goedendag,
sinds enige tijd doet de auto van mijn vrouw stotteren bij accelereren na inhouden/afremmen. het motorcontrole lampje knippert hierbij soms ook.
nu had ik al diverse forums gelezen mbt vacuüm slangen en MAF sensor etc. Nu heeft deze Ka een Duratec blokje en heb ik geen LMM kunnen vinden (waarschijnlijk omdat hij er niet op zit?)
Ik heb bougiekabels reeds gecontroleerd en gasklephuis verwijderd, hier zat een lichte roetvorming in.
de vacuum slang die net na het gasklephuis in een snelkoppeling zit heb ik gecontroleerd op scheurtjes maar niets kunnen vinden, wel zit er naar mijn mening teveel speling op de snelkoppeling. remmen doet hij goed en bij starten heb ik de bekrachtiger gecontroleerd en die werkt ook naar behoren,(lees voldoende vacuüm)
wie herkent deze klachten en heeft hier ervaring mee
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het knipperende lampje geeft aan dat je misfires hebt.
Misfires zijn het ontbreken van verbranding. Dat kan geen ontsteking zijn, maar ook een te slecht mengsel kan het veroorzaken.
Op den duur zal deze storing ook de dure katalysator vernielen, dus langer doorrijden lijkt mij geen optie.
Hoe zijn de bougies ?
Spuit in het donker met een plantenspuit eens water over de bougiekabels , luister en kijk naar overspringende vonken.
Klepspeling is in orde ?
dank voor de snelle reactie,
gezien de missfires idd geen optie om lang met dit probleem door te rijden. In recent verleden heb ik bougiekabels vervangen ivm huisvesting van een ongenode gast, een marter had het voorzien op de kabels. ik ging ook in eerste instantie uit van een ontstekingsprobleempje, en kon ook 1 van de kabels beetje aandrukken in de bobine aansluiting. kabels zagen er wel nog als nieuw uit.
ik ga de truc met de plantenspuit vanavond even proberen. klepspeling geen idee, heeft Ford niet al sinds de eerste Fiësta en Escort modellen ook op de kleine modellen hydraulische klepstoters? het motortje geeft geen klepstoter bijgeluiden namelijk.
8 jaar
Ford is nog heel lang doorgegaan met hun 1300 cc motortjes waarbij je nog steeds kleppen moest stellen.
Zeker de types met het zwarte stalen klepdeksel.
ok thx voor de aanvullende info, in dit geval gaat het om een duratec blokje (met ketting distributie dacht ik)
zoals ik al zei ga ik vanavond nog de truc met de plantenspuit proberen en ga ik ook met een vacuümmeter aan de gang.
Ik kom hierop terug zodra ik meer weet, maar ik hou me altijd aanbevolen voor tips en tools van iedereen die me meer kan vertellen en/of meer ervaring hiermee heeft
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken
8 jaar
Vaak gaan de bobines ook stuk van deze blokjes. Dus als het met de plantenspuit in orde blijkt te zijn dan ben ik bang dat je bobine is overleden.
Hallo collega techneuten, na kleine periode van afwezigheid hier nog even de bevindingen tot nog toe:
Nieuwe Dis-bobine gemonteerd, en nieuwe bougies. Er bleken nogal wat mogelijkheden te zijn qua aansluiting van de bougiekabel volgorde daar het om een vervangend onderdeel gaat die volgens kruisverwijzingen naar het origineel verwijst.
Hoe dan ook het probleem van stotteren en inhouden bleef. Vanavond de plantenspuit test gedaan en blijkt dat tenminste 1 kabel/dop doorslaat. Dus morgen maar weer even nieuwe set erop.
Nu heb ik in andere forums gelezen dat ook de werking temperatuursensor of snelheidsmeter sensor van invloed kunnen zijn op het motor management. Iemand hier ervaring mee?
8 jaar
HalloAllemaal,
Even kleine update, probleem was een stuk eenvoudiger dan zich liet vermoeden.
Twee van de reeds vervangen Bougies bleven doorslaan wat het onregelmatige lopen veroorzaakte. Na deze vervangen te hebben rijdt hij weer als een zonnetje.
Groeten
Patrick
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar