeerd bij 2000toeren ! vergeten !wel als de motor draait dan geeft die 14...volt aan dus dat lijkt al normaal...

Je antwoord is niet helemaal duidelijk: heb je de zelftest uitgevoerd van het instrumenpaneel via de dagtellerr-reset uitgevoerd?
Als dáárbij ook de benzinemeter van 3/4 naar vol gaat en weer terug, zit de fout in het instrumentenpaneel en niet in je bedrading of je vlotter.

De benzinepomp wordt in principe los aangestuurd: onafhankelijk van het vlotter-element.

Het instrumentenpaneel geeft een vaste spanning af aan het vlotter element.
Afhankelijk van de stand van de vlotter, heeft het vlotter-element een veranderende weerstand.
Door die veranderende weerstand wordt een veranderende stroom teruggestuurd naar de benzinemeter: hoge benzinestand = weinig weerstand = veel stroom. Die "hoge" stroom laat de benzinemeter ver uitslaan, helemaal naar de "vol" stand. Als de tank verder leeg raakt, neemt de weerstand van het vlotterelement toe, waardoor minder stroom terug naar de benzinemeter gaat en de wijzer minder ver uitslaat. En naarmate de weerstand hoger wordt (= tank leger) geeft de benzinemeter minder aan, totdat de tank leeg is en de benzinemeter dat ook aanwijst.

Heino4267 660

9 jaar

ja heb de test gedaan ! en die wijzer gaat van 3/4 naar vol ! en dan van vol gaat die wel terug helemaal naar onder en dan gaat die terug op 3/4 en blijft die daar staan !

dus als ik het goed begrijp geeft het instrumentenpaneel stroom naar de vlotter en de vlotter "bewerkt" die stroom en dan word er dus weinig geen of veel stroom terug gestuurd nar het paneel .. goh ja maar met die oude vlotter gaf die een lege tank aan terwijl die vol was ! en werkte het wel ma andersom ! ja pff en sinds ik die andere vlotter heb gehaald stopt die gewoon vanaf 3/4

[quote=bartjebartje]ja heb de test gedaan ! en die wijzer gaat van 3/4 naar vol ! en dan van vol gaat die wel terug helemaal naar onder en dan gaat die terug op 3/4 en blijft die daar staan ![/quote]
Als dit allemaal tijdens de zelftest gebeurt, zit het in het instrumentenpaneel: wellicht heeft de wijzer een zwaar punt ("blijft hij haken") op 3/4?

Als de zelftest helemaal goed verloopt en pas na het afsuiten van de zelftest gaat de wijzer terug naar 3/4, zit het ergens anders in.
Dan moet je gaan meten en vooral weten wat "de normale spanningen" zijn: geeft het instrumentenpaneel bv. wel de juiste spanning naar de tankvlotter? Welke spanning moet dat zijn? enz.

Heino4267 660

9 jaar

Wat ik vandaag getest heb !! ik heb de pomp/vlotter eruit gehaald en dan de bekabeling eraan gelaten !! dan heb ik het contact aan gedaan en de vlotter heb ik met mijn hand op maximum gezet !!! nu geft die ook op de instrpaneel maximum aan ! dus dat werkt zou je zeggen ! maar dan als ik de vlotter wat laat zakken of omhoog ga dan geeft die dat niet aan op de instpaneel ! dan de volgende test ...nu hou ik de vlotter int midden dus halfvol ! dan contact aan en die geeft da ook netjes halfvol aan op de instrpaneel !! maar ga ik dan omlaag of omhoog met de vlotter ..dan gebeurd er niets op het instrpaneel ! hoe kan dat ??

ik krijg 11.60volt naar de pomp en 7.10volt naar de vlotter en dan zijn er 2zwarte kabels ik denk massa ..ene gaat naar chassis in de koffer en ene naar voor

regelweerstand in je vlotter werkt niet meer correct. Vervang het plaatje eens. Drukt de veer wel goed tegen de regel weerstand?

Ruud10657 0
badge

9 jaar

Als ik de stekker aan de pomp/vlotter lostrek en contact aan doe dan meet ik ongeveer 7.10volt aan de kabelke voor de pomp en bij starten meet ik daar 13.80 als de motor stationair draait ! ook als ik de stekker lostrek als motor uit is en dan contact aan, meet ik aan de kabelke van de vlottergedeelte 11.60 volt maar duw ik de stekker er terug op dan meet ik 2.20 volt ! dit lijkt me normaal omdat die vlotter minder volt terug geeft ..dat hoort toch zo niet ? dus lijkt het erop dat alles toch werkt.

ik ga morge eens kijken naar de regelweerstand en die veer ..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.