Hallo
ik heb hier een focus waar een harde klacht op zit. De klacht is als volgt: voornamelijk op de snelweg bij een snelheid van ongeveer 120 kmu houd de motor in op het moment dat ik wil accelereren om bijvoorbeeld in te halen. Als ik dan weer het gaspedaal los laat of iets op laat komen en weer gas geef dan merk ik dat de turbo een boost geeft. Dit herhaalt zich steeds weer. Af en toe gebeurt dit ook bij lagere snelheden (invoegen). De computer geeft een foutcode die aan geeft "turbodruk storing". het lijkt alsof het bij een koude motor minder us. Wat heb ik allemaal gecontroleerd?
- inlaat traject van de turbo lekt niet
-Luchtfilter vervangen
- roetfilter verwijdert en egr dichtgestuurd
- vacuüm solenoid is vervangen
- vacuüm slangetje van turbo naar solenoid geïnspecteerd op scheuren
- speling op turbo as is goed
- turbo compressor vanen onbeschadigd
- carterventilatie lekt niet
- gangbaarheid wastegate oke
Als de motor trouwens in idle draait beweegt het stangetje van de wastegate herhaaldelijk heen en weer ongeveer om de 20 seconden. Hoort deze regeling op deze wijze te werken? Kan een lek membraam in de wastegate actuator deze klacht veroorzaken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat kan, maar is je MAP sensor wel in orde?
Je hebt het roetfilter eraf gehaald, is deze vakkundig uitgeprogrammeerd door een chiptuner?
Het probleem was er al voordat ik het filter eruit heb laten halen Door een garage. Ik moet volgens deze monteur eerst een software update laten uitvoeren voordat hij het roetfilter volledig kan weg programmeren. Is het niet zo dat een map sensor constante problemen geeft en niet af en toe wel en af en toe niet?
9 jaar
ondertussen heb ik een vacuum tester aangeschaft. Ik heb de turbo variable vane actuaot getest. Deze reageert goed op het vacuum en lekt ook niet. Verder heb ik alle slangetjes getest op lekkage. het gaat hierbij om De slangetjes van de actuator solenoid naar de actuator en solenoid naar de pomp. Ook heb ik met een draaiende motor in stationair een aantal metingen gedaan.
Start motor actuator trekt in en gaat weer uit, en weer in en dit herhaalt zich constant. Actuator in is 0,5 bar en uit is 0 bar.
De vacuumpomp lever -1bar vacuum.
Hoort de vacuum constant tussen 0 en 0,5 bar te fluctueren in stationar toerental?
Verder heb ik de MAP sensor schoongemaakt.
Nog een vraag. Ik heb vernomen dat de bypass valve open staat als de motor nog niet op temperatuur is om de intercooler te bypassen. Op het moment dat de motor op temperatuur is sluit deze en gaat de turbo compressor discharge air gewoon via de intercooler het inlaat traject in. Is het mogeijk dat op het moment dat de motor op temperatuur is, de intercooler verstopt is/raakt, de inlaatdruk te laag wordt en de bypass valve open gestuurd wordt?
9 jaar
Een verstopte intercooler komt nooit voor, tenzij er echt rotzooi in het systeem is gekomen, maar is niet gangbaar.
Een mapsensor kan weldegelijk storen, en geen constante storing opleveren. alleen schoonmaken is niet de weg, de waarden moeten bekeken worden in een live data setup. of er moet gereden worden met een data logger.
Oke bedankt voor je feedback. Ik heb hem een tijd geleden uitgelezen en daaruit kwam voort dat de auto een software update nodig heeft bij de dealer. Kan dit ook dit soort klachten veroorzaken?
9 jaar
Heb je het gaspedaal zelf al een keer nagekeken?
Dat gaat ook nog als eens kapot, met name de potmeters die er inzitten.
Hallo allemaal
ik heb de vavuum solenoid valve vervangen en het probleem is opgelost! Wat een vermogen weer heerlijk.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar