Beste,
de ford ka van mijn vriendin heeft sinds gister een probleempje met de koelvloeistof.
Het rode lampje op het dashboard ging branden en toen ik vandaag (toen dat weer gebeurde) onder de motorkap keek stond het waterreservoir te koken (waterdamp eruit). De kleolvloeistof was ver op en dat terwijl hij 1 week geleden gekeurd is en toen is deze ook ververst.
Het vreemde is dat de Ven wel aanslaat en dus de thermostaat het niet is denk ik?
Nu heb ik hem zojuist bijgevuld en opnieuw warm laten worden (tot de ven aanslaat zeg maar) en toen zag ik dat de koelvloestof in het waterreservoir wederom ging borrelen, en toen ik de domp wat losser zetten deze ging stijgen (het waterniveau in het reservoir). Dit zou dus voor mij lijken dat er geen klep open gaat die de koelvloeistof rond laat gaan.
iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Vreemde is ook dat er steeds zo iets gebeurd als hij terugkomt van de desbetreffende garage voor de keuring...misschien wat vergezocht maar een heel jaar geen problemen en na de keuring direct een probleem....dit was het jaar daarvoor ook al zo (toen kwam hij terg van de garage en was ineens de lambasonde stuk :S )
Maargoed, nu eerst dit probleem even oplossen....hoop dat iemand een idee heeft, bedankt alvast,
mvg
Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als een koppakking. Kun je laten testen met een co-snuffelaar.
Of er moet ergens een behoorlijk lek zitten. Nergens sporen van lekkage?
Koelvloeistof in het koelsysteem staat onder druk. Als je de dop los haalt daalt de druk en zet de koelvloeistof uit en dus stijgt het nieveau.
Dat is op zich normaal.
[quote=oldford]Klinkt als een koppakking. Kun je laten testen met een co-snuffelaar.
Of er moet ergens een behoorlijk lek zitten. Nergens sporen van lekkage?
Koelvloeistof in het koelsysteem staat onder druk. Als je de dop los haalt daalt de druk en zet de koelvloeistof uit en dus stijgt het nieveau.
Dat is op zich normaal.[/quote]
ja dat dacht ik in de eerste instantie ook, maar bij slechts 62000 vind ik dat nogal snel. Ook gezien de koelvloeistof er netjes uitziet zonder drap en er geen witte rook uit de uitlaat komt.
Maar sporen van lekkage zijn ook niet echt zichtbaar.
Ik zal vandaag eens even langs de garage gaan om te kijken of ze even kunnen "snuffelen" met dat co2 snuffeltje...en meteen even de boel onder druk kunnen zetten om te testen op lekkage...
Maar blijf het vreemd vinden.
Ik laat het nog wel weten,
bedankt in ieder geval zover,
14 jaar
nou het probleem is inmiddels opgelost, een garage bleef zeggen dat het de koppakking was, maar ik wilde dit (gelukkig achteraf!) niet geloven.
Het bleek toch de thermostaat te zijn, deze was simpelweg stuk. (had in de 1e instantie alleen de temp. sensor vervangen wel de ven aan doet slaan (op de waterpomp zelf).
nja eind goed al goed gelukkig, met weinig kosten achteraf,
bedankt voor de info iig.
14 jaar
zie hierboven, had wel een oplossing geplaatst, maar wederom niet via "plaats oplossing" ...
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar