close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ka: Ford Ka 1998 koude motor geen vermogen.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i

Sinds een tijdje heb ik het volgende probleem met onze Ka:

Wanneer de motor gestart word (koud) dan start deze direct, loopt ook netjes stationair.
Maar, wanneer je gas geeft om weg te rijden dan val het vermogen bijna helemaal weg, en lijkt het of ze op 3 poten loopt.

Er is mee te rijden, maar dat is niet je-van-het.

Wanneer de motor warm staat (na een 20-30 minuten rijden), dan pakt ze in eens weer goed op, en gaat alsof er niets aan de hand is.


- Bobine en bougies zijn vervangen, nieuwe kabels geprobeerd, maar daar zat het probleem ook niet in.
- Stationair regelklep werkt.
- Koelvloeistof temperatuursensor vervangen door nieuwe.
- Timing sensor op vliegwiel gecontrolleerd.

Fouten uitgelezen, de enige fout die telkens terug lijkt te komen is "P0352 Ignition Coil B"
Waar ik niet helemaal goed bij kan komen, immers de Ka perfect loopt als ze warm staat.

Kortom, ik vat het niet meer.

Iemand een idee ?


Ohja, als ik tijdens stationair draaien de gaskleppositiesensor afkoppelt veranderd er niets aan het draaien van de motor, ook de zelfde reactie wanneer er gas gegeven wordt (dus bij koude motor, inhouden en bokken)


Groeten

Thijs

Geplaatst door

Thijs2013 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik vermoed toch dat een bobine het af en toe af laat weten, zoals de fotmelding aangeeft..

Zowel de oude als nieuwe bobine geven het zelfde probleem.
Wat ik raar vind, is dat het probleem bij warme motor weg is...

Thijs2013 0

11 jaar

Vergeten te vermelden, kleppen zijn gesteld.

Thijs2013 0

11 jaar

Voordat je de ecu gaat vervangen, moet je toch eerst de electrische verbinding tussen ecu en bobines controleren controleren.

ff wat anders, het is niet te rijmen met de foutmelding, maar is er een beetje diesel in de tank gekomen??? En vergelijk de brandstof druk warm eens met die tijdens en direct na het starten...

En dan nog wat als de motor op 3 cilinders loopt vanwege een onvoldoende ontsteking, zal er uit de uitlaat zwarte rook moeten komen. Als er een tekort aan brandstof is, wordt er geen zwarte rook geproduceerd. (De rook moet eerst nog wel even door de katalisatoer en de uitlaatpijp van voor naar achter...

Morgen heb ik een fatsoenlijke multimeter tot mijn beschikking. Zal dan de verbinding vanaf de ECU naar bobine eens uitmeten.
Maar denk niet dat het hem daar in zit... Immers de auto perfect loopt als ze warm gereden is. Dan is er geen haper of stotter te bekennen.

Diesel is 100% uit te sluiten. Never nooit geen diesel in gekomen.

Zwarte rook is niet te zien. Uitlaat is ook niet echt oud nog.

Koud draait stationair perfect.
Koud draait belast belabberd.

Warm draaid het helemaal prima. Geen inhouden oid.

Graag zou ik de ecu live monitoren bij koude start. Maar heb zelf geen OBD2 communicator, en eer ik bij garage ben waar ik hem mag gebruiken staat de wagen warm.
Duurt +- 4 uur eer ze weer afgekoeld is.


Lastig lastig haha

Thijs2013 0

11 jaar

Ik merk dat men tegenwoordig het veelal niet nodig vindt de bougies af te stellen. Als de afstand van 1 of meer afwijkt kan dat voor een slechte vonk zorgen.

Laat de motor koud een poosje (slecht) draaien en stom hem direct. Draai de bougies eruit en vergelijk ze met elkaar. Eentje anders?? of die bougie ,de cilinder of de verxorging van de ontsteking van die cilinder moet dan de oorzaak zijn..

Bougies hebben de juiste afstand. En vonken ook allemaal.
Bougies zijn nieuw.

Thijs2013 0

11 jaar

Spanning op koelvloeistof temperatuur voor de zekerheid gemeten. Deze is mooi 5v

Nog even zitten spelen met de ontsteking:
Stationair heb ik vonk op alle cilinders.
Als ik wat gas geef en de motor slecht loopt, heb ik geen vonk meer op cilinder 2 & 3...

Nieuwe bougiekabels geen resultaat.
Bedrading van ECU naar bobine zijn in orde neem ik aan. Omdat stationair wel alle bougies vonken.

Thijs2013 0

11 jaar

De spanning op de koelvloeistof temperatuur sensor? Is die gemeten met de sensor los of aangesloten?

oldford 0
badge

11 jaar

Los, maar heb al de sensor vervangen door een nieuwe. Kan morgen nog wel eens spanning meten met de sensor aangesloten.

Bdp sensor zie ik (ohms) schakelen als ik deze naar een metaal voorwerp breng.
Is natuurlijk maar een indicatie. Maar hierover is geen foutmelding aanwezig.

Thijs2013 0

11 jaar

Langs de bdp sensor loopt een tandwiel waar op een (vaste) plaats een of meer tanden zijn weggelaten. Daar reageert het element op. vervolgens rekent de Ecu aan de hand van die reactie uit wanneer de 2 dis bobines van een spanning moeten worden voorzien.(Capasitief denk ik) In dit geval zou ik het zg tandwiel eens gaan bekijken. Met name de afstand tussen sensor en wiel mag niet te groot zijn. 0,5 mm maximaal. Ook mogen er geen metaal schilvers in de weg zitten .

Zou het kunnen dat de bdp gever ook het onderste dode punt moet registreren. Bougie 2 en 3 vonken als zuiger van 1 en 4 onderin staan. Overigens is de naam bdp gever meestal niet correct. Bij de meeste systemen is de onderbreking in de tanden juist niet op het bdp gemaakt. Maar enkele tanden eerder. Het ontstekingstijdstip kan dan veel nauwkeuriger worden geregeld. (Dan hoeft de krukas na het signaal niet eerst nog bijna 1 keer rond te gaan)

Dat snap ik.

Maar wat ik niet snap, koud stationair draait perfect, en als de motor warm is draait ze wel goed tijdens belasten. Dan pakt ze goed op, en is er geen gestotter of inhouden te merken..

Thijs2013 0

11 jaar

Ik neem aan dat is vastgesteld dat de (Dis) bobine van 2 en 3 geen vonk heeft bij koude motor?? 1 en 4 wel??? Ik weet wel dat hij niet kan lopen als dat zo is. Maar maak je geen meet fout?
Als je hebt vastgesteld dat 2 en 3 dan geen signaal krijgen, maar 1 en 4 wel. en je hebt vastgesteld dat 2 en 3 wel signaal hebben bij warme motor???? dan komt er bij goede bedrading geen signaal van de Ecu. (de foutmelding bevestigd dat...
Er blijven dan 3 mogelijkheden over A: De ecu is inwendig stuk, of B: De Ecu krijgt geen (of onvoldoende signaal) bij koude motor. C: Er is toch iets mis met de bekabeling. Als er geen slechte verbinding(onderbreking) is?? bestaat nog de mogelijkheid dat de bekabeling ergens sluiting maakt met bv de massa of de + waardoor er onvoldoende (of geen) signaal doorgegeven wordt. Interferentie (Weglekken) Vuil vocht kan behoorlijk (electrisch) geleidend zijn. Waarschijnlijk zijn de signaaldraden van de ecu naar de bobine(s) zg coax kabel. over bijna de hele lengte met massa afgeschermd. Het inwendige van de ecu kan ook last van vocht hebben. Na opwarming (opdrogen) is de sluiting tijdelijk weg. oid..

Zoek,zoek,zoek, Soms was het voldoende als we de kabelboom een andere stand gaven, om het euvel langere tijd kwijt te zijn..

Ik heb de ontsteking gecontrolleerd net een stroboscooplamp.
1 voor 1 de kabels bekeken met de lamp.

1&4 flitst de lamp netjes en gelijk
2&3 enkel stationair en wanneer de motor warm staat.
Koude motor valt de ontsteking compleet weg als ik een beetje gas geef. Wanneer t gas los gelaten wordt zie he de ontsteking terug komen.

Bekabeling moet dan toch gewoon in orde zijn...?
Stationair koud perfecte ontsteking, warme motor ook perfecte ontsteking...

Thijs2013 0

11 jaar

Update:

Bekabeling van en naar bobine doorgemeten. Alles in orde.
De + van de bobine welke uit de ecu komt aan de + van de accu gehangen om uit te sluiten dat de + uit de ecu kapot is. Is dus ook niet het geval.
Met mijn fluke enigszins de aansturing van de ecu naar de bobine gemeten. (Heb geen scope tot mijn beschikking...) en hieruit kan ik opmaken (zoals ik vermoede) dat wanneer de motor koud staat. En wat gas geef. De aansturing van de bobine weg valt (gemeten op de zwart/groene ader).

Ik zit dus te denken aan de ecu. Dus de ecu verwijderd en open geschroefd. Door kunnen meten tot aan de transistor welke de aansturing van de bobine geeft. Geen bijzonderheden. De transistor zelf, en de aansturing daarvan kan ik natuurlijk weinig aan meten...

Is een ecu van een ka "makkenlijk" te vervangen?
Zoals ik kon vinden moet je de ecu (duh...), contactslot en de ring welke de chip in de sleutel leest uitwisselen.
Eventueel de deur en klep sloten om 1 sleutel te gebruiken.

Of heb ik het mis?

Mort natuurlijk wel een ecu van het zelfde type ka zijn...

Thijs2013 0

11 jaar

Ook op 2 en 3 moet de stroboscooplamp het blijven doen als je gas geeft , wat geeft je de indruk dat dit normaal is , dat hij weg valt ?
Nieuwe of gebruikte bobine gebruikt ?

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

[quote=kaleido 1]Ook op 2 en 3 moet de stroboscooplamp het blijven doen als je gas geeft , wat geeft je de indruk dat dit normaal is , dat hij weg valt ?
Nieuwe of gebruikte bobine gebruikt ?[/quote]
Van eigen dat de lamp moet blijven flitsen als er gas wordt gegeven, ik sleutel al lange tijd aan auto's. Enkel oldtimers. Dus zonder al die elektronische rommel.
Het is dus allemaal geen abra-ka-dabra voor mij, maar een ka met boordcomputer en dan dit probleem komt op ten duur mijn pet te boven.

Opgesomd dus wat mijn bevindingen tot nu toe zijn:

- Motor koud stationair in orde.
- Motor koud gas geven valt de ontsteking op 2 & 3 weg
Bobine, kabels en bougies vervangen.
- Aangetoond met timinglight dat er geen HS puls van de bobine naar de bougie komt wanneer er op koude motor gas gegeven wordt (stationair wel!!)
- Bekabelig vanaf ecu tot bobine uitgemeten en hier zit GEEN grote overgangs weerstand of sluiting in.
- secundaire circuit (bobine tot bougie) is dus in orde.
- primaire circuit voor zo vergenlijk is uit gemeten met (fluke) multimeter.
Hieruit kan ik opmaken dat de AANSTURING naar de bobine compleet wegvalt op spoel B (zwart/groene ader).

Conclusie is dus: bobine wordt bij koude motor, bij gas geven NIET meer aangestuurd door de ECU.
Hoe dit komt? Mij een raadsel, transistor in ECU kapot? Of een exter iets wat een probleem geeft?

Dus de volgende items nagekeken:

- koelvloeistof temperatuur sensor vervangen, geen effect.
- stationair regelklep gecontrolleerd en is oke (draaid immer ook mooi stationair)
- gaspositie sensor zou in orde moeten zijn, bij warme motor geen probleem. En loopt niet op in toeren (ka kwaaltje)
- Maf/map sensor schoon gemaakt (geen idee of deze 100% oke is)
- kleppen gesteld!
- uitlaat lekvrij
- BDP sensor is oke

Wannee ik de ecu uit lees met de OBD2 communicator krijg ik fout p0352 (ignition coil B)
Enkel deze fout. Kan ik resetten, maar kunt terug zodra de motor dus even ontsteking op 2&3 mist.


Oila

Thijs2013 0

11 jaar

Btw, massa punten op de motor & boite ook in orde
Alle zekeringen in orde
Alle stekker verbindingen hecontolleerd en schoon gemaakt met contact cleaner (uit voorzorg)

Motor half uurtje warm laten draaien en het probleem is weg.
Rijd dan weer super, geen enkele hapering of stotter.


Diverse Ford en universeel garages gebeld, ze vinden het allemaal een vaag probleem. Nooit eerderee gemaakt. En heb zelf alles (en meer) uit getest wat hun mij zeggen wat te doen...


Iemand dit probleem eerst mee gemaakt?
De goude tip is welkom, anders gaat de Ka naar het oud ijzer ;)

Thijs2013 0

11 jaar

Voor mij geen onbekend probleem.
Bobines vonken op bougie 1 & 4 ... en 2 & 3 tegelijk.
Bij storingen aan deze bobine's gaan de dus vaak gelijdelijk stuk maar ook wel eens aprupt ineens op 2 cilinders.
Dit gebeurd ook bij nieuwe ! bobine's wel eens...dus defekt is niet uit te sluiten.
Aansturing geschied volledig via de ECU, aangezien electronica temperatuurgevoelig is zou ik zelf zeggen dat een defekte ECU zeker tot een mogelijkheid hoort.
Dit zou meetbaar moeten zijn

C.Jonker 0
badge

11 jaar

Dus toch nog eens een nieuwe (weer) bobine proberen?

Frappante blijft, er duidelijk te zien is dat de aansturing van de bobine weg valt. Of er moet een sluiting in de bobine komen waardoor je dus een spanningsval krijgt...

Zal morgen eens kijken of ik nog een bobine mag proberen van de autozaak.

Thijs2013 0

11 jaar

makkelijkste optie... ECU is natuurlijk beetje ingewikkelder uit te testen.
Succes !

C.Jonker 0
badge

11 jaar

Ecu is moeilijk tot niet uit te testen. Dan zou je minimaal met een scope het uitgaande signaal naar de bobine moeten meten...

Ik ga morgen een andere bobine halen en het proberen.

Laat wel wat horen als we zo ver zijn.

Thnx

Thijs2013 0

11 jaar

Beste

Heb je al een nieuwe bobine geprobeerd? Ik heb hier een Ka met net hetzelfde probleem. Bobine, kabels, bougies vervangen. Steeds P0352.

jefke78 0
badge

11 jaar

[quote=jefke78]Beste

Heb je al een nieuwe bobine geprobeerd? Ik heb hier een Ka met net hetzelfde probleem. Bobine, kabels, bougies vervangen. Steeds P0352.[/quote]
Bobine zeker al vervangen. Zelfs nog 2x een andere nieuwe geprobeerd.
Na veel zoeken en meten. Ben ik er met een scope achter gekomen dat het signaal vanuit de ECU naar de bobine gewoon weg valt.
Contact gehad met een firma die ECU's refurbished en zij hadden te melden dat dit probleem wel eens voor kom.
Transistors in de ECU hebben waarschijnlijk een knauw gehad door een defecte bobine die een HS puls voor de bougie de ECU in geknald heeft.

ECU laten repareren kost paar honderd euro. Of je moet geluk hebben een ECU uit pressies de zelfde ka te vinden. Inc die ring voor de startonderbreker die in je stuur kolom zit.

Onze ka heb ik naar het oud ijzer gebracht. ;-)

Thijs2013 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.